1

Tänkte tillverka en snurra/vagga som ser ut lite som på bilden.
Vill lätt kunna flytta den mellan lokaler då jag bara har EN garageplats och har man grusplan så går det inte med små snurrhjul.

Tänkte göra den med axeltappar från biltema 4x100 och lite snävare hjulbas så det inte är i vägen samt handske så man kan sätt den på traktor eller vad man nu har till hands.

Stolparna får man nog staga i sidled också antar jag vilket man i fram skulle kunna göra så att när man sänker ner stödhjulet så blir sido stöden även benstöd på båda sidor.

Vad tror ni? har ni några tips?

http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/6fbf0159-b339-4eda-8d62-35da56caeb72.jpg

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2

http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/b08183ff-b57e-4e19-bf35-83aac57071c5.jpg

3

Ser bra ut, dock tror jag den blir väldigt framtung. Vore bättre att flytta fram bakaxeln en bit så man får lite överhäng bakåt.

Annars gillar jag idén skarpt!

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

4

Se.mattsson skrev:

Ser bra ut, dock tror jag den blir väldigt framtung. Vore bättre att flytta fram bakaxeln en bit så man får lite överhäng bakåt.

Annars gillar jag idén skarpt!

Jo det kan nog va ide att kolla så man får lagom tryck på kulan men det är ju lösbart.

Någon som vet vad en kaross väger lite styvt?

5

Ca 500kg ..?

6 Senaste redigerad av Jonas Burman (2015-12-13 06:56:00)

En kaross är mycket lättare. Du bär den lätt på fyra man. Rensad på dörrar och skärmar ca 100-120 kilo.

7 Senaste redigerad av Alander (2015-12-13 09:33:02)

Neej absolut inte så lite då räcker det ju med två man Default/tongue Vi lyfte min 54a på 6 pers men de var dörrar & luckor på då, inga axlar etc. Sista bud: 2-300kg då ICQ/ad någon måste väl ha svart på vitt...

8

Man lyfter en tom kaross på två man utan problem, vet det då junior och jag lyfte av en kaross själva, så jag håller med Burman om 100-120 kilo

9

Flytta främre hjulet bakåt och sätt dit 2 hjul istället, dvs ett hjul i varje hörn.

Jag fick min split levererad så och det var superstadigt och gick fint att knuffa på grusplan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Ojj, vi pratar alltså om bubbla och inte buss....??!   Default/lol Hohoho, tänkte direkt på buss när man snacka om karossnurra ICQ/ab men då håller jag med er   ICQ/ae  ICQ/am

11

Alander skrev:

Ojj, vi pratar alltså om bubbla och inte buss....??!   Default/lol Hohoho, tänkte direkt på buss när man snacka om karossnurra ICQ/ab men då håller jag med er   ICQ/ae  ICQ/am

Jag snackar Ghia ICQ/ag

Men bubblan känns väl hyffsat lik viktmässigt.

12

Den är nog rätt mycket tyngre Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Hej!
Har du långt mellan dina lokaler eftersom du funderar på att dra den med traktor? Känns lite som att du bygger lite extra stabilt. Extra allt. Men bara min fundering.
På sidan tre i 63 highlights tråd karma ser du en bild på min snurra.
Den funkar att dra runt ute också. Har lite större plasthjul, snodda från en handtruck. Min ghiakaross satt kvar i den när jag flyttade förut. Bara att vinscha upp på biltransporten.  Med hjälp av motorlyften byter jag själv kaross i snurran.
Det jag ångrar på min är att jag inte satte dit snurrbara hjul med broms i alla fyra hörnorna. Kollade på kcw innan jag gjorde min. Dom har en video där dom går igenom en del mått och annat nyttigt.
Min är bultad så att jag kan plocka ner den om jag inte behöver den. Mittstaget är avtagbart. Tar inte så mycket plats då. Fast jag har alltid haft en kaross i den sen jag gjorde den så frågan är om det behövs.
Jag satte dit ett stopp på ena röret så den inte kan slå över. Snurrar den lätt för hand.
Detta är lite hur jag gjorde min, bara mina funderingar, går att utveckla mycket mer.

14

Tillverkade med hjälp av Svwerker en "Tombola" när jag gjorde min Ghia. Tänk på att placera karosseriet i rätt höjd för viktfördelninges skull, dvs skall den rotera runt sin egen axel så måste du mäta fram var centrumlinjen är. Då kan du själv rotera den i stativet och låsa fast med skruvar i önskat arbetsläge.
Funkade bra och var fint när jag tennade hjulhusen bak efter reparation...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

15

yogi skrev:

Hej!
Har du långt mellan dina lokaler eftersom du funderar på att dra den med traktor? Känns lite som att du bygger lite extra stabilt. Extra allt. Men bara min fundering.
På sidan tre i 63 highlights tråd karma ser du en bild på min snurra.
Den funkar att dra runt ute också. Har lite större plasthjul, snodda från en handtruck. Min ghiakaross satt kvar i den när jag flyttade förut. Bara att vinscha upp på biltransporten.  Med hjälp av motorlyften byter jag själv kaross i snurran.
Det jag ångrar på min är att jag inte satte dit snurrbara hjul med broms i alla fyra hörnorna. Kollade på kcw innan jag gjorde min. Dom har en video där dom går igenom en del mått och annat nyttigt.
Min är bultad så att jag kan plocka ner den om jag inte behöver den. Mittstaget är avtagbart. Tar inte så mycket plats då. Fast jag har alltid haft en kaross i den sen jag gjorde den så frågan är om det behövs.
Jag satte dit ett stopp på ena röret så den inte kan slå över. Snurrar den lätt för hand.
Detta är lite hur jag gjorde min, bara mina funderingar, går att utveckla mycket mer.

Har inte planerat att flytta den med traktor men visst skulle det underlätta om det är snö och jävelskap ute. Logen som jag använder har som en tröskel som det inte är helt lätt att putta över också. Skall ha den till två bilar så extra allt kan ju va bra ICQ/ag

16

Mina bilar sätter jag fast i karossfästena under tanken fram. Bak skruvar jag dom i karossfästena i hjulhuset bak. Fungerar perfekt tycker jag. Jag snurrar den med en hand. Kan skruvas fast i viket läge som jag vill.
Bilen kan ej läggas upp och ner, då måste karossfästena vara i ändarna av bilen.
Samma fästen är ju på både ghia och bubbla, jag har haft båda sortena uppe i min ställning.