1

Hej. jag skall skära bort de gamla rostiga skärmarna inom kort och byta ut mot denna(samt andra sidan)
http://www.paruzzi.com/se/t25-bus/karos … rna/70814/

Nu är jag i valet att antingen skära "kant i kant" eller alternativt behålla lite plåt och lägga skärmen överlappande och spackla ett litet fall.
hur hade ni gjort?`

punkssvetsa kant i kant eller en svetsa den på gamla plåten så den ligger lite ovanpå?

2

Blir alltid bättre att lägga kant i kant men är svårare... ska det hålla i längden så gör så....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

hmm jag har bara vinkelslip. lär inte bli speciellt rakt ICQ/ab

4 Senaste redigerad av michaelth (2015-12-04 09:10:21)

Man grovkapar med en "vinkelslip"kapmaskin. ? Sedan lägger man den ned trimmade nya plåten över då man oftast vill byta så lite som möjligt, gärna brevid pressningar då plåten är formstabilare..
Ritsa längst kanten på nya plåten. Sen klipp rent med en bra plåtsax.det är enklare att få fina snitt med en dylik..jag använder aldrig tjockare kaptrissor än 1mm i karroseriplåt. Önödigt att värma plåten i onödan..
Bra/dyra skivor håller mycket längre och skär bättre.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

jag punktade plåten utanpå och skar genom bägge plåtarna samtidigt med 1mm skiva då passar det

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

jag punktade plåten utanpå och skar genom bägge plåtarna samtidigt med 1mm skiva då passar det

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

7

Det är ajabaja att överlappa, isåfall får du falsa kanten på den ena så dom hamnar i samma nivå, annars krävs det myycket spackel, som kommer spricka & lossna ICQ/ab

8

Hur du nu än väljer att göra. .
Falsa=en viss risk att mycket skit kan samla sig i falsen
Svetsa kant i kant=viss risk plåten slår sig,vilket medför riktarbete efteråt
Och glöm inte rostskydd efter,tunnflytande vax eller liknade

Jetta Gtx -88
Bay -79