1

Det pratas om att man ska måla cylindrarna svarta för bättre värmeavledning.
Är detta verkligen sant eller är det nys?

Om man belägger en yta med färg så isolerar detta.
Om nu svart färg släpper ifrån sig mer värme, varför är då alla element vita?
Har man en helt slät yta på kylflänsen så bildas ett gränsskikt, då behöver man turbulens för att kyla bättre så då kan kanske färg med en grövre struktur än kylflänsen hjälpa till.
Om man nu kör med omålade kylflänsar så rostar ju dessa, kan rosten hjälpa eller stjälpa värmeavledningsförmågan?

Hur gör ni och vad använder ni för färg?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6609

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2 Senaste redigerad av pompejus (2015-12-06 09:47:40)

Spissvärta,funkar bra! ICQ/ab
Varför element är vita? Bara ett ytterligare bevis för att bättre vetande oftast får stryka på foten för estetiken,hade det bara funnits män på jorden så hade elementen varit svarta..så visst är det trevligt att det finns kvinnor också... ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Kan färgen spela roll där/som cylindrarna sitter? Färgens förmåga att absorbera/reflektera ljus borde inte spela roll under bilen. Struktur å yta borde betyda mer.

4

bdagman skrev:

Kan färgen spela roll där/som cylindrarna sitter? Färgens förmåga att absorbera/reflektera ljus borde inte spela roll under bilen. Struktur å yta borde betyda mer.

Varför är luftkylda motocross motorer svarta ??

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Läste om det där för ett tag sen.. det var visserligen stötstångsrör, ventilkåpor och extrasumpar.. men kromade grejer är sämst då det reflekter värmestrålning. Det fanns kromade stötstångsrör för kalla klimat, just för att hålla kvar värme i oljan.

Mattsvart är det bästa, dvs även på insidan av kåpor och rör.. själv är jag lite skeptisk till att måla insidan som är i kontakt med olja, bensin och alkohol..

På cylindrar tänker jag spissvärta, primärt för att skydda dem från att rosta.. men om den är mattsvart borde det hjälpa lite med att leda bort värme med.

6

PPRMicke skrev:
bdagman skrev:

Varför är luftkylda motocross motorer svarta ??

Har inte facit men de sitter ju lite mer utsatta för solens strålar än en VW-motor. Fick för mig att svart eller vit t-shirt inte spelar så stor roll inomhus men kan uppfattas olika när man är i solen... Men som sagt, inget facit....

7

Googlar man får man upp lite olika svar.... Färgen verkar spela roll men inte så som jag trodde... Man lär sig varje dag... http://www.avweb.com/news/maint/182886-1.html