1

Hej nu har jag en dum fråga men jag frågar hellre än att gissa,

Hur sitter tröskeln svetsad på bay? Alltså är den punktad eller hur sitter den?

Och hur är bästa sätet att ta bort och hur är bästa sätet att svetsa fast den?

Mvh

2

Jag gillar egentligen inte folk som länkar som svar. Men ämnet har nyligen diskuterats i annan tråd:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27268

Jag vet inte hur mycket behjälpt du är av den, men jag vet att fler haft "ditt" problem. Bland annat undertecknad. Hoppas du är behjälpt av den, själv har jag inte gjort ett dyft på fronten ännu, men om du kommer fram till något, eller ska laga din vagn, dela då gärna med dig av så mycket bilder och info som möjligt, det är alltid tacksamt.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Du kan kolla länken och ser om du blir klokare dock är det betydligt enklare på pickup än på kombi där man ha glidskenan för skjutdörren.
Jag antar att det är höger sida som det handla om?

T2b taigagrön ´77

4

Sitter inte glidskenan (den inre tröskeln) även på pickup?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Hej tack, lite klokare men inte mycket:)

Jag som ha pickup har jag innertröskel+ ytteryröskel eller är det en mellantröskel också:?

Och jag förstod fortfarande inte hur jag skall fästa innertröskeln, skall jag borra hål i den o punkta fast den? Förlåt för dumma frågor,

6

Det är förarsidan, så vänster sida va?

7

Du har innertröskel och yttertröskel dom är punktsvetsade i nedre kanten. Innertröskeln sitter mot utriggarna och upp mot lastrumsgolv och i båda hjulhusen.Det är enklare att byta båda än att byta bara den inre.
Är den yttre rostfri hela vägen? Oftast är ju båda två slut.
Med nån bra punktsvetsborr kan du separera dom från varann dock kommer du inte åt överallt, rondell krävs på vissa ställen.

Lägga upp bilder här då kan vi kommentera eller starta projekttråd det gilla alla.

T2b taigagrön ´77

8

Tack för svar, den yttre är sopslut hela vägen, så den skall också bytas, jag är dålig på bilder men skall försöka ta foton:) om det behövs lappas på rambalken kan man lappa med 1,2 mm plåt då eller måste det vara 2mm? 2mm verkar vara svårt att hitta i närmsta affärer därför undrar jag om 1,2 räcker:)

9 Senaste redigerad av Grubban (2015-12-02 19:57:46)

Det är 2mm som gäller och inget annat, jag fick mina spillplåtar från plåtslagaren i byn.Det kostade ingenting.

Kapa bort den yttre då ser du hur resten hänger ihop och sedan börja du med den inre.

T2b taigagrön ´77

10

Ok, tack:)

11

Om det är tröskeln du menar så består den av inner, mellan och yttertröskel. Inner och ytter är ca 1mm. Mellanplåten galvad 1,5 mm. Jag skrev här för några år sedan när jag höll på som mest med pickup/buss:

1968-75 synliga pressningar i både inner och yttertröskel för vattenavrinning. Extra förstärkningsvägg i tröskeln.

1976 ett mellanår avrinningshål innertröskel men pressning i yttertröskel. Ingen extravägg

1977-79 avrinningshål i innertröskel och ingen pressning i yttertröskel. Ingen extravägg.

[