126

Låter som du vill ha ett kinderägg avgas system.. ICQ/ad svårt med kompromisser..som skall bli bra..
Cry once och köp ett bra A1 eller dylikt...
Måste du ha dragkrok eller e det bara kul att ha?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

127

Tja, jo lite så kanske :-P

Dragkroken vill jag ha kvar, så eventuellt blir det att snickra ihop ett eget avgassystem.. värmen kanske får stryka på foten.. det finns ju andra lösningar till det.

128

Den här firman har en del och du kan kontakta dem om du önskar något speciellt utförande
http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-e … g/Exhaust/

Väntat på att motorn ska fixas, det är alltid bara en tidsfråga tills du börjar trimma   ICQ/ag

http://www.sonexaircraft.com/news/images/AeroVee_Turbo_5771-259.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

129

Där fanns ett par fräcka system som påminner om något som jag skulle vilja ha.. Dock var det rostfria med två dämpare i följd allt annat än billigt.. vilket man såklart inte kan räkna med för ett kvalitetssystem..

Med nuvarande budget lutar det dock åt att använda en vanlig merged header och J-rör i samma dimension.. sen måtta och bygga dämpare och rör på plats innan det helsvetsas. Vi får se vad det blir.

Jo, det är svårt att hålla sig ifrån att trimma.. men det blir som sagt högst moderat effektuttag och inte så mkt varv..  ICQ/af

130

Jahopp, det är väl hög tid att göra ett ryck med bussen efter alldeles för lång vintervila..

Har tänkt att ta hem bussen igen eftersom det inte blev som det var tänkt med garaget den står i nu.. dock ska det få bli lite mer vår först då jag inte tror att den går in i mitt garage hemma.

Helt stillestånd har det inte varit.. inte på inköpsfronten iaf.. Fick hem paket från Usa innehållandes två st weber 40idf, ett tjockväggigt 92x82mm cylinderkit, ventilkåpor och lite annat.. Så nu har jag allt utom avgassystem till min 2,1l motor.

Sen har jag fått till en deal på komplett campinginredning, det gör att hela processen med att få den körklar kan gå mycket fortare, så slipper man få panik framåt vårkanten :-)

Hämtade även hem mina stötfångare från lackeraren idag, det såg bra ut.. blir fint med nya skruvar och gummin.

Får väl knäppa lite bilder sen så att det finns bildbevis :-)

131

Gjorde ett litet ryck idag..

Först testmontering av ventilkåpa insug och förgasare med trattar på topplock. Blir nog fint med en på varje sida (givetvis ska allt demonteras, tvättat och snyggas till innan slutmontering.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3e5862603e70b20a0446384be1e644a8.jpg

Scat 1,25:1 vippor på bultade axlar.. dock gillar jag inte att man kommer behöva många eller jättetjocka brickor på ändarna.. funderar på att montera dem på originalaxlar istället då det ändå inte ska varvas så mkt.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bc5ad6fc7f86cbac44ed3bbe96b314c4.jpg

JayCee stötstångsrör

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-eff735ad0cdc0807083250128d71a027.jpg

Luftfilter som inte kommer att användas (till salu, pm:a om nån är intresserad).

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-610dce28b1a03fe35fc272391c8b4fc4.jpg

Hämtade hem nylackerade stötfångare igår, de har blästrats, epoxygrundats, småspacklats, slipgrundats och fått topplack efter färgprov.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-646fb5106b32f7d3762bc2f60682fdd1.jpg

Sen satte jag dit kolvar och cylindrar på ena sidan.. dock upptäckte jag att med de nya cylindrarna får jag mycket högre vändhöjd än med cima/mahle.. 2,5mm för att va exakt.. känns lite mkt.. men jag ska kolla vad det blir för kompressionsförhållande.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-dbafcf405e1da854add4c8632bdd7564.jpg

Det var nog allt för denna gången.. ska se till att göra lite mer då och då nu så att man kommer framåt med projektet.

132

Nu får du öka tempot

133

Jaja, jag har faktiskt kommit igång lite med bussen nu... varit tids- och motivationsbrist bl.a.

Har tex monterat tillbaka de renoverade stötfångarna, blästrade, epoxygrundade och nylackade. Fått hem nästan hela inredningen och påbörjat montering av denna.

Fick ju hela historian om inredningen och var och vem som byggt den. Kan lägga upp det här om någon är intresserad, den ligger på boxerville-facebook annars.

134

Fanfest? ICQ/ab

135

det är förhoppningen iaf, även om tidsramen krymper :-O

136

MrPete skrev:

Jaja, jag har faktiskt kommit igång lite med bussen nu... varit tids- och motivationsbrist bl.a.

Har tex monterat tillbaka de renoverade stötfångarna, blästrade, epoxygrundade och nylackade. Fått hem nästan hela inredningen och påbörjat montering av denna.

Fick ju hela historian om inredningen och var och vem som byggt den. Kan lägga upp det här om någon är intresserad, den ligger på boxerville-facebook annars.

Lägg gärna upp här, har inte facebook....

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

137

Allright, blir copy past från facebook då jag inte orkar skriva hela historien igen :-)

Jag köpte ju en komplett fabriksbyggd inredning till bussen. av en slump såg jag ett klistermärke med texten "Alstermodeller i Fritsla". eftersom det ligger några km hemifrån bestämde jag mig att forska efter inredningens ursprung och historia.

Det visade sig att företaget köpts upp av svenska textilfilter för ca 15 år sedan. ringde deras vd och fick nr:et till deras ekonom som följt med från tidigare bolaget. Hon visste inget om det men gav mig namnet Michael Caap som jag googlade fram ett nummer till. fick tag i honom och han blev både glad och överraskad. han trodde inte det fanns några kvar och berättade lite grejer.. tex att han bara gjort dynorna till dem och att det inte var många. Han berättade sen att det var sonen till Erik Andersson på Ulricehamns båtbyggeri som stått för konstruktionen. Dock visste han att bröderna Gösta och Erik inte lever idag.. och mindes inte sonens namn..
Bestämde mig för att googla på Ulricehamns båtbyggeri och hittade en artikel om dem och båtmodellen "Safir". Där stod också att sonen Jan-Erik och en annan vid namn Ingmar Lillvik tagit över efter fadern. sökte efter företagsinformation och där fick jag fram att Jan-Erik var född 1946. Då sökte jag på hitta och fann en Ingmar Lillvik i Ulricehamn, men ingen Jan-Erik.. provade att ringa men inget svar.. asch.. sökte då på Jan Andersson och fann en som är 69 år, måste ju va rätt??? I Ulricehamn också.

Ringde och frågade om han bedrivit Ulricehamns båtbyggeri? Ja, svarade han lite tveksamt.. bra då har jag kommit rätt! Förklarade mitt ärende och fick då historian.
Jan och Ingmar tog på uppdrag av en man i Borås på sig att bygga en inredning till vw buss. Den döptes till Campus och det gjordes några stycken men blev aldrig någon hit. Jan, som hade en egen folkabuss från -73 bestämde sig att bygga en egen modell, kallad Siesta. användes bl.a i resa till Holland och Frankrike om jag minns rätt. Vidare berättade han att de bara byggde 5 max 10st såna inredningar innan det lades ner. Den är byggd i teak och med inspiration från båtinredningar som de gjorde på båtbyggeriet. Till dessa gjorde Alstermodeller dynorna.

Jag fick hem broschyrer som man låtit ta fram för försäljning av inredningarna. Jan sa att han aldrig kunde tro att det skulle finnas någon av deras inredningar kvar idag, han ville gärna se foton på dem sedan, installerad i bussen :-)

Ingmar Lillvik, den andra konstruktören ringde förresten också upp, senare på kvällen. Han pratade gärna en stund och blev väldigt förtjust över att det fanns någon kvar av dessa inredningar som de byggt för många år sedan. Han ville förstås gärna se bilder på hur det ser ut idag och vi kom överens om att höras sen när han var hemma igen.

Post's attachments

1.jpg, 62.52 kb, 960 x 540
1.jpg 62.52 kb, 161 downloads since 2016-04-13 

2.jpg, 72.81 kb, 960 x 540
2.jpg 72.81 kb, 170 downloads since 2016-04-13 

3.jpg, 51.23 kb, 960 x 540
3.jpg 51.23 kb, 157 downloads since 2016-04-13 

4.jpg, 53.52 kb, 960 x 540
4.jpg 53.52 kb, 154 downloads since 2016-04-13 

5.jpg, 117.77 kb, 960 x 528
5.jpg 117.77 kb, 177 downloads since 2016-04-13 

138

fler bilder

Post's attachments

6.jpg, 118.14 kb, 960 x 528
6.jpg 118.14 kb, 161 downloads since 2016-04-13 

7.jpg, 63.89 kb, 960 x 540
7.jpg 63.89 kb, 176 downloads since 2016-04-13 

139

Värsta deckarjobbet! Kul historia ICQ/ab

Bubbla -62

140

Trevlig läsning, måste vara kul för gubbarna också att se att något av deras verk lever kvar!

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

141

Coolt  ICQ/ag

142

Ja, riktigt kul att det gick att få fram så mycket information, tur att man hann innan de trillat av pinn.. annars hade nog den mesta infon gått i graven med dem, men den dag jag säljer bussen ska jag föra det vidare (obs, den är INTE till salu nu!). Ja, de tyckte att det var jättekul, de hade aldrig trott att något skulle finnas kvar när de gjordes i sån liten skala och för ca 40 år sedan.

Idag blir det nog tyvärr inget gjort.. måste köpa pellets och handla, sen bowlingträning och tävling.. ska göra en re-entry i lokal turnering som jag hjälpt till att rodda ihop på klubben. Men bowlingträning är bara fram till 15/5 så då frigörs en del tid till annat (bussen!), givetvis ska mkt göras innan dess och jag börjar känna av tidspressen för att hinna till fanfest.

På fredag ska jag iaf åka ner till Tomas och hämta den sista stora biten till inredningen.. då kan jag montera fast den helt och se att allt funkar. Måste tyvärr ta upp ett par hål i bakre soffan för värmerören i golvet, då jag inte vill kapa bort och lägga igen dessa.

Post's attachments

1.jpg, 112.61 kb, 960 x 540
1.jpg 112.61 kb, 166 downloads since 2016-04-14 

2.jpg, 118.39 kb, 960 x 540
2.jpg 118.39 kb, 162 downloads since 2016-04-14 

143

Har jobbat lite mer med bussen idag då jag åkte och hämtade den sista inredningsbiten hos Tomas igår.. gick även på en liten rundtur bland gömmorna :-)

Blev såklart tvungen att riva ur allt då jag upptäckte att laminatgolvet bygger för mkt på höjden så det stämmer inte mellan de olika inredningsdelarna.. Fick hjälp av Emanuel som var på besök med familj, mkt tacksamt.

Så vi slet ut allt, bort med golvet och plockade tillbaka allting i ordning, denna gången med biten som täcker den översta delen av torpedväggen som man måste lägga dit innan delen mellan sofforna.. blev mkt snyggare med den där än att man ser lite av den silent coat jag klistrat dit.

Sen i med mellandelen, luckor på sofforna, skåpen bak osv..

tadaaa! klädsel ska bytas, gardiner fixas till och ett nytt golv läggas in, annars känner jag mig riktigt nöjd med inredningen. Smart att man kan ställa in bordet i två lägen.. Det högre när man åker med passagerare bak och det lägre när man sitter med middag uppdukat, eller frukost, eller kvällsmål för den delen :-)

Post's attachments

8.jpg, 88.81 kb, 960 x 540
8.jpg 88.81 kb, 168 downloads since 2016-04-16 

9.jpg, 79.19 kb, 960 x 540
9.jpg 79.19 kb, 159 downloads since 2016-04-16 

144

För att bädda så fäller man ner bordet helt och flyttar ryggstöden till mitten, så blir det en stor liggdel av det hela :-)

145

Hade lite ljus vinyl hemma som köptes samtidigt som gardintyget... var tänkt till den framtida rock&roll soffan.. som det nu inte blev nån, men lika glad är jag för det :-)

Testade att klä över ryggstödet bakåt. Blev helt ok så jag gjorde ryggstödet framåt med.. Nu måste det köpas mer vinyl som jag hoppas finns kvar på tygskroten.!

Post's attachments

10.jpg, 64.48 kb, 960 x 540
10.jpg 64.48 kb, 155 downloads since 2016-04-17 

11.jpg, 79.2 kb, 960 x 540
11.jpg 79.2 kb, 153 downloads since 2016-04-17 

146 Senaste redigerad av GB63VW62 (2016-04-17 16:57:25)

Kan bli svettigt att sova på vinyl, det finns ju fördelar också men det har du kanske tänkt på.

Bubbla -62

147

ja, har tänkt på det.. fördelen är att det är lätt att hålla rent (med en 3-åring i bussen), sen lär vi ha nån bäddmadrass och/eller lakan.. så man ligger inte direkt på vinylen.

148

jag har ett annat icke angenämt problem.. motorn..

Den har sen första provsvaret känt helt orkeslös.. när jag körde den till vinterförvaring kom jag med nöd och näppe uppför backar.. likaså vid hemfärd, vid den sista branta backen behövdes draghjälp för att komma upp.

bytte förgasare  då den läckte kopiöst vid spjällaxeln.. satte dit en uppfräschad med ny misab nålventil, membran etc. tomgång är perfekt..

kollat tändning och den står rätt och ger förtändning upp till 30 grader som mest.. så det funkar. chocken funkar men jag vet inte blandningsförhållande mer än att det inte är helt torrt och det inte stinker bensin ur avgaserna.

upptäckte dock att motorn lider av andnöd.  tog nämligen bort slangen till luftfilter och då gick den bättre, inte bra men bättre!

ventiler är ställda etc.. vad kan det bero på? nästa sak att testa är större huvudmunstycke, fler idéer?

149

motorn är en 1600dp med solex 34 pict-3. standard fördelare med nya stift, går på alla burkar men missar sporadiskt..

symtomen är bra tomgång men i princip helt orkeslös vid belastning.

150

Vi väntar ju på den nya motorn så vem bryr sig  Default/lol

Har du tagit kompressionstest, kollat om kamaxeln och bränslepump är okej?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.