1 Senaste redigerad av volvson (2016-10-26 17:00:03)

Tjena!

Skulle behöva lite råd från er kunniga. Har två toppar liggandes som jag hoppades kunna använda, men jag känner att jag behöver lite råd om det är lönt att använda dom. Båda topparna har helt sprickfria förbränningsrum och är i övrigt fräscha kring ventilerna och tändstiftgängorna. De skador som finns är att den högra toppen verkar ha blivit tappad någon gång och därav fått skadad kylfläns på två ställen. Den vänstra har en spricka kring första kylflänsen. Vad skulle ni ha gjort om ni hade dessa liggandes och ska bygga en snällt trimmad gatmotor?  ICQ/ab

http://i.imgur.com/AHLfmO.jpg

Högra toppen
http://i.imgur.com/Lk9xPE.jpg

Högra toppen
http://i.imgur.com/laMTju.jpg

Vänstra toppen
http://i.imgur.com/Twl7nWS.jpg

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Dom där kan du använda.

3

Kolla först att alla tändstiftsgängor är hela och mät sedan upp cc i förbränningsrummen och lägg dom inom 2cc. Ytan mot cylindern mår nog bra av att du med ventilslippasta kollar att det kommer att bli tätt. Kör du med 94x69 så bör kompet inte överstiga 9,5 och då klarar du värmen trots att en kylfläns är bortfräst. Det står 41 på en topp och om det är cc så med 1.4 i vändhöjd så klarar du dig bra. Ett seriöst ventiljobb skadar inte heller och sätt i ett stift och häll rödsprit i förbränningsrummet och låt stå. Kolla att det inte fuktar ut genom insug och avgas. Lycka till.

4 Senaste redigerad av volvson (2015-11-22 13:43:16)

Tackar för bra svar! Skönt att kunna använda dom  ICQ/ab Hur är bästa sättet att mäta upp volymen på förbränninsrummen?

5

Du tillverkar en plexiglasskiva som passar i toppen. Gör två hål,ett som du häller in vätska i och ett där luften kan gå ut. Det går att använda små sprutor som är graderade i cc. Själv har jag en vattenpelare i glas som är graderad i cc med en avstängningskran. Du kan täta plexiskivan mot toppen med lite fett. Mätningen behöver inte vara på spacenivå, bara så att man vet att dom ligger rätt nära varann i cc. Kolla även vändhöjderna på bägge sidor på motorn. Skillnader kan alltid ändras genom att para ihop toppar och vändhöjd. There are more than one way to skin a cat.

6

"There are more than one way to skin a cat" - Haha klockrent Hans  Default/lol

Det lät som ett hyfsat smidigt sätt att göra det på. Återigen tack!

7

Om du vill sälja eller byta är jag intresserad. Har toppar uppsnittade till 92 å bor ju i umeå/skellefteå

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Nix inte till salu!

9

Så jag tolkar det som att du tänker åka 1914 el 2276?

Om du inte bestämt vilken cc du tänker åka ännu så finns ju mina som är 1835 i byte.  ICQ/ab

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

10

Va fan Danne har du fått fnatt. 1835 är väl inte Vintage Trim. Dom där topparna passar inte på dina 25-30hk motorer

11

Hans Landelius skrev:

Va fan Danne har du fått fnatt. 1835 är väl inte Vintage Trim. Dom där topparna passar inte på dina 25-30hk motorer

Jag har ju lejt han den där stora motorgurun i Sö-telje att ordna så de passar! Han lovade dyrt (och heligt) att jag skulle "lajna upp" på Petermax Müller Rennen 2017 med "stora huvuden"   

ICQ/ag

Tel 07noll357185ett

12

50 split skrev:

Så jag tolkar det som att du tänker åka 1914 el 2276?

Om du inte bestämt vilken cc du tänker åka ännu så finns ju mina som är 1835 i byte.  ICQ/ab

1914cc hade jag tänkte åka. Har Mahle 94x69 cyllar och kolvar liggandes så jag har allt bestämt mig ICQ/ab

13

Mig veterligen finns det bara en motorguru i Sötelje och jag kan inte se nån beställning från Buträsk i mina böcker. Eller har du ringt till Ultramotor och skall åka vattenkylt japsvrak med sprut.

14 Senaste redigerad av Kjell T (2015-11-25 11:07:59)

Scania är  troligen största motorgurun i Södertälje. Företaget ägs nu av stor och känd biltillverkare.

15

Det är nog rätt många år sen Scania hade någon som förstod sig på luftkylda motorer. Men om man vill släppa ut mer avgaser än en luftkyld vw kan man med fördel kontakta vw i Wolfsburg. Ring herrn Winterkorn och hälsa från Dipl.ing Hans Landelius.

16

Dipl. Ing.  Farmor menar du  Default/lol

Tel 07noll357185ett