Vilken slaglängd kan man ha med original stakar och A kolvsats
utan att bearbeta eller så lite som möjligt.
Hur ställer det sig oxå med vändhöjden med org stakar
de påstås ju att man kan använda upp till 76mm slag i originalblock utan möjligtvis minimal urslipning
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Ska du ha i en 76mm vev utan bearbetning så får du nog ha en med chevy journaler.
Jag tror iof att man får putsa lite endå.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
När det gäller vändhöjd med A-kolvar så minskar den men halva ökningen av slaglängden. Ökar du från 69 till 76 så kommer du teoretiskt behöva chimsa ca 2 mm, beroende påp vilken vändhöjd du vill ha.
Ali G
Ok. Är det bra att chimsa nån nackdel
När det gäller vändhöjd med A-kolvar så minskar den men halva ökningen av slaglängden. Ökar du från 69 till 76 så kommer du teoretiskt behöva chimsa ca 2 mm, beroende påp vilken vändhöjd du vill ha.
Nackdelen med att shimsa är att du får mindre styrning på kolven när den är ned och vänder.
Men det är inget problem med så lite slag.
Ali G
8 2015-12-14 20:31:54 Senaste redigerad av mettis (2015-12-14 20:36:42)
Bygger man en 1914 med originalvev och stakar, hamnar man på ca 3mm i vändhöjd, iallafall med Mahle A-kolvar !
-Decka blocket, helst både och att skaffa 5,5" nya vevstakar ?
Jag har satt ihop motorer med 76mm vev OCH H-stakar, men ändå fått slipa ur lite (och varför drar sig folk för detta...gratis!?)
Då passar de ju som handen i handsken om nu det är så som svwerker skriver. Original stake och 76 slag så blir ju vändhöjden 1 mm då A- kolvsats med org vev å stake och 3 mm vändhöjd
Då hamnar man ju på 1 mm. Rätt uppfattat?
Bygger man en 1914 med originalvev och stakar, hamnar man på ca 3mm i vändhöjd, iallafall med Mahle A-kolvar !
Jag har satt ihop motorer med 76mm vev OCH H-stakar, men ändå fått slipa ur lite (och varför drar sig folk för detta...gratis!?)
Då passar de ju som handen i handsken om nu det är så som svwerker skriver. Original stake och 76 slag så blir ju vändhöjden 1 mm då A- kolvsats med org vev å stake och 3 mm vändhöjd
Då hamnar man ju på 1 mm. Rätt uppfattat?
mettis skrev:Bygger man en 1914 med originalvev och stakar, hamnar man på ca 3mm i vändhöjd, iallafall med Mahle A-kolvar !
94mm "A" kolvar är för 69mm slag (och 5,5" vevstakar?) "B" kolvar är för 82mm vev - det är de två alternativen jag sett (har!)
Med en 74/76mm vev hamnar man mittemellan....
Med andra ord; -Ökar du slaglängd från 69mm till 76mm är det ju 3,5mm ökning per kolv. Det blir ingen vändhöjd utan shims, ens med original vevstakar...