1

Satt och grubblade. Varför har man kommit fram till att tillverka vevaxlar med denna "udda" slaglängd. Logiskt vore väl att göra det som en jämn siffra, ex. 78mm. Om man ändå gör dem 0,4 extra, varför inte göra dem 79mm?

Jag kör själv med en gammal Okrasa 78,4 vev. Men det var väl mera av en slump att just den hamnade hos mig.

Är det någon som vet varför det finns möjligheten att ha just 78,4 i slag?  Default/hmm

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

Three inch and then some!?

3 Senaste redigerad av Macke (2015-11-24 13:29:13)

A third of a foot, stroke?   Default/hmm

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

4

Jag har inte hundra koll på varför man kör 78,4
Men det är det största som man kan få dit utan att bearbeta blocket 
När man tävlade i NHRA så var CC Gränsen typ på 2110cc  så det kan vara där man tittade på den tiden när man tillverkade vevana 
Sen har man nog kollat på porsche som har några kombi som är 78,4X96 och 78,4X100 
3"=76,2 mm 
En foot = 12"
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Med 78,4 i slag och 90 i borrning som förekomm en tid blev volymen strax under 2liter, 1995cc.

6

Kjell T skrev:

Med 78,4 i slag och 90 i borrning som förekomm en tid blev volymen strax under 2liter, 1995cc.

Det var nog en sådan motor jag tog veven ur. Original 85,5 cylindrar som var uppborrade till 90 och förstärkta med ringar på topp-sidan och förlängd med en nytillverkad "kjol" ner mot blocket.
Intressant bygge att riva, men inte så mycket att använda förutom veven.

Var nog en motor byggd med krav på max 2 liter.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Jag hörde att en k#k aldrig kan vara längre än 12 tum, för då blir det en fot...

Förlåt