51 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-19 07:08:56)

Demian skrev:

Angående höjden, så behöver du nog inte ta upp den många cm för att få den komfortabel. Jag tycker att din buss ser några cm lägre ut än min. Min ligger på ca 154cm till dropplist och med den höjden fick jag nog inga genomslag på min europaresa i somras. Då hade jag hela familjen med och en hel del packning.

Kolla annars att din styrsnäcka är uppflyttad. Är den inte det, så är det lägsta punkten på bussen. Dom måste flyttas upp på sänkta bussar. Annars har ju stötdämparna också ganska stor inverkan på om den slår igenom.

Det var ingen dålig uppskattning, "Falköga"!

1,52 bak 1,51 fram. Har inte hunnit kolla styrsnäckan men den är säkert uppflyttad. När den tar i så är det i fronten, bara plåt som skrapar när jag inte är försiktig.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

52

Det som skrapar i nu slutar ju skrapa i om ett tag bara du använder bussen flitigt.. ICQ/ag

53

Oj, det var  t o m lägre än vad Kuus åker  ICQ/ab

54

Trevligt med mer BDs i den svenska floran!

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

55 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-27 16:53:48)

Bilen registrerings- och kontrollbesiktigad och de svenska plåtarna ner i brevlådan idag.
Fast vägen dit var inte bara rak och fin och nyasfalterad och utan guppar. Stort tack till er på BV
som jag brevväxlat med och gett mig massa goda råd. You know who you are.
Konstigt nog var de inte dyra fast de var superbra.

Det var den bästa julklappen om jag får lov att säga det. Tack. Tomten!

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

56

Grattis!!!!! ICQ/ag  Mao kan du komma på återbesök med svenska nummerplåtar snart ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

57

haha! absolut! får planera in den

58

Idag var det trevligt besök från Grängesberg i Malmö, iooor_21 som kom med leverans från Michael i Västerås.
Det blev en BD Malmörunda samt en hel del nyttig (och nödvändig) benzingesprehen.
Tack iooor_21, det var trevligt!

59

Tusen tack själv, fick en trevlig åktur.

Nytt mob nr...

60

Hittade denna bild som kanske kan hjälpa michaelth med hur hela bd gaspedalen ser ut (även om det är en 54 rhd)

Post's attachments

1.jpg, 285.53 kb, 1600 x 1195
1.jpg 285.53 kb, 223 downloads since 2013-12-30 

61

Tack har den bilden redan men som du säger det är ju en sen barndooor dvs inte som din.. eller loocken jag vill ha men tack för omtanken.. den Ser förövrigt lite knäckt ut.. någon som torrgasat kanske... ICQ/ac
Däremot, mått på handtags gropen, vore myycket intressant, dvs bredd, längd djup. gärna på en bild då ett lämpligt pressverktyg skall tillverkas. ICQ/ad kan ju inte ha en tidig splitbuss grop under handtagen... ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

62

Råkade bli en tur till småbåtshamnen i Limhamn idag, och vad står längst ut på piren??? Jo en barndoor ICQ/af
Tack för pratstunden och rundturen!!
Glöm nu inte kör en tur till Staffanstorp! ICQ/ag
Oxå en bild.

http://forumbilder.se/DBS9Q/1image.jpg

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

63

Lycklo er som kan ut å åka...
Här äre kring fryspunkten och en massa lappmööggel  Default/hmm

Stenhård Barndoor de där!!  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

64

Härlig bild.

Blir ju så Bengt, enligt säkra källor så blommar äppelträden nere i Malmö redan ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

65 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-02-10 18:08:41)

haha! tack själv Herbie63 jag blev lite överraskad själv att någon kunde så mycket om min buss! tills du nämnde Boxerville. jag får göra studiebesök i Staffanstorp snart! slår en pling innan.

Ja, Barndoor51 det är inte så att vi har sånt väder varje dag här men lör-sön var riktigt fint men idag tog nog priset, har precis kört en runda och det är onekligen vår i luften! riktigt fint VW väder!

Ja, VwGoran, jag har inte kollat om äppelträden blommar men det känns nästan så. Nu när du nämner äppelträd måst jag (OT) tipsa om en skitbra sida, fruktkartan.se som tipsar om fruktträd och buskar, äpplen, plommon, päron, körsbär, nypon, havtorn, valnöt, svart mullbär, björnbär, "annan sort", mm
Med GPS koordinater och allt. Man kan även tipsa själv. Det är träd på allmänningar och parker. Jag känner folk som bor i villa och har 3-4 fina fruktträd så låter de frukten ruttna och springer på ICA och köper frukt där. Utnyttja denna web sida, den är underbar!

66

Idag fixade jag punka höger bak. Oj vilket jobb att ta bort hjulet. Av med bultarna, av med all luft men det var nästan så jag gav upp.

Jag liksom bara, typ vänta lite nu, den har monterats där förut, jag får inte ur den, det kan inte stämma. desperationen lyste allt starkare

efter mycket bändande av plåt och fälg. masserat däcket flera ggr så den skulle släppa all luft, svettet rann, och så lyckades jag med bedriften.

Hur gör ni med sänkta bussar för att få ur hjulet vid däckbyte eller punka? (Spydiga skadeglada kommentarer betackas).

67

Man skaffar svärd som är 2 delade.. så lossar man en bult och svänger ner det yttre svärdet.. om man inte har detta kan en sax domkraft användas att tvinga ner svärdet..

68

Jag släpper dämparen och trycker ner svärdet

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

69

michaelth skrev:

Man skaffar svärd som är 2 delade.. så lossar man en bult och svänger ner det yttre svärdet.. om man inte har detta kan en sax domkraft användas att tvinga ner svärdet..

bra tips.. nästa gång ska jag säkra jag köper 2 delade. nuvarande vet jag bara är justerbara dock tror jag icke 2 delade ska kolla

70

fo_eldarc skrev:

Jag släpper dämparen och trycker ner svärdet

intressant
du får gärna utveckla lite.. gärna med bilder
ska göra vänster bak snarast, det visade sig att det var
limmet mellan däck och fälg som släppte lite och
på kuppen blev ventilen förstört under punkakörningen till garaget

71

Alla justerbara måste vara tvådelade, så det ska inte vara några problem att byta hjul. Speciellt då du kör med plåtfälg.

Men man måste ibland släppa på stötdämparen, precis som Martin skrev.  Om det är stötdämparen, så går det ev att byta hjul ändå, om du byter till en längre dämpare. Men är den för lång, så bottnar den istället då du kör, så det är en avvägningsfråga.  ICQ/ab

72 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-03-12 22:58:30)

Demian skrev:

Alla justerbara måste vara tvådelade, så det ska inte vara några problem att byta hjul. Speciellt då du kör med plåtfälg.

Men man måste ibland släppa på stötdämparen, precis som Martin skrev.  Om det är stötdämparen, så går det ev att byta hjul ändå, om du byter till en längre dämpare. Men är den för lång, så bottnar den istället då du kör, så det är en avvägningsfråga.  ICQ/ab

Perfekt isf, tack för förtydligandet, ska svänga ner yttre svärdet när jag fixar däcket vänster bak.

73

Besiktigat idag: blankt papper! Jihaaaa! nästa gång dec 2017... vill tacka särskilt Christoffer i Staffanstorp, den enda som öht får pilla på den bilen! haha!

Någon som vet om det är pollen i luften i Skåne? Besiktningsfunktionärerna, en tjej (25-30) och en kille (30-35) fick tårar i ögonen. Måste vara pollen eller hur? Komplimangerna haglade och ökade i intensitet ju mer tiden gick, "det ser otroligt bra ut här nere" (först trodde jag de pratade om mig!)

hur som, de turades om att plåta varann i bilen, bad om lov, och önskade oss välkomna nästa gång... alltid lika roligt! ja visst ere så! hej och hå!

PS: tjejen var mest drivande och efter att bägge hade kört en runda med bilen helt rörd fällde hon följande kommentar: "vi diskuterade att förmodligen kommer denna bil att överleva oss allihop. läskigt!"  ICQ/af  ICQ/ab

74

ICQ/ag

75

Grattis...
Visst är det en skön känsla att ha två års "hopp & lek"

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"