1

Tjena
Behöver lite hjälp här inför kommande projekt som ska i gång snart.

Har en typ3 T34 ghia som ska bli mycket låg.

det är en -62 med svingaxel, Om jag sänker den mycket kommer väll hjulen luta in som på typ1?
Flyttar ni upp motor och låda? i så fall hur mycket och vad måste ni bygga om. Får fälgarna plats med denna bakvagn?

Fram har jag fattat att alla byter till typ 1 framvagn för att kunna smala av den, passar mina bromsar 5/205 rakt på typ 1 droppade spindlar?

Kommer att köra 17" 195/40/17

Tack alla

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

2 Senaste redigerad av michaelth (2015-11-29 09:33:27)

Ja pendelaxlar svingar upp och hjulen står snett och däcken slits även med förlängda svard.. Sänksvärd kan vara en nödvändighet fid hjulbyte.. Men oäker på det..
På frågan får fälgarna plats...eftersom du skriver däck
195*45*17 okey 17tummare, men hur breda och med vilken offset??
Om man monterar 4ledad bakvagn "IRS" Independment rear suspension...lite speciellt med denn beskrivning då det som troligen redan sitter där är ju pendelaxlar. Som oxå är induviduella..

Men men.. Typ 3 fanns ju även med det, då får du en mera linjär rörelse.. Att flytta upp motor låda innebär ju även att ovansidan åker upp, dvs fläktkåpa förgasare luftfiletr växellänkage osv luftkanaler..  och det blir trångt i den kanten.. Och mycket skall byggas om.. Även hjulhusen kan mycket väl bli trånga..även fram..
Att planera ett bygge så här är svårt om man inte har fälgar och däck, och fysiskt kan höja sänka dom..
Med pendelaxel bakvagn kan det bli meckigare att ev korta drivaxlar, då dom mer är en del av hjulupphängningen
Men som sagt offset och fälgbredd är ju ofta faktorn och om inte specialbyggda 17 så är dom ju ofta 7tum..
Skall du ha stålfälg? One off Eller alu?
Rehnström på detta forumet har ett snabbarsle typ3där han sänkt  med typ 1ramvagn men troligen IRS bakvagn.. Som är hyfsat låg tyvärr ingen projekt tråd.
Med som sagt egen avsmalnade fälgar mindre 17 tum däck dvs 165 och 185
Och en hel del jobb...

http://s496.photobucket.com/user/mackes … 1.jpg.html
Inget omöjligt men svårt i teorin att planera hela bygget utan att veta alla ingående detaljer.. Mycket måste man bygga, veta innan man ser om det går.

Lägg upp lite bilderpå detta bygget i nu status, och även bussen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack Michael.
Den viktigaste funderingen som jag har är om typ 3 bromsarna wide 5 passar på droppade typ 1 spindlar ICQ/ab
Eftersom jag inte kan korta typ 3 framvagnen måste jag byta till typ 1.

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

4

Ingen som vet? om typ 3 bromsar passar på typ 1 framvagn?

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

5

Vet tyvärr inte om dom passar men alla typ 1 äldre än -67 har ju åxå 5/205, så skruva dit en komplett framvagn.

6

Typ 3 bromsar komplett från typ3 funkar inte på typ1
en helt annan spindel och bromssköld på typ3
jag försökte för många år sen men det blev andra grejor istället

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

7 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2015-12-03 07:34:48)

Har själv ägt en T- 34 - 66:a med samma inriktning som du nu har. Jag hade ännu större däck å fälgar, 19"x 8" (eller 8,5"?) ! Blev såld innan färdigställande men T- 34 blir så rätt med airride, enligt mitt tycke.

Bak tänkte jag använda Typ 3 IRS bakvagn för bättre geometri, dock något ombyggd och avsmalnad på flera sätt.
Kan tipsa om färdig framvagn, komplett och dyr men bolt on!

http://www.airkewld.com/Type-3-Narrowed … s/2051.htm

Om du är intresserad, läs min dåvarande blogg.

http://www.razoredge66.blogspot.se/

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

8

Super kul att läsa din blogg ICQ/ab
Har byggt luftfjädring tidigare och håller på med en early bay som ska få det, har försökt hålla mig ifrån luft på Ghian, men nu ställde du till det för mig ICQ/ab

Vill ha kvar orginal bromsarna fram och bak,
Bytte du till typ 1 framvagn?
vad tror du om att korta orginal framvagnen och ersätta fjädringspaketet med stag och montera luftstötdämpare/luftfjädring.

Xtreme-Street-VW skrev:

Har själv ägt en T- 34 - 66:a med samma inriktning som du nu har. Jag hade ännu större däck å fälgar, 19"x 8" (eller 8,5"?) ! Blev såld innan färdigställande men T- 34 blir så rätt med airride, enligt mitt tycke.

Bak tänkte jag använda Typ 3 IRS bakvagn för bättre geometri, dock något ombyggd och avsmalnad på flera sätt.
Kan tipsa om färdig framvagn, komplett och dyr men bolt on!

http://www.airkewld.com/Type-3-Narrowed … s/2051.htm

Om du är intresserad, läs min dåvarande blogg.

http://www.razoredge66.blogspot.se/

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

9

Kul att du gillade bloggen.

Tänkte behålla typ 3 framvagnen så långt det gick, då den är mkt bättre upphängd än typ 1 och har ngt bättre geometri redan från början. Dock kanske lite svagheter i stommen, konstruktionsrelaterat, inget som inte kan rådas bot på.

Jag var i kontakt med Ride Tech i USA ang luftfjädringen och de föreslog kombinerade dämpare med smala bälgar fram såsom coilovers, vilket jag höll med om. Samma sak bak men med grövre bälgar och kraftigare dämpare.
Den lösningen hade jag satsat på, även om den var dyr, men jag hann inte så långt innan försäljningen.

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

10

ok men tänkte du smala av den? och i så fall hur tänkte du göra med fjäderstavarna?

Xtreme-Street-VW skrev:

Kul att du gillade bloggen.

Tänkte behålla typ 3 framvagnen så långt det gick, då den är mkt bättre upphängd än typ 1 och har ngt bättre geometri redan från början. Dock kanske lite svagheter i stommen, konstruktionsrelaterat, inget som inte kan rådas bot på.

Jag var i kontakt med Ride Tech i USA ang luftfjädringen och de föreslog kombinerade dämpare med smala bälgar fram såsom coilovers, vilket jag höll med om. Samma sak bak men med grövre bälgar och kraftigare dämpare.
Den lösningen hade jag satsat på, även om den var dyr, men jag hann inte så långt innan försäljningen.

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

11 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2015-12-03 20:17:26)

Tanken var att skippa stavarna / org.  fjädringen och bara hålla ihop typ 3 framvagnen / bärarmarna med två parallella genomgående stålstänger, gängade i ändarna för att hålla in bärarmarna på plats med en specialbricka. Ej avsmalnad i första skedet, bra med offset på fälgarna. Dock tänkte jag så diskret som möjligt tubba hjulhusen fram och ev. bak också.
Har för mig att jag tänkte tillverka egna droppspindlar fram för mina BMW bromsar också...

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

12

Porscheglam - nu har du skapat en byggtråd om en av VWs vackraste bilar, utan en enda bild....
Det för du väl ändra på ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

Jag håller med Lasslo :-)

Typ 3 Notch
Typ1 Ghia

14

hur lägger man upp bilder ??? ICQ/ab

lasslo skrev:

Porscheglam - nu har du skapat en byggtråd om en av VWs vackraste bilar, utan en enda bild....
Det för du väl ändra på ICQ/ab

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

15

Man kan lägga dom på tex forumbilder.com sedan länkar man bildfilen.. Det finns många olika ställen att lägga upp bildfilerna på.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Enklast är ju att bifoga bilden i ett svar. Om du klickar svara så finns det flera alternativ, välj choose file och ladda upp bilden.
Man bör förminska bilden innan så syns den direkt i tråden, annars måste den laddas ner.

17

Vet ni hur det är med svärden bak.
finns det sänkningssvärd som passar typ 3?

LUFT eller HYDRAULER det är frågan