26

Ta 1,5 mm.

27

Kanske är frågan om kamval omöjlig att svara på om man inte vet:

om motorn ska sitta i en busbubbla eller en semesterbuss

om du ska testa dig o bilen mot allt och alla vid rödljusen eller om du ska åka en tur runt kontinenten

om du kan acceptera vissa nackdelar för att få andra fördelar

Bara du vet alla förutsättningar och ingen känner dig bättre än du själv!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

28

. . . och hur går det med tankarna på turbo??  ICQ/ae

Ställer ju andra krav både på kam och komp . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

29

En bubbla, vill såklart ha så mycket prestanda jag kan, men ändå kunna åka på stranden med barnen, tomgången skiter jag väl i om den är lite ojämn, vem bryr sig hur bilen uppför sig när man ändå inte kör? ICQ/ab

30

Tar 1,5 och kör w120, man måste väl testa antar jag ICQ/ab   måste väl vänta in veven så jag kan mäta lite vändhöjd och sånt tyvärr, jobbigt när man inte har egna fräsar och dylikt så man kan prova lite, blir så dyrt att lämna in och ändra sig en vecka senare för att man tagit för lite.

31

Turbo skjuter jag åt sidan för nu, får väl helt enkelt fixa andra toppar till det, är ju inte hela världen.

32

Tänk bara på att ljudnivån ökar dramatiskt i kupén.. är själv hörselskadad och har tinnitus.. ljudet från förgasarna upplevde jag som långt jobbigare än från avgaset, även om det är ett brutalt häftigt ljud! Min dotter fick dock inte åka bubblan pga det och att hon inte ville ha hörselkåpor på sig.

Jämn tomgång kan man få med ida 48:or och 310-graders kam, min låg på 8-900rpm utan bekymmer, kunde lagt den så lågt som 500rpm med.. Det tråkiga blir körbarheten, att effekten kommer som en ketchupflaska efter 3000rpm, flatspots att försöka jobba bort...

En bubbla upplevs som väldigt pigg även om effekten inte är så hög..

Kanske har gjorts tidigare, men jag har en tanke om att köra en kam med lite mer duration men större lobseparation.. På så vis hålls ventiler öppna längre utan att överlappet blir "för" stort.

33

kaptenlundback skrev:

Tar 1,5 och kör w120, man måste väl testa antar jag ICQ/ab   måste väl vänta in veven så jag kan mäta lite vändhöjd och sånt tyvärr, jobbigt när man inte har egna fräsar och dylikt så man kan prova lite, blir så dyrt att lämna in och ändra sig en vecka senare för att man tagit för lite.

Det är ju ingen avancerad matematik att räkna fram det annars.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Nä, ska nog ta och räkna på det, bara att då måste jag ju bygga ihop färdigt shortblock först och kan.inte lyxa till det att ha alla delar färdiga att monteras ihop samtidigt..men w120 får det bli.. och extraisolera kupén bakom baksätet.

35

Lättare att sätta gula pluggar i örat än att isolera bilen. Jag säger som han som jobba på sågen: När jag började här var det ett jävla oväsen men nu är det tyst. Jag byggde med 88slipin och originalstakar. har för mig att vändhöjden stanna på 1.45 vilket jag nöjde mig med. Man behöver inte uppfinna hjulet varje morgon utan låt det bli som det blir och satsa på att bli färdig istället. Kanske rentav till isracingen i jämtland i slutet av januari.

36

Kanten i toppen om det är 113 modellen är knappt 2mm. ta 2 så får du en plan kompressionsyta. Du får ta bort dom tre klackarna runt toppen så att cylindern inte tar i. Du kan mäta frigången mellan cylindern och toppen och se hur mycket du kan plana.

37

Vad tror ni om en cb 2241 kam?

38

Snäll kam.Har en sådan i en 1776 och den är som en traktor från tomgång så det funkar säkert bra i din lite mindre motor också.

39

La en beställning på en w120, så nu blir det att varva, ska jag köra på 1-1:25 vipporna eller originalvippor?  Kommer jag ha ut nånting av dem?

40 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-11-28 11:48:35)

Varför frågar du ?  du lyssnar inte på våra råd  ändå  Default/hmm
För modligen är topparna lika sunkiga som dessa lock  då är det elda för kråkorna med en trim kam
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0766.jpg
Flödet på  2mm är 32,8cfm
                 4mm är 61,6cfm
                 6mm är 83,8cfm
                 8mm är 89,0cfm
               10mm är 93.1cfm
               12mm är 97,2cfm
Jag anser att kanalen är död efter 6mm 
Med en ventil som lyfter mer än 10mm är det som elda för kråkorna över 9 mm lyft  En sådan kam lyfter 10.08 mm med 1,1 vippa 11,08

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

41

Jag lyssnar ju på Hans?   Vad har jag inte lyssnat på? Portade toppar, 3vinkel.

42

Plana ca 2mm

43

Äh, jag hatar de här kamträsket, alla har olika idéer verkar det som, kör på cb 2241 istället så blir den nog mer körbar.. så får jag väl bygga om den efter säsongen med mer volym osv och mer erfarenheter i bakfickan, nu är ju botten i stort sett helt ny iallafall.