1 Senaste redigerad av perfectbay84 (2015-12-17 12:25:32)

Hej!

Jag har en Latebay ifrån 74 med en 1600 motor som blir väldigt svårstartad när motorn är varm.
Motorn är nyrenoverad och går hur bra som helst.
Den startar direkt utan problem även om den stått över natten i dåligt väder.
Ibland händer det att den stängs av när jag kör den, oftast i nedförsbackar och i korsningar när jag bromsar in och växlar ur.
Det känns som jag måste gasa lite extra ibland vid låga hastigheter för att den inte ska stängas av.

vad kan det vara för fel?

tacksam för svar.

2

kolla brytaravståndet

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

3

Ska kolla brytaravståndet. Det ska va 0.7 va?

Kan det ha något med tändningslåset och göra?
En bilmekaniker sa till mig att det kan gå att vrida om nyckeln ca 200 gånger efter han försökt byta tändningslåset.

Jag har ett helt nytt. Hur byter jag ut det?

4

Tändningslåset tror jag inte på skulle du ha glapp i låset då skulle motorn dö även under körning i högre hastigheter.

Hur starta du motorn när den är varm? Vrida du bara om nyckeln?
Kolla tomgången den kan vara för låg

T2b taigagrön ´77

5 Senaste redigerad av perfectbay84 (2015-12-17 13:34:08)

Det är bara i lägre hastigheter den lägger av, korsningar rondeller och nedförsbackar.
Efter ett tag brukar den gå igång om den får vila.
Att den blir svårstartad kan ju inte ha med tomgången att göra isåfall automatchoken?

6

Både byte av tändningslås och hur du justerar brytarspetasarna står i verkstadshandboken, Kolla även över justeringen av förgasaren som grubban pratar om, den är en vanlig bov.

Kolla även så tändningen är rätt justerad.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

7

Idag startade jag bussen. Vred upp tomgången.
Körde 800m och parkerade bussen. Stängde av för att testa om den startade igen.
Startmotorn går runt lite i taget och väldigt segt.
Bussen gick igång när jag startade med startkablar ifrån en annan bil men det tog ca 20 min innan den ville starta.
Vad kan det vara som måste fixas?
Generatorn?

8

Var bor du någonstans? Finns det ingen VW entusiast I närheten som kan hjälpa dig se över tändning mm?

9

Jag bor i Gävle. Det finns en entusiast som jag vet men han har fullt upp med annat :
Är säkert ett ganska enkelt fel för den som kan bilarna.

10

Har du ställt tändningen rätt? Går startmotorn runt snabbt utan hack när den är kall men segt när den är varm?
Om du startar och gasar lite då och då försvinner tomgången efter en stund och motorn stannar?

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

11

Kolla tre saker.
1. Startmotorbussningen
2. Jordning mellan motor/låda och kaross
3. Startmotorn interna lagring

Gävle är ju en av Sveriges VW-entusiasttätaste städer så någon mer måste du kunna luska fram

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Herbie63 det stämmer.
Startmotorn går runt snabbt när den är kall och väldigt trögt när den är varm.

Batteriet laddas ju ur väldigt snabbt så det kan mycket väl vara jodning som Svwerker skriver

13

Alla tre sakerna jag nämnde har samma symptom. Det har inte med batteriets urladdning att göra för när den blir kall så funkar det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skulle du kunna förklara hur jag ska gå till väga för att åtgärdara de 3 punkterna enklast?

15

Även ett svagt batteri kan ge symptomen du beskriver, fast då borde det hjälpa att kabla igång den (vilket inte verkade funka enligt din berättelse). Men enkelt är ju att mäta upp batteriets vilospänning, kontrollera också laddningsspänningen, mest för att vara "på den säkra sidan".

Jag har aldrig varit med om att jag fått byta en startmotorbussning på en bay, men jag har kanske bara haft tur? Börja med de "enkla" felen, jordflätorna och dess kopplingspunkter. Om de är reko, skruva bort den och rengör inunder, kladda på lite kopparpasta eller fett för preventiv verkan.

Startmotorbussningen ska man tydligen kunna "dra" ut när motorn sitter på plats, borde finnas info om det här på forumet om du söker.

Att den dör vid färd torde vara av ett annat ursprung, men jag har faktiskt varit med om ett batteri som varit så dåligt att bilen dog efter en stunds körande, men mer rimligt, eftersom du ändå KAN starta vagnen, torde vara tändning, eller möjligtvis bränsletillförsel.

Har du original förgaseri, eller något dubbelmontage? Vilken modell av tändfördelare används?

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16 Senaste redigerad av perfectbay84 (2015-12-21 17:38:44)

Startade bussen idag och den startade direkt.
Stängde av den och kopplade bort batteriet.Rengjorde jordflätorna till batteriet, kladdade på kopparpasta och kopplade på batteriet igen.
Vred om nyckeln men startmotorn går riktigt segt och trögt.
Kopplade i batteriet ifrån min andra bil som är ok men bussen startade inte då heller.
Tog batteriet ifrån bussen och kopplade det till min andra bil och den startade direkt.

Förgasaren är original.
modell av tändfördelare vet jag ej.

Som sagt har jag bara rengjort jordningen till minus och plus till batteriet.
Jag vet ej vart resten av jordningarna sitter någon som kan berätta?

1. Startmotorn: Startmotorbussning, startmotorns interna lagring.
2. Generatorn
3. Bränsletillförsel, bränslepump, bränslefilter.
4 Brytarspetsar. ska de va 0,4 eller 0,7?

Jag tror det är något med startmotorn.

Hur får jag  reda på om det är startmotorn det är fel på?

17

Brytarspetsar ska vara 0,4mm.

Att den starta bra vid 1:a försök beror på choken som gör att motorn går fetare. 2:a försök starta du ju med fullgas då motorn redan är varm, jag frågade tidigare hur du starta motorn när den är varm? Fullgas gäller här dock ej pumpa.

Jag tror att din förgasare har glapp vid spjällaxeln och suga in tjuvluft. Egentligen byta man ju förgasar när motorn är blivit renoverat för att den är minst sagt lika slut som motorn. Har du en annan byta den.

Har du kollad tändningen?

T2b taigagrön ´77

18 Senaste redigerad av Martin A (2015-12-21 18:55:30)

Kolla jordflätan mellan växellådan och fästet för länkarmen. Sitter vid inre fästet till vänster bärarm bak. Och om du tar ur startmotorn så lägg lite fett på startkransen.
För mig gjorde det väldigt stor skillnad.

Lycka till!

Martin A

19 Senaste redigerad av perfectbay84 (2015-12-22 09:58:34)

Godmorgon.

Hur vet jag om startmotorn är dålig?
Hur vet jag om förgasaren har glapp vid spjällaxeln?
Finns det någon omkring gävle som är duktig?
Vill helst inte lämna in bussen på en dyr verkstad för att få ordning på felet.