26 2015-07-29 15:50:20 Senaste redigerad av PerT (2015-07-29 23:36:35)
Och - hur ska mellantröskeln vila mot den inre?
Ska den vila inuti, och därmed gå ner?
Eller ska den fästS kant i kant?
men då har ju yttertröskeln kanske inget att fästa mot sedan...
En bild till....
Nånstans ska ju övre "banan" förenas med mellantröskeln...
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Kan ju tillägga att den som löser detta på plats hemma hos mig får betalt, mycket kaffe och mat samt en tur i en T3 GL-buss. 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Ding dong
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Inlägg 26 nedre bilden är rätt, så ska dom svetsas ihop. Kanten som plåtar möts med varan är 10-12mm och den ska hamna i främre hjulhus den sticker ut genom hjulhusplåten så att säga.
Innertröskel och mellantröskel svetsas ihop till en tröskel i princip, innertröskeln blir ju smalare och precis där ska mellantröskeln hamna så att allt blir jämnt tjock.
Mellantröskeln och banan ska svetsas ihop enligt min bifogade ritning.

Hoppas att det hjälper annars kan jag foto på min bil.
Tack Grubban.
Jag har tittat på de där bilderna och läst om renoveringen av Spooky 1000 ggr minst.
Men de bilderna stämmer bara nästan överens med verkligheten.
Toppen av innertröskeln ligger inte "flush" med golvet.
Det finns en upphöjning där, liksom ett "spår" nästan.
Det underlättar en hel del - om innertröskelns baksida lirar med balkarna från ramen,
så är det bara att trycka dit den och svetsa fast.
Problemet/utmaningen är mellantröskeln som ska sammanfogas med toppen.
Den är lika hög som innertröskeln, så om de två skulle liva i underkant,
tänker jag mig att den måste hamna rätt. Särskilt eftersom plåtarna ska vila i varandra. 
Men hur går då sammanfogningen med övre spåret till?
Spåret kan ju bara hamna tillbaka på ett enda sätt, eftersom jag också har fixeringsbultar.
Borde man då inte kunna bonka bak övre bakre kanten på mellantröskeln, och klämma in den
bakom inre kanten på den avkapade övre banan? (Haha - lät rörigt, men blev nog rätt... )
Hursomhelst.
För att få det hela rätt - så att dörren inte ramlar ut, så behöver jag veta måttet
från kanten på övre spårets yttre bana, ner till själva spårets kant. 
Eller om det finns nåt annat bättre mått att ta?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Fast Grubban - när jag ser dina bilder så ser det enkelt ut.
Och jag gillar beskrivningen:
"Sen svetsade jag klart under dörren" 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Jag behöll övre spåret på plats och ungefär 10 mm av mellantröskeln som jag svetsade ihop med den nya (bild 2 med skruvmejseln). När det var klart svetsade jag innertröskeln mot mellantröskeln (bild 3) som inte är på samma höjd! Detta måste kollas med domkraftfästen som också spela nån roll i det hela. Sist svetsade jag utriggarna som ligger på ramen under hela golvet mot innertröskeln.
Måttet som du behöver är 21mm på min bil (bild 1).
Hälsningar Maikel



34 2015-08-09 12:08:59 Senaste redigerad av PerT (2015-08-09 12:09:32)
Körde du metoden "punkta fast, provmontera, plocka ner, justera" osv?
Eller litade du på att allt hamnade rätt med utriggare etc?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Mina utriggarna var rostskadade så jag kapade bort ungefär 10cm som jag ersatte med nya. Behövde plats för innertröskeln så det gjorde inget att dom var dåliga.Mellantröskeln var den första som jag bytte sedan innertröskeln och sist utriggarna.
Aha ok.
Då var ditt i mycket bättre skick än mitt.
Jag har liksom inget kvar... 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Så ja där släppte proppen
nu kommer det att gå av bara farten
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Vi få hoppas det!
Lite mindre "men hur blir det då...?" och lite mer "det är väl vara att bränna fast det.
Tyvärr hänger en svets ner såpass att dörren inte stänger sig nu, men jag provmonterade två gånger och då funkade det.
Hittar inte mitt koppar. Får försöka lösa nåt, eller nån mässing som jag kan hålla emot med.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Hur har det gått med tröskelbyte?
Jo tack - det gick ganska bra faktiskt.
Iallafall är jag rätt nöjd med resultatet, och det är ju det viktigaste.
Ni har ju sett skicket på trösklarna tidigare, så jag tänkte försöka mig på att rekapitulera vad som hänt,
om gudarna och Photobucket vill.
Jag började med att kapa bort det mesta. Utriggare, domkraftsfästen, inner-, mellan- och yttertröskel -
och sparade som sagt det svängda spåret som hjulet löper i.
Vissa menar att det måste kapas nedanför nivån av ytterkanten på "överfallet" i golvplåten,
men jag tror att det är skit samma. Jag kapade den en bit nedanför sagda kant för att ha lite material
att ta av, om jag nu skulle göra fel. (Då skulle jag kunna ge mig själv en chans till, så att säga).
När du kapar bort allt kommer det att uppstå hål i dina balkar som du måste laga.
Se upp med vajrar och bromsledningar som finns bakom.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
45 2015-12-02 10:42:34 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 12:34:26)
Så efter du har kapat av den övre banan horisontellt, den som liksom svänger in hjulet (och dörrlåset mot kassetten),
så börjar det bli dags att hitta och borra ur alla punktsvetsar som håller den på plats.
Men innan du gör det måste du fixera den.
Jag borrade ett gäng hål rakt igenom golvet och det kvarvarande övre spåret.
Dimensionen på bult är inte så noga - men tänk på att du ska svetsa igen hålen sen.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
På den här bilden ser man hur banan är fixerad och kapad horisontellt.
(Fixeringsbultarna gör att du kan börja borra bort punktsvetsarna men ändå vara säker på
att allt hamnar på exakt samma ställe igen.)
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
48 2015-12-02 10:59:34 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 11:00:53)
Att borra ut punktsvetsar är ett helvete.
Ibland funkar det bra, men oftast inte.
Bilden beskriver idealfallet. Du har borrat exakt rätt och hör ett litet "snäpp" när svetsen släpper.
Du tittar ner och ser rost från spåret du försöker borra fritt, men har inte gått igenom även det.
(Rosten dras upp av borret)
Tips.
1. Spraya golvdelen med nåt ljust.
2. Känn dig fram till var svetsarna är. Ett finger ovanpå golvet och ett finger inuti spåret. Minsta ojämnhet = punkt.
3. Rita med tuschpenna på ovansida.
4. Köp ett jävligt bra punktsvetsborr.
Du kommer att lyckas borra rätt typ 1 gång av 10.
Misströsta inte - det går att fixa.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
49 2015-12-02 11:11:55 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 11:12:55)
Om du inte rensade bort innertröskeln ordentligt, så gör det när du fått ner banan/spåret/styrningen.
Den sitter fast med väldigt många mindre punktsvetsar.
Jag gjorde mitt bästa för att hitta dem och borra ur dem.
Resterna av innertröskeln kunde jag sen bända bort.
Jag använde en massa olika verktyg för att försöka vara försiktig.
Försiktighetsverktyget hammare fungerade ganska bra. Ett litet smidigt och nästan rakt brytjärn är väldigt bra att ha.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
50 2015-12-02 11:15:31 Senaste redigerad av PerT (2015-12-02 13:12:45)
Förtydligande- det var de större svetsarna har jag för mig. De små höll bara fast själva golvplåten.
Minns att jag fick lägga i dem och göra om, göra rätt.
Här ser man de stora hålen underifrån.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld


















