Ska byta hastighetsmätare på min 1303 men vill försäkra mig om att även tankmätaren fungerar innan jag flyttar över alla kablar och lampor. Tips på hur man testar tankmätaren?
Det lättaste och bästa sättet är att koppla upp den tillsammans med givaren och den så kallade regulatorn (som redan finns på baksidan av hastighetsmätaren), och manövrera flottören samtidigt som du observerar mätaren.
Vid närmare eftertanke kan du göra så här, om mätaren fortfarande sitter kvar i bilen, och är inkopplad.
Man bör vara två personer, men man kan klara det själv också.
Det är litet besvärligt, men det går att skruva ur givaren som sitter under det "taggiga" locket överst på tanken.
Gör det, och låt en medhjälpare sätta sig bakom ratten och slå på tändningen. Medan du manövrerar givaren noterat medhjälparen om det blir utslag på mätaren.
Observera att det är några sekunders fördröjning mellan givaren och mätaren, mätaren reagerar alltså litet segt i förhållande till flottörernas (pluralis!) rörelse.
Du kan ju klara dig utan medhjälpare också, men då får du ju förlytta dig mellan förarplats och tank.
Jag gjorde så en gång (på ett helt annat fordon) att jag kopplade två tillfälligt förlängningssladdar till givaren så att jag kunde ha denna i knät vid förarplatsen och prova den där.