1

Håller på att renovera en luftkyld CV motor hur mycket kan jag öka kompressionen i den så att den passar till 95 oktan.
Från början har den ju 91 oktan som nedre gräns.
Tänkte skaffa tunnaste brickan som går att skaffa till cylinder-topp packning. Räcker det?
Vem har sådana?

(Behöver hög komp för låg förbrukning....
Tänker fibbla med miljö- bensinförbrukningen = ecu, cat, cht, egt, denso insprut, c.o.p., knacksensorer och egr-återförning efter inkörningen.)

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

2

har motorn öht cylindertoppspackningar? (kollade: ja!) kanske bara cylinderfotsdito?
jag skulle skippa bägge.
torrmontera cylindrar utan packning o kolla vändhöjden (avstånd kolvtoppskant till cylindertoppkanten)
här vill du ha mellan 1 och 1,5 mm. mät upp volymen i förbränningsrummet.
sedan måste du räkna lite för att veta kompressionen. ska motorn sitta i en buss vill du hålla nere kompet = värmen.
vill du ha ut effekt ska du lägga dig högt.
original komp CV 7,4:1
maxkomp med 95 oktan . . . ?? vet ej. med 98 oktan kanske runt 8,5:1 ? invänta gärna fler åsikter!  ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

För att räkna tar du cylindervolym (1 cylinder) + squishspalt och förbränningsrum delat med squish och förbränningsrum.

Ex 500cc + 10cc + 40cc / 50cc = 11:1 kompressionsförhållande.. dvs hur många ggr luften måste komprimeras för att rymmas i förbränningsrum.

4

1,8 l Typ 4 motorn mod koden AN har ju 8,5 i komp och det är föreskrivet 98 i den.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

8.1-1 statiskt skall inte vara några problem
Med det är flera faktorer som av gör vilken statisk komp man kan ha
Här kommer några  Förbränings rum utforming/ Hur är kamaxelen utformad stängd eller öppen / vilken tändkurva
Typ av avgas system öppet /stängt Om det  är stängt (std ) så får man in värme i cylindrana efter som det är mottryck   
Om man fet kör en motor kan man ha mera statisk komp men då drar det soppa
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag skall kolla upp volymerna vill dessutom ha samma i alla 4 förbränningskamrarna.
Skall kolla om jag kan nå 8:1 som verkar vara en hyfsad kompromiss. BTW tack för svaren!
Topparna moddar jag så att jag kan ha temperaturgivare (CHT) istället för brickorna till tändstiften på alla cylindrarna.
När allt är löst som nu så är det lätt att lägga till lite motorövervakning funderar på att sätta EGT givare också nära topparna.
Cylinderfotspackningen är en tunn stålpackning cylindertoppens är ca 1mm tjock det skulle ju kunna göra en del om jag bytte till 0,25mm där.
För att hålla nere värmen så tänkte jag mixtra med= öka vid behov egr återförningen och eventuellt sk waterinjection jag har ju en stor vattentank 40-50l jag kan ta ifrån.
Det är inte prestanda utan låg förbrukning som är mitt mål.

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....