Håller på med ett litet bygge, det jag har är ar-borrat as41, motviktsvev originalslag, portat toppar, ska trevinkla också, 1641cc cylindrar, 1-1:25 vippor, hårdare fjädrar och idf40, matchportat insugen, Vad blir en passande kam för gatbruk?
Tänkte att man kanske borde plana topparna lite, men jag är sugen på turbo, så kan jag ta litegrann iallafall?
Vad för avgassystem? Hur mkt ska du varva?
Till gata är det betydligt roligare med en snäll kam som börjar dra tidigt och ger god körbarhet i stadsmiljö.
Själv körde jag trimmad 1600 med portade 043:or (145cfm @ 12mm), idf 40:or, 1,5" avgas och originalkam med 1,4:1 vippor.. den gick riktigt bra den drog jag över 7000rpm många gånger. jag kunde puttra i 80-90 på 4:an, trampa fullt och den bara drog iväg till 160-170km/h utan vidare :-)
De flesta köper för vass kam till sina projekt och vad som är en "bra gatkam" beror på hela konceptet. I rätt motor är FK89 en bra gatkam och W110 blir fel.
Man ska även ha i beaktande att har man högt komp ska man ha en vass kam för att hålla värmen nere, ventilerar genom mer men blir ineffektiv på låga varv.
Ali G
kamkit Engle W100 + fjädrar lyftare retainers, kanske?
http://www.bbt4vw.com/en/catalogue/5-en … 0-master-/
ang komp: ref http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39178
it would burn off both of your ears . . . "
Matte.. hoh.. jag är ju egentligen en form och färgnisse (bilplåtslagare och tatuerare) nå jag får väl ta och sätta mig in i det lite mer då, men teoretiskt, om jag planar en millimeter och vill gå upp ett litet steg på kammen för att få lite mer varv så kanske en w100 är ett bra alternativ?
Junte: hittar inte priser på sidan?
Det finns inga priser på BBT sida. Dom säljer till återförsäljare.
Classic vw tar in från BBT, säkert andra svenskar oxå.
Köp annars en w100 från Csp, dom har på hyllan.
Jag köpte just en w100 av dom förra veckan 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
9 2015-11-16 19:51:54 Senaste redigerad av Junte (2015-11-16 19:55:16)
http://www.mooreparts.com/engle-w100-st … shaft-kit/
jag tror det kan vara bra att investera i nya lyftare och kanske även fjädrar när man ändå håller på
BBT-länken är bra för man kan klicka sig vidare och jämföra olika kammar,
performance camshaft table
it would burn off both of your ears . . . "
Nya hårda fjädrar har jag, lyftare blir såklart nya med kammen.
Lyftare måste bytas till ny kam, då de slits ihop.
Själv brukar jag kolla på www.aircooled.net där finns nyttig info om de flesta kammar. Tex rekommenderat kompressionsförhållande, ventilfjädrar, förgasare, ungefärligt register etc.
Om du änvänder std fjädrar(nya) som är upp shimsade 1-1.5mm skall det räcka till en sådan där W100 (tänk på att STD ventilbrickor inte klarar hårda fjädrar)
W100 1500-4500rpm; mild engine mods
Om du har 043 lock upp med kompet till 9-1 statiskt 1,4 vippor och STD kam så får du en trevlig motor sen dit med dubbla fuggar och ett bra avgssystem (1 3/8 )
Med god körbarhet från låga varv till veven ger upp
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hur skulle det vara med en w120? Har inte något emot lite varv, Många verkar köra w110 men ingen verkar rekommenderar den.
Vad för avgassystem? Hur mkt ska du varva?
Till gata är det betydligt roligare med en snäll kam som börjar dra tidigt och ger god körbarhet i stadsmiljö.
Själv körde jag trimmad 1600 med portade 043:or (145cfm @ 12mm), idf 40:or, 1,5" avgas och originalkam med 1,4:1 vippor.. den gick riktigt bra den drog jag över 7000rpm många gånger. jag kunde puttra i 80-90 på 4:an, trampa fullt och den bara drog iväg till 160-170km/h utan vidare :-)
Vilket frabrikat på vipporna rekommenderas? Funkar empi vippor. Läst att de inte gick att justera ventilspelet och de var högljudda
Kanske för att han kanske inte fick de rätt pga alustång?
Hur skulle det vara med en w120? Har inte något emot lite varv, Många verkar köra w110 men ingen verkar rekommenderar den.
Jag åker med Landeliusbyggd 1679cc 044 toppar med 40 / 35,5 enkla hårda fjädrar , cr/mo stötisar , W120 , 1,1:1 vippor och IDF 36or. Merge avgas. Lugn tomgång och bra drag tycker jag.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C-C10-5266
"w-100 Street and buggy; sand rail, vans, small displacement
w-120 Hot street - off-road competition- larger displacement"
it would burn off both of your ears . . . "
Vad är det som är så hemskt med w110? Varför sliter den så hårt på lyftare motför andra? Eller varför får den så mycket kritik? Känns ju som att den är den jag vill ha 
Stickan, jag har varit på vift, skickade sambon att hämta ut, fick dock inget sms. för över imorgon när jag är hemma med bankdosa 
Vad är det som är så hemskt med w110? Varför sliter den så hårt på lyftare motför andra? Eller varför får den så mycket kritik? Känns ju som att den är den jag vill ha
Den lyfter snabbt och har en övre profil, strax innan fullt lyft, som gör att den kräver högt fjädertryck och den sliter också därför relöativt mycket på lyftargalleriet.
Jag har kört en sån i min 1776 och från början med enkla fjädrar men då ville den inte varav som den skulle. Bytte till dubbla och vips hade jag inga problem att komma över 7000. Nu ca 5000 mil senare, en och annan var lugn och fin
, så behöver lyftargalleriet bussas om.
Ali G
Stickan, jag har varit på vift, skickade sambon att hämta ut, fick dock inget sms. för över imorgon när jag är hemma med bankdosa
Ok! 
Engle 120 och 125 är att föredra framför 110 om man vill ha livslängd på motorn. Båda dessa kammar funkar utmärkt med enkla hårda fjädrar som schimsas upp för högre inspänningstryck. Dessa kammar har en rundare ramp upp mot fullt lyft och en rundare ramp på toppen som gör att man kan köra med originalstötstänger och originaltoppar med 39-40mm i insug som automatiskt begränsar varvtalet. Har man blyfot som jag går man upp till en idiotkam som Engle 140 och 1.25 vippor. Livslängd glöm det. Körglädje med höga varv? självklart.
Men tror du den kommer funka bra på en liten 1641? Hur mycket rekommenderar ni att jag planar? Dubbelportstoppar, portade original
W120 alltså
Plana bort den yttre kanten så att du får en plan yta i hela förbränningsrummet. Om kompet blir för högt tar du upp runt insugsventil och något runt avgas. Kolla frigång för ventilerna mot kolven. Jag planade 4mm på topparna på isracern vilket resulterade i att jag bara kunde köra med originalvippor utan att göra ventilurtag i kolvarna. Nu har ju jag mer lyft på Engle 140 men motorn är bara på 1679 cc.
Den kanten är väl knappt en mm?
