1

Hej,
1200 Motorn i min typ 1 -59 har givit upp,  bytte ut den mot en industrimotor i höstas men ingen gnista i den och då slog det mej om man kanske skulle kunna montera i en 1600 som jag har liggandes.

Har för mej att de behövs en del modifikationer, kan någon förklara utförligt vad man behöver göra?

Tack på förhand.

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

2

Nu tvivlar jag starkt på att det är själva motorn som gör att gnistan uteblir, kan bero på brytarna, spolen eller kondingen om den inte har magnet. Har industrimotorn magnettändning så är det enklast att byta ut den mot en vanlig fördelare av rätt modell. Känns lite enklare än att få 1600'an.

1600 har troligen 130-kuggars svänghjul (12V) och det får inte plats i din växellåda som är gjord för 109 (6V).
Växellådan måste slipas ur och troligen måste tryckplattan bytas till en med ring i mitten, nya urtrampningslagret kom -71.
Du måste skaffa en startmotor  som är 6V med lilla drevet, fanns -67, om inte bilen är konverterad till 12.
Bussningen till startmotorn i lådan måste bytas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Givetvis går de att få ordning på tändningen, men tanken om 1600 slog mej.
Satt en magnettändnng på industrimotorn innan men satte i den från den förra men inget hände, ska ta tag i det i vår.

Tack för svar.

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

4

En 1600, spesielt med doghouse, trenger mer luft enn du får inn i det originale luftgitteret.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

5

1600:an är ju lite längre än 1200. Jag motor i 59:an jag hade i våras och det var ju inte helt smidigt att få in motorn. Man får ju plocka bort så mycket går för att kunna få på den på växellådan. Sen kan man säkert bygga om plåtarna så att de passar perfekt men det gick med lite vilja och våld. Inget jag skulle göra på en fin och nylackad bil precis. Har nog lite bilder kvar från mitt krångel jag kan skicka över om du vill.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

6

Okej tack!
Som tur är så är de här ingen nylackad bil ICQ/ab
Blir nog till att försöka beställa lite nya tänddelar till industrimotorn och försöka få igång den till våren istället..
Och som reservplan blir det 1600.

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd