1

Min wire gick av och när jag monterat den nya i mätaren går det inte att snurra wiren vid hjulet, verkar som något kaikat ur i mätaren. Någon som haft samma problem?

2

Lagren i mätaren kan ha skurit, jag råkade ut för det en gång, och då det blev tvärstopp för vajern, när hjulet snurrade gick vajern av.
Se om du har en liten instrumentskruvmejsel, eller kanske en spik, dyckert, som passar i ingående "hål" vid vajerns anslutning, och se om du kan snurra runt på mejsel eller spik, om inte har mekaniken skurit.
Om du vill ha litet vinterpyssel så kan man pilla isär hela mätaren, och plocka ut den mekaniska växeln. Men ännu mer tur (jag hade det en gång) så kan man få snurr på grejerna igen med litet sådan där sprej man har till besvärliga skruvar, eller kanske litet 5:56 eller liknande.

Mätaren fungerar som så att det är en liten växel, med en skruv av plast som driver ett kugghjul av mässing som påverkar vägmätaren. På toppen av detta finns det en roterande magnet, som då skapar ett magnetfält som i sin tur påverkar en spole som är kopplad till hastighetsmätarens nål, hastighetsmätaren är alltså ett vridspoleinstrument, inte olikt en enkel voltmeter.

Sammantaget, ja det går att fixa till, men är rätt pilligt, och det är inte säkert att mätaren håller i ytterligare 50 år, garantier utlovas inte. Det händer rätt så ofta att man finner hastighetsmätare (av okänd status) på detta forums säljsida eller på Tradera eller Blocket, kanske även internationellt på Ebay och liknande. Jag känner inte till om det finns nya att köpa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."