51

Hade gjort så,snurrade sakta.

Rev bort generatorn,å kolen hade fastna. Knacka ner dom å då laddade den. Så ha beställt nya kol.

Men då börja förgasarn läcka som ett såll. Så sitter nån på en förgasare,just nu ha ja en solex 30 pict 2. Så enklast är om nån vet av en likadan:)

52

Uppdaterar me nå bilder. Lacken va sop slut eftersom dom lagt ich dragit grejjer på bilen i 16år.

Så gjorde en snabb polering å lackskydd. Så få den va så tills pengarna finns för å lacka.

Och en bild på stolarna,vart riktigt bra me fällbara gti stolar,sitter bekvämt i dom.

Post's attachments

image.jpg, 84.67 kb, 480 x 640
image.jpg 84.67 kb, 186 downloads since 2015-09-05 

image.jpg, 81.71 kb, 480 x 640
image.jpg 81.71 kb, 155 downloads since 2015-09-05 

image.jpg, 124.21 kb, 480 x 640
image.jpg 124.21 kb, 183 downloads since 2015-09-05 

image.jpg, 152.33 kb, 640 x 480
image.jpg 152.33 kb, 155 downloads since 2015-09-05 

image.jpg, 76.74 kb, 640 x 480
image.jpg 76.74 kb, 175 downloads since 2015-09-05 

53

Peugeot 205 GTi-stolar ser jag! Snygg färg på bilen!

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

54

Man kan förstås lura sig på bild, men den ser ju skitfin ut efter polering.

55

t100r skrev:

Man kan förstås lura sig på bild, men den ser ju skitfin ut efter polering.


Den vart faktiskt bättre än ja förvänta mig. Men de e några repor på taket å framskärmen somha gått igenom lacken:(

56 Senaste redigerad av rogersalin (2015-11-19 23:03:17)

Jaha. Då ha ja köpt ny startmotor och monterat. Samma oljud. Schimsa ut den typ 3mm. Då försvann en del av ljudet men endå låter de söm den kuggar över. Svänghjulet hade nött längst ut på drevet innan ja föytta ut den. Så nu äre bara riva ur mptorn å kolla va de e för svänghjul. Bra sugen att hiva den åt helvete å sätta i en vanlig 1200/1300.

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 627.64 kb, 90 downloads since 2015-11-19 

57

Kollade du inte vad du hade för svänghjul innan du köpte en ny startmotor?

På beskrivningen på hur det beter sig låter det som att du har ett 109-kuggars svänghjul.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

58

Svwerker skrev:

Kollade du inte vad du hade för svänghjul innan du köpte en ny startmotor?

På beskrivningen på hur det beter sig låter det som att du har ett 109-kuggars svänghjul.


Nix. Svänghjule sitter på biln å e inte ett org 1500 iaf. Och har frågat tidigare va de finns för modeller och vad som passar vad. Men fick inget svar,så då äre ba gissa:) så nu ska motorn ur.

59

Jag har ju gett dig info genom att hänvisa till en tråd här. Där finns all information du behöver.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

60

Nu e motorn urtagen. Och de sitter ett 109 kugg svänghjul. Så behöver ja då ett 130 kugg?

Och finns de nått svänghjul som passar min motor och mot startmotorn,så man inte behöver sätta distans mellan låda/startmotor?

61

prova med ett 6v svänghjul fast med 130 kuggar så klarar du dig med kanske bara en liten distans, 5-6mm  ICQ/ad

kanske

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

62

Junte skrev:

prova med ett 6v svänghjul fast med 130 kuggar så klarar du dig med kanske bara en liten distans, 5-6mm  ICQ/ad

kanske

Okek men va e skillnaden mot grejjerna ja har nu?:) borde vell finnas ett svänghjul som gör att allt stämmer då ja ha en typ 3 bakvagn. Dom va vell med 12v?:) just ny schimsa ja tre brickor, ~3mm å då går den fritt. Men då e ju diametern på 109kuggen lite liten så antar att de e df startdrevet vandrar uppepå svänghjulet lite nu?:)

63

Frågan är vad du har för typ av tätning mellan vev och svänghjul. Har du o-ring är det ganska enkelt att hitta ett med 130 kugg, har du plåtpackning är det omöjligt och då skaffar du en 6V start och kör med det. Förstår inte det där med att shimsa startmotorn.
Skit i om det är Typ1 eller 3, det är i grunden samma motor och växellåda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

64

Svwerker skrev:

Frågan är vad du har för typ av tätning mellan vev och svänghjul. Har du o-ring är det ganska enkelt att hitta ett med 130 kugg, har du plåtpackning är det omöjligt och då skaffar du en 6V start och kör med det. Förstår inte det där med att shimsa startmotorn.
Skit i om det är Typ1 eller 3, det är i grunden samma motor och växellåda.


Ha haft bort svänghjule förut å de va o-ring troja va ja kommer ihåg. Och en kompis hade både 12 å 6v 130 kuggars svänghjul. Så bara ja vet va ja ska ha så kunde ja köpa ett av han. Ja schimsa starten,då mena ja att ja lägger brickor på pinnbulta till starten så den kommer en bit från lådan. Annars tar kuggen i varann när den står pch går.

65

Om man måste chimsa startmotorn så har man gjort fel.

Fortfarande är det så att det är veven som avgör vilket svänghjul du ska ha, inte vad du råkar ha för batteri i bilen.
Ska du ha 130 kugg så funkar de bara tillsammans med den vev som ska ha o-ringstätat svänghjul, sedan finns de för 180 och 200 mm koppling.
Det finns alltså bara två modeller att välja på och ingen av dessa bryr sig om om du har 6 eller 12 volt ICQ/ad , det står i den tråd jag hänvisade till för två månader sedan men vi tar den igen.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

66

Svwerker skrev:

Om man måste chimsa startmotorn så har man gjort fel.

Fortfarande är det så att det är veven som avgör vilket svänghjul du ska ha, inte vad du råkar ha för batteri i bilen.
Ska du ha 130 kugg så funkar de bara tillsammans med den vev som ska ha o-ringstätat svänghjul, sedan finns de för 180 och 200 mm koppling.
Det finns alltså bara två modeller att välja på och ingen av dessa bryr sig om om du har 6 eller 12 volt ICQ/ad , det står i den tråd jag hänvisade till för två månader sedan men vi tar den igen.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295


Jo de fatta vell ja med. Och farbrorn min hade en -56 vi bytte motor i till en 1500. Och den fick vi schimsa starten på för den drevet låg kvar mot startkransen åxå.

SÄ. Va äre som gör att startkransen går djupare på de större eller nyare motorerna? Äre veven som gå längre ut?

Och vf sk ja ha ett 6v svänghjul som du sa tidigare om de inte e nån skillnad mot 12v?

Aa ska in å kolla en gång till.

67

Jag vet inte vad du gör får att få startmotorn att ta i startkransen, de har samma läge det är bara ytterdiametern som skiljer, samma delning på kuggen men eftersom det är 130 mot 109 kugg blir det olika ytterdia.

Det jag skrev innan var att om du har plåttätning istället för O-ring så finns inga 130-kuggars svänghjul så då måste du åka med 109 och en 6V startmotor. Alla 130-kuggars har O-ring.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

68

Svwerker skrev:

Jag vet inte vad du gör får att få startmotorn att ta i startkransen, de har samma läge det är bara ytterdiametern som skiljer, samma delning på kuggen men eftersom det är 130 mot 109 kugg blir det olika ytterdia.

Det jag skrev innan var att om du har plåttätning istället för O-ring så finns inga 130-kuggars svänghjul så då måste du åka med 109 och en 6V startmotor. Alla 130-kuggars har O-ring.


Okej. Ska rycka bort svänghjule imorn å kolla. De e många ja prata me som få startkransen att ta i startmotorn när dom gort motorbyte till nått annat. De gå ju inte att gå så mkt fel. Dra fast motorn i lådan och dra starten i lådan. Sen ska de ju inte ta i om inte svänghjulet e tjockare på nå vis.

69

Nu e svänghjulet borta,å de ser ut som ja har plåtringstätningen?

Vart ser ja art.nr på svänghulet? Vet bara att de är 109kugg å 200mm koppling.

Lägger in en bild på det åxå.

Hade även läkt olja in på lamellen. Såg ut att komma från hålet på vevaxeln? För hade p-boxn läkt borde vell baksidan av svänghjulet varit blött?

Se tänkte ja fråga om nån kan säga va de e för motor och själva växellådan?

Motor : H019536XR8
Låda: 113 301 103. Och på den snea gjutningen :453429. Såg på nån hemsida att de skulle va nån bokstav efter,men inte på min.

Post's attachments

image.jpg, 105.6 kb, 480 x 640
image.jpg 105.6 kb, 176 downloads since 2015-11-28 

image.jpg, 128.33 kb, 480 x 640
image.jpg 128.33 kb, 176 downloads since 2015-11-28 

image.jpg, 103.76 kb, 640 x 480
image.jpg 103.76 kb, 157 downloads since 2015-11-28 

70

Det där är ett svänghjul före -66 för plåttätning.
H-motorn är en 1500 från mellan -66 och -70 och ska ha den nya veven för O-ring och då kan du montera ett 130-kugg så någon har bytt svänghjul och monterat ett äldre, och fått en kombination som inte är optimal. Dels skiljer diametern lite och anliggningsytan på svänghjulet är inte helt plan som det är på veven så det är nog anledningen till läckaget.

Växellåda utan bokstav före numret är från före -66 och måste slipas ut för att kunna montera ett 130-kugg.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

71

Svwerker skrev:

Det där är ett svänghjul före -66 för plåttätning.
H-motorn är en 1500 från mellan -66 och -70 och ska ha den nya veven för O-ring och då kan du montera ett 130-kugg så någon har bytt svänghjul och monterat ett äldre, och fått en kombination som inte är optimal. Dels skiljer diametern lite och anliggningsytan på svänghjulet är inte helt plan som det är på veven så det är nog anledningen till läckaget.

Växellåda utan bokstav före numret är från före -66 och måste slipas ut för att kunna montera ett 130-kugg.


Okej tack för svaret. Går det att köra 12v starten om ja slipar ur lådan? Och är det bäkigt att byta drivaxlarna? Måste få in spårvidden. Eller är de enklare att byta låda helt?

72

Ja det går att köra 12V starten. Nu när lådan är identifierad så kanske du ska kola upp startmotorbussningen. i tråden jag hänvisar till finns bilder och länk till den bussning du behöver till din låda om du ska ha den starten. Är nog en del av problemet med att det skrapar och har du otur kan startmotorn gå sönder. OBS! Provkör aldrig en sådan startmotor lös.

När det gäller spårvidden så finns det två längder på drivaxlarna och du har dessutom Typ3 som har bredare bromsar + de breddade fälgarna. Enklast är att byta hela lådan och då kan du dessutom skaffa en som har en högre slutväxel så att du får ner varvet men alla de har de långa drivaxlarna så då måste de bytas ändå. De nyare lådorna är lite starkare än de äldre så det kan vara värt jobbet bara av den anledningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

73 Senaste redigerad av rogersalin (2015-11-28 17:13:52)

Svwerker skrev:

Ja det går att köra 12V starten. Nu när lådan är identifierad så kanske du ska kola upp startmotorbussningen. i tråden jag hänvisar till finns bilder och länk till den bussning du behöver till din låda om du ska ha den starten. Är nog en del av problemet med att det skrapar och har du otur kan startmotorn gå sönder. OBS! Provkör aldrig en sådan startmotor lös.

När det gäller spårvidden så finns det två längder på drivaxlarna och du har dessutom Typ3 som har bredare bromsar + de breddade fälgarna. Enklast är att byta hela lådan och då kan du dessutom skaffa en som har en högre slutväxel så att du får ner varvet men alla de har de långa drivaxlarna så då måste de bytas ändå. De nyare lådorna är lite starkare än de äldre så det kan vara värt jobbet bara av den anledningen.


Okej ja ska nog byt till en äldre låda då. För att slippa jävlas för mkt. Men du tycker ja ska skatta ett 130 och fila ur lådan? Eller tycker du ja ska montera tillbaka 109 och skaffa 6v stratmotor?

Ja ha en bussning i som är ny,den passa i lådan och på startmotorn axeln,så den borde ju inte va felet då?

74

Det svänghjul du har matchar inte din vev, plåttätning mot O-ring = inget bra. O-ringade 109-kugg är inte så vanliga då de i princip bara fanns -66 för -67 kom 130.

Typ1-lådor upp till -66 har korta drivaxlar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

75

Svwerker skrev:

Det svänghjul du har matchar inte din vev, plåttätning mot O-ring = inget bra. O-ringade 109-kugg är inte så vanliga då de i princip bara fanns -66 för -67 kom 130.

Typ1-lådor upp till -66 har korta drivaxlar.

Okej alltså skaffa en låda innan -66 och montera 130 kugg me o-ring ocg fila lådan. Sen stertmotor,går min att använda? Vi fila farbrorns låda förut å hans 12v start låg emot startkransen. Och oljeläckaget ja tyckte komma ur hålet på veven,va kan de vara?