26

Nu är det så här, När man tar upp blocket till 94mm så bör man decka då anläggningsytan för cylindern försvinner vid 94 borr. Naiv som jag är trodde jag attde flesta vet  att man deckar blocket så at man slipper svarva av cylindrarna för att få 1,5 i vändhöjd. Men nu finns ju möjligheten att sakta ro sig över ån för att komplicera en idiotkonstruktion från tidigt 30-tal . Sluta att med pincett missförtstå folkvett utan gå hellre ut i garaget och för ditt project framåt. jag jobbar varje dag med dessa utmaningar och ser ingen framtid att vi hela tiden dissikerar mygg utan att förstå varför vi slårt ihjäl dom. Lyssna på dom som  har trimmat VW sen tidigt 70-tal och spar pengar genom att inte gå i samma fällor som jag gjorde 1971 med en berylgrön 59. Man kan inte vrida hästar ur en soppslut motor, det finns inga gratishästar , som en gammal hästhandlare sa det är ofint att titta en gammal häst i mun, denna motor gick bra när vi tog ut den och den är något trimmad enligt förre ägaren som numera inte har telefon och kan inte nås. Jag har varit i denna bransch sen tidigt -90tal och jag ser att samma skröner går runt år efter år. Köp inte 92mm dom är för tunna. 88slipin är bara skit. Men 87mm slip in är okej. 0.5mm per sida skulle alltså vara jättemycke bättre. Då vill jag att alla som har haft problem med ovanstående kombis lägger in sina erfarenheter så att vi som kör med dessa kombis vet vad vi har att vänta oss. Jag är så innerligt trött på alla som hört eller tror om något som dom ger råd om. Lite ödmjukhet skadar inte då man inte har haft en motor igång på tio år eller inte fått något att funka över en sommar. Om du vill veta något fråga någon som redan har gjort alla misstag men numera är det bara att googla och flyta in i inkompetensens värld och lita på nån datasnubbe som har hittat fakta på nätet. Man kan aldrig ersätta år av erfarenhet men man kan Goggla sig till saker som man inte förstår. Några ord från en gammal grinig gubbe.

27

Ja då var jag ju inte helt ute och cyklade när jag frågade om man skulle fräsa ner cylindern i blocket.
Har en till fråga: Är det okey att fräsa upp topparna till 101 för att passa med 94 cylindrar eller måste dessa samt en eventuell deckning av blocket svarvas för att kunna täta ordentligt?
Grannen har nämligen en CNC fräs i garaget och min plan var att göra så och sedan gå på med ventilslippasta....

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

28

Jag fräser mina toppar i en cnc-maskin och sen slipar jag in cyllarna med ventilslippasta. Tänk på att göra hålen 3-4 tiondelar större så att cyllen och toppen kan linjera utan brytningar.