Hur mycket kan en komplett helrenoverad 30PS vara värd? Skäligt pris, inga fantasier.
2 2015-12-10 21:05:52 Senaste redigerad av Nicklas (2015-12-10 21:47:02)
Jag köpte en ny industrimotor för 4500:-i somras
köpte en tidigare för 6000:-
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Du får nog lägga på En del om den är riktigt renoverad. Dvs ar-borrad nya lager etc etc.. 8-10 brukar dom ligga på! Även en industri motor kräver en del pyssel slantar innan den är lämplig fö bil.
Jag avser en motor som till alla delar är inom de mått och förslitningsgränser som VW anger för motortypen. De allra svagaste punkterna är rundheten (avsaknaden) på lagerlägen i vevstakarna och avgasventilspindlar/styrningar för denna motor. Vad det övriga beträffar är det ungefär som på de övriga typ1-3.
Om du köper en 30hp industri motor så är lagerlägerna oftast ok då dom sällan varvar över 2000rpm. En fin industrimotor får du ge runt 7-9tkr för.
Men då är det oftast en Magnet på den som man bör byta ut mot en renoverad Fördelare (brukar ligga runt 1-2tkr) och även byta förgasare då den som sitter på inte har Vaccum uttag. (ytligare 1500-2500kr) sen sitter det sällan rätt generator eller laddrelä till generator och ibland får man byta svänghjul. Dessutom bör man om man ska vara petg egentligen öppna motorn och kolla efter slitage. Ibland är 2000 rpm på en kall motor med olja som inte rört sig på länge mer skadligt än man kan tro..
Om du hittar en org bil motor så bör den vara om borrad i lagerlägena då FÅ org 30hp motorer är i speciellt bra skick idag precsis som du påpekar.
Cecar här på forumet sålde två renoverade 30 hp motorer förra vintern. Priset låg då på nästan 10 000kr
hoppas det besvarar din fråga.
Tack för svaren. Jag har inte tänkt köpa motor, men eventuellt sälja.