Ejve Pantzar och Bengt Helmerud heter gossarna från Skänninge/Norrköping. Ejve är tyvärr dement men Bengt berättade för mig om resan till Israel. Finns en artikel i VW Forum också. De provkörde några år tidigare en DKW med ihopsvetsad vevstake ner till Italien. DKW:n finns kvar men bussen är borta. Familjen Pantzar hade nyligen en Westfalia bay till salu i Skänninge. Edström vet...
Läckert! Köpte vykorten på Tradera men hade nollkoll på historien!
Klart tufft...
04:00 | 05-02-26 Skriv ut Share on facebook Share on Goggle+ Share on emailShare on twitterMore Sharing Services
Nu ska det bli 50-årsfest i Cloetta Center i Linköping.
-Och det är inte vad som helst som ska firas, avslöjar Bengt Helmerud. Vi ska nämligen fira Orientexpressen.
I dag, den 26 februari, är det alltså 50 år sedan Bengt Helmerud, Eive Pantzar, Herman Jacobsson och Carl-Arne Hornberg tog sin VW-buss för att åka landsvägen till Israel. En buss som var inredd med fyra sovplatser, gasolkök, bandspelare och kameror.
-Från Sverige for vi genom Tyskland, Jugoslavien, Grekland, Turkiet och med färja över Bosporen. Sedan fortsatte vi vidare genom Libanon, Syrien och Jordanien till Israel. Totalt blev det en resa på två månader och 1 000 mil.
Ett verkligt udda möte inträffade när kvartetten kom till Ein Gev vid Genesarets sjö.
-Vi bodde där tre dagar och när vi for därifrån fick vi se en svensk Volvotraktor på vägen. Vi fick kontakt med traktorföraren som frågade om vi kom från Sverige.
-När vi bekräftade detta frågade han om vi kände till Norrköping och Östra Husby. Mannen med traktorn avslöjade då att han bott i Möllestad hos bröderna Johansson. Bröder som jag kände ganska väl. Så ännu en gång kunde vi konstatera att världen är liten, säger Bengt Helmerud.
Jodå,farbror Pantzar har jag träffat,en fascinerande man... 
late,
in love,
and a little drunk..
Coolt efternamn om inte annat 
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
706 2015-11-10 23:43:59 Senaste redigerad av Patrik B. (2015-11-10 23:48:42)
Hela historien är cool 
Men vart är resten
Hellberg, här har du kanske, kanske svaret på en fråga du ställde förr!
Men vart är resten
Tänkte dela med mig av mitt senaste fynd.
rester av en Mo & Domsjö barndoor som jag bärgade ca 4 mil utanför Husum.Den är kapad vid B-stolparna och allt golv inklusive ram. båda lastdörrarna fanns kvar i väldigt bra skick och med rätt SEKURIT glas.
Motorluckan pekar väl på att det är en tidig. men hur tidig?Tyvärr finns varken ram eller chassienr då den någon gång blev nerkapad för att bli en EPA och det som blev kvar fick bli ett förråd.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
nice 
Hellberg skrev:Men vart är resten
Hellberg, här har du kanske, kanske svaret på en fråga du ställde förr!
hakno skrev:
Hellberg skrev:Men vart är resten
Dennaan skrev:Tänkte dela med mig av mitt senaste fynd.
rester av en Mo & Domsjö barndoor som jag bärgade ca 4 mil utanför Husum.Den är kapad vid B-stolparna och allt golv inklusive ram. båda lastdörrarna fanns kvar i väldigt bra skick och med rätt SEKURIT glas.
Motorluckan pekar väl på att det är en tidig. men hur tidig?Tyvärr finns varken ram eller chassienr då den någon gång blev nerkapad för att bli en EPA och det som blev kvar fick bli ett förråd.
Dags för dig att sälja alltså 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Vadrför tror du att det är dags för mig att sälja något?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Det är nog mer dags för dej att öppna börsen igen.
Är det inte din EPA på bilderna? och att den ev skulle tillhöra Dennis Modo buss? Eller missade jag något
Var lite ironisk dock 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
I nuläget är det en gissning. Men visst hade det varit spännande om det nu skulle visa sig vara det!
årsmodellsmässigt så är det nära om inte lika och att dom är från typ samma ort! Men för min del fortsätter sökandet! 
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Hade vart coolt! 
Det är nog mer dags för dej att öppna börsen igen.
Menar du mig? 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Det är nog mer dags för dej att öppna börsen igen.
När du hittar en saleflap i världen eller förlängd splitpickis (enkelhytt) i skåne, då kan det tänkas att jag investerar i framtiden!
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
716 2015-12-11 01:02:25 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2016-02-07 21:40:28)
Fyller på med lite info om -52 lyxen jag hittade ca-96 i närheten av Kisa. (forts från sid 26).
Sanslöst att den bara var i livet i 11 år, jag vet att den faktiskt kördes in på skroten för egen maskin.....
Fick skrotägaren till att lyfta bort all skit ovanpå och återvände några år senare med Landbergsson och ett elverk och lyckades rädda alla åtta Plexi takfönster, bakre hörn-lister och lite annat, även delar från andra bussar. Thomas tog ratten och askkoppen som idag faktiskt sitter i hans -54 lyx !
Ett antal takrutor hade "ploppat" ut och låg inne i bussen och på marken runt omkring, otroligt att alla dessa unika rutor hade klarat sig.
Som fullblodsentusiaster tog vi givetvis inte instrumentbrädan.....
Takfönster och annat smått finns idag på en -51 lyx i USA.
En sak som vi må komma ihåg är ju att, osynkad låda var inte det hetaste i oktober 63, då breda bakluckan å bara 21 fönster var det hetaste... Även oljor var sämre då.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Jadu Jonas, vad stolt du var när du trodde du var först på den bussen. Men jag hade varit i Ydre ett par år innan du hittade dit. Jag snodde ett bakljus....
Och ännu viktigare så hade ju de stora blinkers-blafforna kommit. Huuu. yikes
Notera att denna utöver pilar utrustats med TVÅ ytterligare blinkers modeller.
Och att den är reggad som 2-24 S ! (sonnendach/soltak). Inte ovanligt med helt Svenska snurriga benämningar så som VW buss"Plexi" , VW duett med soltak osv.
B-stolpen lever faktiskt vidare som ett vandringspris i CA !
Jag kapade bort högra B-stolpen med en profilerad pil i och en snutt lyxlist och skickade denna monterad på en träsockel till Charlie Hamill (Bus Stop).
Jamen kom inte här o kom Phileas Fogg
Roligt att du delar med dig av dina gamla fotoalbum
Shit vilka fynd det gick att göra även så pass sent som på 90-talet.
721 2015-12-14 13:27:54 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-12-14 13:29:25)
Jo bilder finns det gott om, flera stora lådor.
fotade och skrev även en del för tidningar.
Och kul att att det var K-G Knutssons gamla demobil vilket förklarar "inredning med bilelektrisk utrustning" och en-52a som omväxling till alla de-54 lyxar jag ägt.
Att brädan inte togs med förklarar barndoorkännaren Landbergsson med "jag trodde alla gamla bussar hade sån instrumentpanel".
På den tiden köptes det bussar i stor-pack, två lyxar kapades ner men de var "bara" en -57a och en-60a.
-54 lyxen och -52 kombin har överlevt tack och lov.
Ja, 54 lyxen har väl gått via Usa tillbaks till Europa och UK.
Här är en USAbild på den. Nu har den fått tillbaks originalfärgsättningen.
Såg ett hittils okänt objekt idag. Spännande
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Å de där sista bilderna är tagna i Valbo Gävle antar jag?
Finns nyare från andra ställen
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.









