1

Har en förstärkare som är ombyggd och konverterad för att kunna kopplas in och spelas direkt till 6V.

Pris, 400kr? Men finns intresse så ge ett bud. Själva förstärkaren är ingen dyr historia, utan en "Kina" som jag rensat (förskönat?) utseendet lite på, men ombyggnaden som var ett testbygge tog en hel del tid.

Liten och smidig storlek, ca 14x10x3,5cm, lätt att montera tex under instrumentbrädan, ha liggandes på benknäckarhyllan eller i handsfacket. Trots storleken imponerar ljudet i alla fall mig. Två vanliga högtalar utgångar (stereo) + en separat basutgång. Kontroller för att justera volym, bas, diskant samt en separat volymkontroll för att justera basutgången. 3.5mm eller RCA ljudingång. Koppla in mp3 spelaren, telefonen eller varför inte en bluetooth receiver?

Det är inget man kopplar in 10" baslådan till, men en liten nätt bas (använd en gammal passiv data sub, eller bygg själv och lägg under sätet) driver den och ger rätt bra extra basåtergivning. Komplettera med att lägga två av sateliterna i samma gamla datasystem på bambuhyllan (eller bygg själv med bilhögtalare) och man har rätt bra ljud i 6V bilen. Videon ger inte riktigt rättvis återgivning av ljudet, för det lät både bättre och mer i verkligheten med två små satelliter och en bas. Den drar ca 2-4A på 6V vid normalt spelande (Ju mer bas ju mer drar den, så man bör spela med viss återhållsamhet.)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/F6058FF4-57B8-4952-A6EB-6CF177515EA3_zpsgvepbzat.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/13EF266D-62AB-47E9-AFD2-D77994CD1594_zpszlopvasy.jpg

2

Jag köper den gärna.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

3

Jag är också intresserad
Bjuder 450

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

4

Troligen såld då. Tänkte 400kr som köp nu, men jag har en halvfärdig till så PM till bägge.

5 Senaste redigerad av Frederik (2015-12-10 14:49:53)

En köpare ångrade sig, så har en färdig kvar.

Det går även att koppla till sin blaupunktradio (med en "hi till low level" adapter, testade med en enkel egenbyggd.) Troligen bland det bästa ljud man kan få i en 6V bubbla med en "original" blaupunkt.

Förstärkaren är 2.1 som sagt, en förstärkardel driver stereohögtalarna och en basen. Bäst ljud får man om man satsar på att få bra mellanregister och diskant från stereo utgångarna (blir så klart 2 mono om man kopplar till blaupunkten) och kompletterar med en sub till basutgången för bas. Tänk lite som på små hemmabiosystem/ datasystem, med relativt små satelliter och en liten sub. Lämpliga högtalare är 4-16Ohm. För strömförbrukningens skull är det bäst att hålla sig till 6-8Ohm på basutgången, men det fungerar med 4 också om man inte drar på basen för mycket. På stereoutgångarna har jag testat upp till 6,5" koaxialer, men det är nog i största laget. Som bas är nog 8" Max, jag har testat 6,5" och det ger riktigt bra bas och man kan gömma den under tex framsätet/ baksätet (eller köp ett gammalt passivt hemmabiosystem/datahögtalare billigt, de brukar ha små subbar). Vill man montera stereohögtalarna i original högtalargaller så köp en högtalare med stereofunktion (dubbla talspolar). Eller slakta 2 små satelithögtalare och montera 2 högtalare i lite vinkel bakom original galler. Skall det kopplas ihop med en blaupunkt blir det en 3.1 anläggning, då blaupunkten bör vara inkopplad till en högtalare också (så det är kopplat i min video). Då sätts högtalaren som blaupunkten driver lämpligt i original högtalargaller och så har man 2 högtalare till (dolt under framsätena, på en benknäckarhylla, i en hatthylla, väska etc.) och en bas som förstärkaren driver.

Bor man i närheten får man gärna komma förbi och provlyssna, testa eller få hjälp med installationen.

6

Jag köper den!
Du har pm

Learning by experience is a great way to spend money...

7

PM tillbaka