Har hjälpt en tjej med sin bubbla 75a
Nu är det bara laddning kvar
Ladd lampa lyser tar jag bort D+ så lyser den lite
svagare
Har du provar att ringa 112?
En 75:a, då är det väl en växelströmmare med inbyggd regulator?
Kolla att kabeln från D+ har en ren och fin anslutning på solenoiden vid startmotorn, samt att den stora feta pluskabeln på batteriet är korrekt ansluten utan en massa oxid.
Det gäller även batteriets jordfläta. Sedan kollar du att batteriet är ok, välfyllt med syra etc.
Det finns också en jordfläta mellan växellådan och bottenplattan som kan oxidera eller gå sönder, men det kanske är långsökt på en sådan ny bil som en 75:a
.
Sedan mäter du spänningen över batteriet när motorn går och när den är avstängd.
Du kan också mäta spänningen direkt mellan D+ och godset (jord) på generatorn när den snurrar för att se hur mycket den lämnar.
Om detta inte hjälper får vi gå vidare med den inbyggda regulatorn och även se hur kolen ser ut i generatorn samt släpringarna som dom löper emot.
Om det visar sig att generatorn är kass så går det att renovera dessa, men frågan om det är värt då de inte är så himla dyra på exempelvis Up-North.
Men kolla anslutningarna först och batteriets kondition, när laddningslampan beter sig som du skriver brukar det bero på dålig kontakt eller dåligt batteri.
Men det utesluter ju förstås inte något dyrbarare generatorfel.
Om blinkerskontrollampan och oljetrycklampan beter sig "konstigt" så kan man misstänka annat fel bakom hastighetsmätaren, men så verkar inte vara fallet, eller?
Hur gick det sedan?
I min värld så skall Laddlampan slockna när man lossar d+.
Om inte så tror jag på Jordfel runt mätarhuset och eller i kabeln på vägen fram till alternatorn.
Det som sker är att Tändningslåset lägger på +12V på lampans ena sida den andra sidan går via kabeln till D+.
och när motorn är avstängd, så "jordas" lampan ner vi D+ och då lyser den.
När alternatorn börjar ladda stiger spänninhen på D+ mot 12v och då slocknar lampan.
För då har den 12v på båda sidor, och då går ingen ström igenom.
Lampans-spänning på D+ säger också till alternatorn att börja ladda, när den börjar snurra, så lampan behövs för att det ska fungera..
Fråga mig inte hur jag vet det :-)
5 2015-11-25 10:29:57 Senaste redigerad av Björn J. (2015-11-25 10:37:36)
Jo det är ju så att det krävs en förmagnetisering av den roterande fältspolen i en växelströmsgenerator för att denna skall börja att ladda. Denna förmagnetiserinsspänning, eller snarare -ström, matas till D+ genom kontrollampans glödtråd.
Som du skriver, så är ju kontrollampan ansluten till plus (30) när tändningen är på, och kontrollampan jordas då genom denna fältspole, den lilla strömmen som då flyter genom spolen när kontrollampan lyser, är tillräckligt för att skapa ett magnetfält inuti generatorn. Och när då detta magnetfält roterar inuti en fast spole, ja faktiskt tre fasta spolar, så genereras det ju en svag spänning som blir till en ström, tillräckligt stark att generatons själv kan sköta om att bilda sig ett eget magnetfält. Anslutningen D+ blir då positiv, +12 volt, och då får ju som du skriver, kontrollampan plus från två håll och kan då inte lysa...
Om kontrollampan går sönder under gång fortsätter generatorn att ladda, men nästa gång du startar motorn så laddar inte generatorn, lampan är släckt, och man förvillas att tro att allting är ok...
Så det är viktigt att titta till de båda röda kontrollamporna innan start och se att de båda lyser fint, och slocknar då generatorn laddar och då oljetrycket byggts upp. På äldre volkwagnar är den ena grön, minns inte vilken nu.
Enligt Bosch så skall laddningens kontrollampa vara på 4 watt för att förmagnetiseringsströmmen skall bil tillräckligt hög (de andra kontrollamporna, inklusive instrumentbelysningens lampor är på 2 watt). Men jag vet av erfarenhet att det fungerar med 2 wattslampa också, då det kan vara litet svårare att få tag på 4 wattarna. Men det funkar inte med LED-lampa, lysdiod, så där rakt av, då krävs det litet annan enkel elektronik.
Men lampan kan ersättas av ett relä, om man kopplar reläspolen 85 och 86 istället för lampan, eller parallellt med lampan.
Reläets kontakter (tillsammans med ett relä till) kan sedan styra exempelvis automatiskt halvljus, det vill säga att ljuset slås på automatiskt först då generatorn börjar att ladda.
En typisk växelströmsgenerator:
Schemat föreställer en modernare växelströmsgenerator, de vi har i våra gamla volkwagnar har bara tre stora dioder.
Men man ser principen, hur det är tänkt att funka.
I startorns tre lindningar U, V och W bildas det då tre fasförskjutna spänningar som likriktas i var sin stor diod och går ut genom B+ där den då blir till en laddningsström.
Detta då U, V och W har ett roterande magnetfält inuti sig, "rotor field" enligt schemat.
"Voltage regulator" kallar vi för laddningsregulatorn, ser till att magnetfältet hela tiden hålls på lagom nivå, avhängt till hur mycket laddningsström man plockar ut genom B+, fasiken vet hur det går till... kanske elektroniskt...
(om man får citera Gösta Ekman i sketchen med Lena Nyman när hon skulle köpa kulor till Totte...)
Köpte en skrot bagge och plockade ur motorn och byte generatorn
och då funkar det kanske olje lampan lyste I genom
Köpte en skrot bagge och plockade ur motorn och byte generatorn
och då funkar det kanske olje lampan lyste I genom
Ok, börja då med att byta ut oljetrycksgivaren, om problemet kvarstår efter det så håller den motorn inte trycket, och då blir det att formulera sig i en annan diskussionstråd...
Då lutar det år motorrenovering.
