1

Hej.

Nu börjar det snart bli dags att montera dit motorn (som är en 1600) til min växellåda som sitter i Danskan (orginal 62/63)

Frågan är således;

Passar dessa två ihop rakt av eller måste man slipa ur växellådan och isåfall hur mycket?

Vore tacksam för Er hjälp då detta ska mekas med under morgondagen.

Länkar eller tips på hur proceduren utföres är tacksamt.

Mvh
Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Ja sprängkåpan måste slipas ur. Exakt var är svårt att beskriva utan att ha ngt att peka på, men det florerade ngn bild på en typ1-låda för inte så länge sen som visar ställena, det är samma ställen på en busslåda. Ett alternativ är att ta reda på detta själv genom att måla färg på kopplingen, docka motorn och sen ta ur den, då ser du var färgen kladdat av sig. Den knepiga biten blir om du inte har korrekt tryckplatta. Du behöver en tryckplatta med ring i mitten, dessa finns såklart att köpa, men då blir du ståendes ett par dagar, eller vad nu leveranstiden blir. Alternativt monterar man dit en stödhylsa på lådan, men det är en vansklig operation om inte redan fästena finns där. Du ville ha ett snabbt svar och eftersom ingen svarat gav jag dig åtminstone något att gå på. Finns säkert folk här som har mer utförlig info, frågan är om de svarar i tid.  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Kee, tack för info. Super bra. Får se vad som händer imorgon, slutade jobbet nu ikväll vid 23.30 tiden och får väl surfa runt och kolla mer info.

Men är det någon mer som har tips så kör på. Säkert fler som vill och behöver veta.

Tack än en gång.

4

Det är inte kopplingen som tar i växellådan utan kuggkransen, förutsatt att din 1600 har 130-kuggars 12V-svänghjul.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Ja du ser, det var väl fyra-fem år sen jag gjorde detta, så det är inte lätt att komma ihåg dealjerna. Sen har vi ju förr kommit underfund med att jag tydligen har andra benämningar för delarna, jag säger "koppling" om alla ingående delar, svänghjul, lamell och tryckplatta. Och eftersom jag inte mindes exakt var den tog i så skrev jag "koppling" och inte någon av de ingående delarna. Men jag vill minnas att den tar i på djupet också, dvs i själva tryckplattan. Fast det kanske var just den jag hade, en riktigt gammal solfjäder med ring, den hade nitar som var grövre än på ngn annan tryckplatta jag sett.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Ngn som har en kopia på bilden som kee pratade om innan.

Har inte vågat att ge mig på att slipa växellådan ännu. Behöver lite mer kött på benen

Tacksam för mer info.

Peace!

7

Ett sätt är att montera motorn lite försiktigt tills det tar i och sen dra runt den på vevaxeln.
då ser du vart det behöver slipas.

Jan Jacobsson Borås

8

Du kan försöka att få tag på ett löst 200mm svänghjul som modell då vet du exakt var du behöver slipa, använd tex.-en roterande hårdfil på borrmaskin använd skyddsglasögon blir mycket spån....

Här hittade jag en bildlänk på thesamba:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ellhousing

Sök annars på tex tranny+bellhouse+grinding

//micke

If it sounds good it is good!

9

Det är mycket magnesium i växellådshusen så gör som när igelkottar parar sig.
Gör det försiktigt, väldigt försiktigt!

Det finns risk för gnistbildning när du slipar runt skruvar och då kan spånet övergå till att låta som en liten hund. Woff! ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tack för infon grabbar, beetle66 grym länk via samba.
Mycket bra.
//Göran

11

Tryckte just på en 1600 på en splittcase låda. Då jag klämt dit motorn så märkte jag att jag inte slipat ur tillräckligt mycket. Nemas problemas! Bara att 1 person saaaaaakta drar åt motorn medan nästa gubbe drar runt motorn så mycket han orkar. Bättre passform än så man det inte bli heller!
En v-låda är vääldigt mycket mjukare än vad startkransen är.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs