Tänkte konvertera till 12 volt men undrar om tank mätaren jag har som är 6 volt passar ändå?
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » 6v tankmätare vid 12voltskonvertering splittbuss.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tänkte konvertera till 12 volt men undrar om tank mätaren jag har som är 6 volt passar ändå?
Är det en elektrisk tankmätere i splittbussen? isaåfall borde man kunna räkna fram värdet på ett förkopplingsmotstånd.
67an har tolv volts elsystem, så att helt "enkelt" byta till en mätare från en sån, så har du löst problemet. De kan vara lite svåra att hitta dock, men det borde finnas repro?
I min buss har jag ett gammalt motstånd från IFÖ
det är en porslinscylinder med fått lindad runt. Satt där när jag köpte bussen för 12år sen och funkar fortfarande bra 
För många år sen såg jag en kille som löst det på ett lite udda sätt. Han hade fyra 1,5v batterier i ett litet rack, och en brytare på matningssladden( mellan batteri och mätare). När han ville veta tankinnehåll så slog han till brytaren
enkelt...
Javisst, IFÖ tillverkade isolatorer av porslin. Möjligen kan motståndstråden vara pålindad av en annan firma. Men om du mäter motståndet över ditt IFO motstånd så har du gjort dagens gärning.
Batterilösningen funkar ju, men kan kännas litet omständig, får man bättre mätvärde med Duracell
?
Hmmmm....kan man inte bara seriekoppla med en glödlampa på 6 volt?
Motstånd eller glödlampa, de fyller samma funktion i det här fallet (förutsatt att motståndet genom dem är liknande). Skillnaden är att du med ett motstånd slipper ha en glödlampa lysandes konstant hela tiden.
Sen ska du inte koppla den seriellt, utan parallellt.
tankmätaren drar så himla litet ström så att lampan kommer aldrig att lysa.
Men parallellkoppling eldar du garanterat upp din tankmätare!!
Batterilösningen är bra när batterierna är färska, ju sämre de sedan blir desto mindre visar tankmätaren.-Full tank och nya batterier, tack!
Bättre lösning er Frederiks lilla 12-6-voltsomvanldare i tråden här intill.
Jag kör min 6 voltare rakt av på 12 volt...inga motstånd alls. Tankmätaren mäter inte volt utan motståndet till jord. En lindning med en slags glidsko på ger många lindningar vid tom tank o få vid full tank.
Jag kör min 6 voltare rakt av på 12 volt...inga motstånd alls. Tankmätaren mäter inte volt utan motståndet till jord. En lindning med en slags glidsko på ger många lindningar vid tom tank o få vid full tank.
Tja... det där med grundläggande ellära tycks inte vara så utbredd kunskap i VW-kretsar, du är i gott sällskap.
Tankmätaren är egentligen en enkel volt-meter som mäter spänningen mellan plus via tankmätarens motstånd och jord. På senare årsmodeller finns det också en slags stabilisator i kretsen innan tankmätaren.
Flottören i tanken påverkas, som du riktigt skriver, av ett trådlindat motstånd (=potentiometer) med en släpsko på. Motståndet (den elektiska resistansen) varierar ju då relaterat till flottörens position i tanken. Man får en skillnad i spänningen mellan flottörens yttersta positioner, och det är denna spänningsskillnad man kan se som "full, "halv" eller "tom" tank på mätaren.
För att kunna mäta ett motstånd, en resistans, måste du även ha en elektrisk spänning, och du får då en ström genom hela kretsen som även den varierar med motståndets resistans.
Googla på "ohms lag" jag tycker att svenska Wikipedia har en pedagogisk förklaring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Det är inte meningen att du skall bli sur!
Det här med tankmätare är lite krångligare än man tror.
De allra äldsta har ett s.k "Kreuzspulmesswerk"-i praktiken ett instrument med två spolar som gör att två motsatta strömmar kan påverka instrumentet.
Det finns ingen returfjäder,så nålen kan vila var som helst.
Om man kopplar ett sånt här ihop med en tankgivare(en potentiometer)så får man ett slags bryggkoppling som gör att alltihop blir okänsligt för drivspänning.
Nåja,teoretiskt i alla fall...
Sen finns det instrument med bimetallfjäder och de måste ha samma spänning för att visa rätt.Nålen sitter sas "fast".
Ännu modernare har ett vanligt instrument med spole och måste även de ha samma drivspänning.
På äldre instrument har man ofta en "vibrator" eller vad man nu ska kalla dem som ger en någorlunda konstant spänning ut.
Nyare kan man mata med motstånd+zenerdiod,stabkrets typ 7806 eller LM317,10 vanliga dioder i serie eller liknande kopplingar.Eftersom strömförbrukningen varierar så är det inte så bra med bara motstånd för då kommer även spänningen att variera.
alltså för att lätt sammanfatta grekiskan så funkar det alldeles utmärkt att åka 6v mätare med 12v? 
Ja, om man kan Ohms lag...tydligen. 
Ja, om man kan Ohms lag...tydligen.
tror jag sov under dom lektionerna 
Men parallellkoppling eldar du garanterat upp din tankmätare!!
Visst blev det fel, tankevurpa, det kändes så självklart. Parallelkoppling vid strömdelning, seriell koppling vid spänningsdelning. Got it!
De tankmätare jag hade i "tanken" när jag skrev förra inlägget var de med vridspoleinstrument, retirerar och säger nu att de med dubbla spolar som är bryggkopplade, har jag aldrig sett.
Men jag kan ju fortfarande tycka att man kan använda en liten enkel stabiliserad krets som gör om 12v till 6v, och då mata tankmätaren med denna krets, och det var väl en liten sådan som Frederik hade byggt?
Det ligger nära till hands att fundera på en sådan där USB laddare, den ger visserligen 5v ut, men om man böjer nålen litet på tankmätaren så att den visar 1/1 vid full tank så kanske det funkar..?
Lösningen med zenerdiod är annars oslagbar, men det kanske inte är alla som kan konsten att löda på elektronikkomponeneter, och just zenerdioderna är väl i allmänhet ganska känsliga för värme? Iallafall var dom det förr, så det gäller att löda försiktigt och avleda värmen innan komponenthöljet med nån liten tång eller peang.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » 6v tankmätare vid 12voltskonvertering splittbuss.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.