1 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-10-19 07:17:40)

Ja nu är det dags att börja fundera på maskin till min barndoor. Jag är ju lite svag för "oldschool-trim". Därför vill jag bygga en maskin med mitt Riechert-tuning kit från 60-talet. Förgasarna är dubbla 34PCI.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/423790.jpg

Insugen är ju till en enkelportsmotor så det får bli ett bygge baserat på sådana toppar.
Det kanske inte är helt idealiskt men effekten är inte lika viktig som att den tar mig från A-B säkert och att jag kan marscha i ca 100 utan problem. Växellåda blir förhoppningsvis en 1303-låda eller kanske en 1500-låda.

Den kommer även att få ett externt oljefilter i Porsche 356 stil samt Porsche 356 remskiva och Porsche 356 Knecht luftfilter.

Vad tror panelen om att bygga en 1776 med portade enkelportstoppar, en Engle 100 kam, originalvev och stakar? Bör man fundera på att installera större ventiler i topparna kanske? Vad kan man göra för att optimera en enkelport?

Kom gärna med ideér och synpunkter...

Alte Liebe rostet nicht!

2

nizekustoms skrev:

Ja nu är det dags att börja fundera på maskin till min barndoor. Jag är ju lite svag för "oldschool-trim". Därför vill jag bygga en maskin med mitt Riechert-tuning kit från 60-talet. Förgasarna är dubbla 34PCI.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/423790.jpg

Insugen är ju till en enkelportsmotor så det får bli ett bygge baserat på sådana toppar.
Det kanske inte är helt idealiskt men effekten är inte lika viktig som att den tar mig från A-B säkert och att jag kan marscha i ca 100 utan problem. Växellåda blir förhoppningsvis en 1303-låda eller kanske en 1500-låda.

Den kommer även att få ett externt oljefilter i Porsche 356 stil samt Porsche 356 remskiva och Porsche 356 Knecht luftfilter.

Vad tror panelen om att bygga en 1776 med portade enkelportstoppar, en Engle 100 kam, originalvev och stakar? Bör man fundera på att installera större ventiler i topparna kanske? Vad kan man göra för att optimera en enkelport?

Kom gärna med ideér och synpunkter...

Detta låter intressant. ICQ/ab

3

Intressant, jag gillar udda motorbyggen. Det krävs inte så mycket för att kunna marcha 100, Bygger du en 1776 med enkelportstoppar så begränsar väl topparna motorn på höga varv. Men du får bra gashastighet och får säkert en vridstark motor. Kombinerar du det med en 1303-låda så får du ju ner varvet i 100km/h men tänk då på att du kan få kylproblem p.g.a att fläkten snurrar för sakta, Men porsche-rmskivan kanske är större, det vet inte jag. Hur som helst ett intressant bygge!

4 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-07-11 08:15:03)

Jag satt och läste lite på nätet om enkelports 1776:or och det var på inget sätt ett ovanligt motorrecept i staterna såg jag. Majoriteten som körde dessa motorer var splitbussägare som ville ha vridmoment före effekt och i en buss så är ju det faktiskt vettigt. Det verkar som att standardventilerna i dessa toppar är bra för just vridet då det är små och bidrar till stor gashastighet. Fast på avgassidan borde man ju egentligen ha en större ventil för att bli av med avgaserna snabbt också. För att sedan få in luften även på högre varv verkar det som att en Engle 100 kombinerat med 1:1.25 vippor är en bra lösning men visst kommer den bli slö på högre varv fast det gör inte så mycket i en buss tycker jag. Dessutom säger många att topparna håller bättre än dubbelportstoppar vad gäller sprickor p.g.a värme. Inte så konstigt då det är högre gashastigheter och mer gods.

Appropå Porsche remskivan så tror jag den är lite större än original remskivans omkrets så det kan nog funka. Jag skall kolla på detta.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Har ett nos framfilter typ porsche med alla kopplingar med långa slangar som jag hade tänkt att ha i min buss om du är intresserad

6

Detta är ett intressant koncept men jag hade byggt med originalkam och 1,25-vippor. För att minska slitage, för att minimera behovet av stålstötstänger och därmed kunna åka med mjukare fjädrar samt att den kammen är mycket lämpad för att jobba på de varvtal där du vill ha effekt. Lite lätt portade toppar, bra ventilsätesjobb, jag skulle inte byta ut ventilerna. Det är inget större fel på avgasventilstorleken, den funkar utmärkt även med dubbelport, bara man justerar kanalen lite. Det är min bestämda uppfattning att väldigt många bygger med aldeles för vassa kammar för att de tror att kammen ger effekt. FEL! Det är topparnas flöde som ger effekt så lägg mer krut där.

Om du använder en 1500- eller 1303-låda spelar inte så stor roll. Skillnaden på fyran är inte så stor som folk tror då de bara tittar på slutväxeln men utväxlingen på fyran skiljer oxå så totalt blir det 3,67:1 med 1500-lådan mot 3,6:1 med 1303-lådan.

Jag tycker att snacket om att man vill ha vrid istället för effekt är befängt då effekt är en produkt av vridmoment och vartal, man kan inte få det ena utan att få det andra. Du vill ha en motor med effekten på låga varvtal, inte en motor med vridmoment!
Sådär nu har jag gnällt lite på hur man använder olika fackuttryck så nu kan vi koncentrera oss på ditt motorkoncept.  ICQ/ad

Ser fram mot flera åsikter för jag har inte ensamrätt på sanningen.  ICQ/af

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

nizekustoms skrev:

Jag satt och läste lite på nätet om enkelports 1776:or och det var på inget sätt ett ovanligt motorrecept i staterna såg jag. Majoriteten som körde dessa motorer var splitbussägare som ville ha vridmoment före effekt och i en buss så är ju det faktiskt vettigt. Det verkar som att standardventilerna i dessa toppar är bra för just vridet då det är små och bidrar till stor gashastighet. Fast på avgassidan borde man ju egentligen ha en större ventil för att bli av med avgaserna snabbt också. För att sedan få in luften även på högre varv verkar det som att en Engle 100 kombinerat med 1:1.25 vippor är en bra lösning men visst kommer den bli slö på högre varv fast det gör inte så mycket i en buss tycker jag. Dessutom säger många att topparna håller bättre än dubbelportstoppar vad gäller sprickor p.g.a värme. Inte så konstigt då det är högre gashastigheter och mer gods.

Appropå Porsche remskivan så tror jag den är lite större än original remskivans omkrets så det kan nog funka. Jag skall kolla på detta.

Kul att någon vill bygga något som skiljer sig från mängden
Om jag var dig skulle jag använda en scat kam .Som heter C25 (den har bättre vridmoment kurva än Eagle 100)
eller Cb Cheater 2280
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-07-11 20:25:22)

Ok bäst att passa sig med vad man säger här Svwerker men du har helt rätt  såklart  ICQ/an 

Nu behöver jag dock er hjälp med lite kontakter för att kunna komma igång. Jag har ett block som jag vill arborra. Förr bodde jag nära Hasse Landelius som kunde arborra men nu är det mer än 30 mil dit då jag ju nu bor i Falköping. Vem kan arborra block professionellt här i trakten? Det samma gäller balansering av vev, svänghjul och koppling. Det brukade jag lämna till ett ställe i Irsta utanför Västerås förut men det är ju lika långt dit nu. Vem gör sådant i Västra Götaland?

Alte Liebe rostet nicht!

9

Jag läser alltid dessa "alternativa" motortrådar med stort intresse. Vi som har lite extra vikt och lite extra luftmotstånd måste ju tänka på ett annat sätt. Jag vill ha motorer som kan ta mig uppför backarna utan att tappa fart. Jag har också några motorrecept, ett för sen splitt och ett för bay, men när det kommer till trim så får man oftast så oförstående svar tycker jag, därför läser jag och beaktar än så länge.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Jag skulle nog också gå på Swerkers linje med originalkam och 1:25 vippor.
Balansering kan du lämna till ett företag som heter GETRA det ligger i Fristad utanför borås.

11

jag har redan en liknande motor färdig som skall provköras när tid finnes. 1835 med enkelportstoppar som är planade x mm dubbla fjädrar men en engle 100 kam med 1.25 vippor. På detta sitter ett TDE-kit med dubbla 34 solex. Tändningen sköts av en ombyggd magnet med 009 kurva. Efter erfarenheterna med 34hk trimmotorn så blir detta ett steg mot mer varv och högre komp.Intresset på Bad Camberg för vintagetrim var rätt stort och många frågade efter 30hk toppar med större insugsventil. Kan kanske bli en kiosvältare så småningom. Avgasventilerna flödar på enkelportstoppar helt ok,man behöver i stort sett inte göra mer än en putsning. Däremot är insugsventilen sämre så en större ventil och portning ger hyfsat resultat.

12

Vill man ha en aggresivare karaktär på originalkammen så kan man hänga dit ett ställbart kamdrev. Då kam man behålla slitagebilden men flytta upp effektregistret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

jonas n skrev:

Jag skulle nog också gå på Swerkers linje med originalkam och 1:25 vippor.
Balansering kan du lämna till ett företag som heter GETRA det ligger i Fristad utanför borås.

Tack Jonas för tipset på balansering. Det skall jag kolla upp.

Ja det kanske inte är så dumt att börja med en originalkam och 1:25 vippor.

Mathias B... Vad skall du ha för Fram filtret med slangar och allt?

Alte Liebe rostet nicht!

14

Hans Landelius skrev:

jag har redan en liknande motor färdig som skall provköras när tid finnes. 1835 med enkelportstoppar som är planade x mm dubbla fjädrar men en engle 100 kam med 1.25 vippor. På detta sitter ett TDE-kit med dubbla 34 solex. Tändningen sköts av en ombyggd magnet med 009 kurva. Efter erfarenheterna med 34hk trimmotorn så blir detta ett steg mot mer varv och högre komp.Intresset på Bad Camberg för vintagetrim var rätt stort och många frågade efter 30hk toppar med större insugsventil. Kan kanske bli en kiosvältare så småningom. Avgasventilerna flödar på enkelportstoppar helt ok,man behöver i stort sett inte göra mer än en putsning. Däremot är insugsventilen sämre så en större ventil och portning ger hyfsat resultat.

Intressant Hasse! Berätta gärna vad du tyckte om ditt motorrecept när du provkört... Vad kör du för insugsventil i dina toppar på denna motor då?

Svwerker... Hur fungerar ett ställbart kamdrev? Antar att det handlar om att ta bort oljepumpen, lossa på de tre bultarna och flytta drevet framåt eller bakåt?

Alte Liebe rostet nicht!

15 Senaste redigerad av rs68 (2011-07-11 22:06:12)

nizekustoms skrev:

Ok bäst att passa sig med vad man säger här Svwerker men du har helt rätt  såklart  ICQ/an 

Nu behöver jag dock er hjälp med lite kontakter för att kunna komma igång. Jag har ett block som jag vill arborra. Förr bodde jag nära Hasse Landelius som kunde arborra men nu är det mer än 30 mil dit då jag ju nu bor i Falköping. Vem kan arborra block professionellt här i trakten? Det samma gäller balansering av vev, svänghjul och koppling. Det brukade jag lämna till ett ställe i Irsta utanför Västerås förut men det är ju lika långt dit nu. Vem gör sådant i Västra Götaland?

Hör med freds motor i skövde eller Tibro motorrenovering.

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-07-12 06:48:07)

nizekustoms skrev:

Du kan ta kontakt med vargöns mekaniska (tvilliningarna som kör promod ) när det gäller balanserin av vev/svänghjul eller
skara motor renovering
PS tvillingarna har uppet 24tim om man är racer ICQ/ab
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

nizekustoms skrev:

Svwerker... Hur fungerar ett ställbart kamdrev? Antar att det handlar om att ta bort oljepumpen, lossa på de tre bultarna och flytta drevet framåt eller bakåt?

Det är rätt uppfattat. Backar man kammen så flyttar man upp effekten i registret.

Med de modesta varvtal det handlar om på en sån här motor så tycker inte jag att man behöver balansera. Väg därimot in kolvar och stakar, det gör större nytta.

Ali G

18 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-07-12 22:30:23)

Idag har jag läst en del i "How to hotrod Volkswagen Engines". Där gör de en del intressanta flödestester på både enkelport- och dubbelportstoppar. De kör med 35.5 mm insugsventil d.v.s original storlek och försöker få toppen att flöda maximalt. De gör testet på både insug och avgas. Nu vet jag inte exakt hur mycket en originalkam lyfter men jag hittade detta: (250º 214º 0,334" 8,49 108º Stock 1600). 8.49 mm ger 0.334 inch ungefär. Tittar man då på tabellen på flödestesterna för enkelportstopp i ovan nämnda bok så finns det data för 0.300" och 0.350". Där går man från 94 och 101 original till 142 och 153 i flöde genom en del tricks (tyvärr okänd enhet på flödet). En dubbelportstopp i originalutförande med 35.5 insug flödar 130 och 142 vid 0.300 resp. 0.350 i lyft. Alltså kan man få en enkelportare att flöda lite bättre än en original dubbelport. Inte mycket för världen men kul om man lyckas  ICQ/ag

De det gjorde med toppen var att sänka insugsventilen 0.100" och att ge den ett 70/45/35-graders ventilsätesjobb med ca 2,5mm bred 45-graders tätningsyta för ventilen. Dessutom gör det något på baksidan på ventilen som jag inte riktigt är med på. Därefter tar det bort en kant som blir under sätet samt tar bort material i förbränningsrummet närmast ventil och cylinderkanten. Här verkar det som att man bör passa sig för att gå för långt. Tydligen minskar flödet om man rör sig för nära tändstiftet eller för långt bort från stiftet. Dessutom portar de upp kanalen så långt det går emot styrningen. Man fattar ganska snabbt att man inte bara kan ta bort lite här och lite där och tro att det blir bättre flöde. Det gäller att ta bort på rätt ställe. Boken visar dock på hur de gjort...

Jag blir jäkligt sugen på att komma över ett par skräptoppar och testa lite men jag måste ha tag i någon med flödesbänk. Någon som vet någon i V-götaland? Kanske någon av de firmorna som ni nämnt ovan? Dessutom undrar jag om man inte bör flödestesta med insugen monterade? Det är ju faktiskt ihop med dem som toppen skall jobba. Fast man kanske kan göra en tvåstegsraket av det. Optimera toppen först och sedan insuget.

En helt ny spännande värld för mig detta...  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

19

kan ta med ett par till bf så får du nått å leka med...

20

masen skrev:

Ja det vore kalas!

Alte Liebe rostet nicht!

21

rs68 skrev:
nizekustoms skrev:

Hör med freds motor i skövde eller Tibro motorrenovering.

Du kan ju höra med Bosse Ridström här i Mullsjö han har i alla fall maskinparken sen vet jag inte om han kan VW.
http://www.ridstromracing.se/index.html

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

22

Hör med PPR micke här på forumet... han kan säkert hjälpa dig att flöda..   ICQ/ag

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

23

nizekustoms skrev:

Idag har jag läst en del i "How to hotrod Volkswagen Engines". ......

en massa text

.......
En helt ny spännande värld för mig detta...  ICQ/ag

Sådärja. Du har läst och förstått sånt som det tar många år för andra att fatta. Du ligger på plus! ICQ/ab

Enheten man mäter flödet i är cfm, cubik foot per minute. Det har visat sig att lite tillyxat så är det översättningsbart till hästkrafter. Om en topp flödar 130 cfm så kan en fyrcylindrig motor ge runt 130 hk med de topparna. Det finns en formel som säger att cfm x 0,25 x antalet cylindrar ger Hk.
Nu är inte flödet avgörande utan även gashastigheten, du ska ha så liten kanal som möjligt med så stort flöde som möjligt, det är hemligheten bakom riktigt bra toppar.

När man flödar toppar toppar utan insug så kan man lägga en radie med modellera runt insugshålet för att inte störa flödet och slippa tubulens i ingången i kanalen.

Ali G

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ff847844b1a70f78705bd1fd2d64b1d5.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-07-13 15:03:50)

nizekustoms skrev:
masen skrev:

Ja det vore kalas!

Du kan svarva av kanten på översidan av ventilen på insug det brukar göra 1-3 CFM (35grader vinkel )
Oftas är det förbäningsrums kanten som är begränsningen på flödet i en standar topp
Vi labbade med en 043 topp med 35mm på in sug med massa tokiga ider på förbränings rum den flödade 120 CFM på 12mm lyft 25"
vatten pelare
/// Micke

Post's attachments

DSCN0511.JPG, 492.35 kb,  x
DSCN0511.JPG 492.35 kb, 6 downloads since 2011-07-13 

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25