1

Tog isär mina spindlar igår för att kontrollera läget och samt fixa med bromsarna. Bilen har rullat runt kvarteret samt till besiktningen (ca 5 km totalt). Ena sidan ser nytt ut så som jag hade förväntat mig. andra sidan är mindre rolig.

http://forumbilder.se/ED4O0/img-20151108-195126.jpg

http://forumbilder.se/ED4O0/img-20151108-200401.jpg

  • Vad kan ha orsakat denna förödelse? det såg rätt torrt ut så jag kanske hade glömt fettet...

  • Går spindeln att rädda om man tvättar bort alla stålpartiklar nogrannt? såg inga större skador på den.

  • Var det kanske fel moment jag hade dragit åt muttern? (vilket moment ska man dra med?)

2

Muttern dras åt hårt snurra på skivan, släpp därefter på muttern så att du kan flytta brickan som sitter under muttern med en skruvmejsel.
Du ska kunna flytta den med ett jämnt tryck ganska så lätt.
ditt lager ser ut att ha gått rejält varmt, att man ska kunna flytta brickan är för att då har du ett litet spel på lagret som sen när det blir varmt tas spelet upp.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Det ska inte momentdras alls. Lägg åt och snurra så att lagret sätter sig, släpp och kolla att du med en mejsel lätt kan flytta brickan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Vart kommer alla stålspåner i från? Har lagret skurit så att det stått stilla och innre eller yttre lagerbana snott mot sitt lagerläge. Det var lite svårt att se på bilden, om det har hänt så kanske du behöver byta mer än lagret.
Gör rent nogrannt och se efter, ta någon bild och visa oss kanske.

5

Spånen kommer från korgen som håller ihop lagret. inre och yttre lagerbanan ser helt okej ut förutom missfärgning (värme?). Lagret som syns i den undre bilden  är det yttre/mindre lagret och den såg bra ut. Det inre/större lagret är totalslut. förutom sågspånen är detta vad som är kvar av lagret. de två ringarna brevid tätningen är allt som är kvar av korgen som håller rullarna.

http://forumbilder.se/ED4QU/img-20151108-200424.jpg


Återkommer med bättre bilder på spindeln snart.

6

Det ser ganska ofett ut.
Har du haft tillräckligt med smörja eller har du rengjort för att kunna fota?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

nja det övre är avtorkat. men tror jag missade att sätta fett på det inre...

8

http://forumbilder.se/ED517/img-20151111-203944.jpg

Här ser ni alla delar som är kvar av det inre lagret. Jag tror som ni säger att jag drog åt muttern för hårt och det skapade för högt motstånd i lagret så rullarna åt upp korgen.

http://forumbilder.se/ED517/img-20151111-203919.jpg

Efter tittat lite närmare på spindeln vet jag inte om den går att rädda. ett stort jack finns på anläggningsytan, samt polermärken där lagret anlägger. de känns inte med fingrarna och ser värre ut på bilden än vad de är. testa att pressa på lagerbanan och den verkade kräva ungefär lika mycket tryck att trycka på som förra gången. Vad säger ni? måste jag jaga ny spindel?

9

Förre ägaren till min bil hade klantat till det likadant. Visserligen inga sprickor i spindeln på min, men de där polermärkerna finns.
Jag köpte nya lager och provmonterade dem, passade utan glapp. Efter det har det rullats Göteborg-Mantorp tor, samt kanske 100 mil till. Jag har gjort efterkontroll x 2 och finner inget glapp eller missljud.
När du pressar på det nya lagret skall det ju inte glida på lätt, det skall ta emot litet, och det får inte vara något som helst glapp när hjulet sedan sitter på och du drar i däcket längs ut vid slitbanan.
Men om du känner att lagret glider på axeln lite stötvis, i etapper liksom så tror jag det är väldigt "obra".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Det går att nagga upp ytan med en körnare så du får bättre anliggning.
Kombinera det med rätt sorts lim så är du hemma.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!