1

Håller på och bränner ihop en kulbultsframvagn med sänksatser, har punktat ihop allting men vart lite tveksam om min enfas kemppi svets fixar att bränna ihop detta tillräckligt. Har fasat av kanterna på stommen och kanterna på sänksatsen är ju fasade från början, men man vill ju att detta ska hålla. Vad säger ni är det möjligt att göra en tillräckligt stark svets eller ska jag försöka jaga rätt på nån med en trefas svets. Är inget svetsproffs snarare en glad amatör, men tycker jag fått hyffsad snits på svetsarna på sistone men man svetsar väl oftast i betydligt tunnare material.

/foppa

2

funkar hur bra som helst! brände ihop min framvagn med en esab 140 enfas! bara fasa ordentligt och steka på ordentligt så är det inga bekymmer ICQ/ab

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

3

Begåvat att fråga innan! ICQ/ag
Provsvetsa på andra rör eller plåtbitar innan så du blir van och ser på smältan att du får riktig genombränning.
Orkar inte din svets med riktigt så prova med att förvärma det su ska svetsa med värmepistol eller gas.

Är du tveksam så låna en svets eller låt någon som kan svetsa.
Bara att du frågar innan gör att jag är säker på att du kommer lyckas.
Sätt sänkningssatserna rätt bara Default/yikes

Lycka till.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4 Senaste redigerad av michaelth (2015-12-02 20:04:38)

Sträva efter att ha så hög ampere till så liten trådmatning som är praktiskt möjligt för att därigenom öka inbränningen i matterialet.. Flera små heta strängar svets. blir starkare än en tjock "kall" svets. Då man genom flera små fördelar spänningarna i metterialet..
En del punktar ihop tjockare saker men risken är att man lägger lösa plättar med material som inte ger en stark svets..
Ordentligt rengjort matterial är viktigt för hållfastheten.. Avfettat, gärna blästrat eller åtminstone ordentligt renslipat. Liksom att jord klämman sitter bra på ren yta. Och känner du dig osäker överlåt arbetet till någon som är duktigare med svetsen, detta är ju viktiga saker!!
Givetvis fogbereder du tjockare bitar innan svetsning.. En bra svets slipar man inte ner.. Och dåliga vill man inte ha..om det slutliga matterialet inte ökar massor efter svetsningen så blir det mindre stress spänningar.. Så att bygga stora svetsar /högar vinner man inget på.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Intressanta åsikter, finns ju två aspekter i det här.

1. Kan man svetsa så pass tjockt gods med en enfas svets, där verkar svaret vara att det ska inte vara några problem.
2. Bör man svetsa med enfas svets om man känner sig det minsta osäker, där får svaret bli nja.

Jag kommer att försöka få hjäp med detta, då jag själv inte känner mig 100% säker på jobbet med min svets. För som ni säger så är detta en säkerhetsgrej, är aldrig värt att chansa med säkerhetsdetaljer.

Får återkomma i frågan, tack för all respons med belysande av båda sidorna av problematiken.

/foppa

6

Min förra framvagn gick av på mitten då föregående ägare kluttat med svetsen på en rak skarv utan förstärkningar.. Inte en genombränning nånstans..  Default/yikes

Jag kapade då och la i korta rörbitar som passade precis invändigt, gjorde v-fog och hål att punkta fast de inre rörförstärkningarna med. Detta gjorde jag med en Esab Miggy, visserligen 3fas, men det är ingen jättesvets.

Lägg gärna rören i en jigg med L-profiler när du svetsar, då är det större chans att det blir hyffsat rakt.

7

När jag jobbat med framvagns rör brukar jag bulta fast i ett ramhuvud.. Givetvis hjälper det att ha en lös platta då kan man sy en stor del av ett rör i taget och få det att förbli rakt.. Sen måste man lossa för att sy sista biten på kansidan...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(