Lasse allt är till salu till rätt pris
haha
Tack mannen! Ja de glömde jag bort 
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay 67 The Wolf Wagon...
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Lasse allt är till salu till rätt pris
haha
Tack mannen! Ja de glömde jag bort 
Ja det brukar vara så... 
Blev riktigt snyggt med dörren 
Ja det blev nice
vill väl lägga ut lite mera kort på hela bilen, men vill få den "klar" först 
Eftersom tiden inte räcket till just nu så har jag fått fokusera på mindre delar och har nu börjat färdigställa dörrarna 
Får se börja med motorpaketet 
Jaha då va dörrarna på plats! Så nu ska jag äntligen börja med att uppflyttningen av motor och låda:)
Började med att tillverka nya fästen för typ1 låda! Eftersom jag ska köra bubbla motor så blir det en helt ny balk! Så kan man köra andra motorer utan bussfästet 
Tanken är att jag ska kunna bulta balken i fästena för dragkroken, vilket är smidigt om man vill ta ner allt snabbt 
Nu ser man också at man kommer få frigång med den nya lådan även när balken står på backen 
Jaha! Torsdag kväll! Började med att kolla om man kunde använda sig av ett typ 1 växellådsfäste! Ja det går men de blir snett när man monterar de! Som tur va så har man bra vänner som har grejer hemma
typ 2 split buss fäste fick man "låna" av Larsson 
Ut med motor och låda!
Började jämföra växellådorna! Tips från Franke!
Sen va det dags att kolla hur nya lådan skulle sitta:)
Dax att kolla höjden och även passformen med "förläggaren och gaffellänken.
Alla säger olika med hur mycket man ska förlänga hockeyklubban men fick det till stax under 20mm vilket passar bra då den är 20mm
sen fick jag även redan på av Franke att låshålen på gaffel länken inte livar 100% utan man får försöka att ser och prova sig fram hur hålen ska vara borrade!
Den liggande röret vilken dimision?? 25*60mm godstjocklek.. .?
Trevligvtanke att slippa bussbalkhålen.. Om det bara är tillräckligt starkt.
Blev riktigt bra det där !
Kul att du även lägger upp bra bilder på modifieringarna 
När du ligger så här bra till tidsmässigt lär du ju krångla med att korta bakvagnen också

Michaelth 1,8 x 40 mm , godstjocklek lika
massivt stål!
Tack Franke
ja någon måste ju göra en Guide på det någon gång
kan lika gärna göra nu när jag håller på 
nej du det skiter jag i 
Nu i alla fall 
Stiligt! Kul att fler lägger lite extra energi på att få till det lilla extra
Hur du kortar bakvagnen ser du i min tråd....
Tack Sänke!
Frankes fel
" allt över 150cm till dropplist är för högt"
Haha
Åter till bygget!
Fredag! Dax att bygga det främre växellådsfästet! Ville inte kapa sönder orginalet till bayen så jag gjorde ett nytt från grunden
Det fösta problemet va att jag byggde fästet löst på bänken vilket gjorde att det inte stämde ett jävla dugg med centreringen av noskonen! Alltså om man bygger fästet så Att hålen för växellådans hål och hålen i toritionsrörets hål livar så kommer inte växellänkaget och noskonen passa! Eftersom noskonen inte sitter i centrum av växellådan!
När jag klutat ut detta och svetsar om typ 2 gånger så passa det! Då va det sax att försöka få upp lådan bak! Hade redan förstått att tanken måste upp! Tips från Sänke! Ja det stämde!
Fortsättning följer!
Här ser ni lite hur jag gjorde för att få upp lådan bak!
Igentligen så behöver man inte "flytta" upp tanken utan det räcker med att lägga någon under den så den kommer upp en cm! Men man måste dock kapa sönder hyllan som tanken ligger på! Efter som man vill ha upp lådan lika mycket bak som fram 
Lördag! Efter att ha måttat så gott det gick så började jag med att bygga klart det bakre växellådsfästet 
Det fungerade grymt bra att använda hålen för dragkroken
och kunde därför utan större bekymmer bara kompiera plattorna från draget, fast med lite bredare och längre plattor 
För att lådan skulle hamna i vinkel så mätte jag mig från rambalkarna och ner till den nya balken!
På sista bilden ser ni även hur mycket motorn kom upp! Vet ej exakt men skulle säga minst 6 cm! 
Mycket rolig tråd, kör hårt, ska vad det lider sätta typ1 låda i min Westy, så det känns skönt att någon annan gör "misstagen"
Vilka drivknutar är det tänkt att använda?
Har åxå för mig att operationen gav ca 60-70 mm mera frigång
Bra jobbat!
Dello! det blir bussdrivaxlar med bubbla knutar inne vid lådan!
Tack Sänke 
Ja det där med drivaxlarna har jag inte kommit till än
men det jag har sett är att det inte går att använda orginal bussknutar på typ1 lådan eftersom det skiljer sig i diameter vid hubbarna! Som man ser på bilden nedan! Bay har ca 100mm i hubben på lådan mesans typ 1 har 90mm
Där har ni förklaringen till varför man ska använda typ1 knutar vid lådan! Ska tydligen gå med golf också men det orkar jag inte pröva 
När allt ändå va ur så passade jag även på att ljudisolera motorrummet 
Man svarvar om bussdrivaxlarna i ändarna till bubblaspec.
Plättlätt

Ja jag va inne på det också
men stämmer inte! med "bultcirkeln"!
Finns säkert flera alternativ men jag har typ 1 axlar hemma så det får bli den lösningen 
Annars skaffar man innerflänsar från 181 och monterar på sin Typ1-låda, eller bygger om flänsarna med ytterdel från Typ1, inner från Typ1. Behövs en svarv och en svets.
Vi plockar upp det här med drivaxlarna sen 
Jaha då va det mesta som behövs göra gjort 
Man kan även göra som Sänke och flytta upp fästetna för bärarmarna. Det är inget måste men kanske vara bra om man inte vill ha så mycket Camber
Själv nöjde jag mig med att "notcha" lite på fästetna så att armarna inte bottnar. Tog dock inte någon bild på de! En annan sak som kan vara bra att veta är att om man vill åka super lågt år att C notchen bör vara minst 10cm hög för att inte drivaxlarna ska ta i 
Nu ska ni få se vad som har hänt 
3 cm från backen till toritionsrörets lägsta punkt 
Men! 5,5 cm till backen med motor och låda! Fast jag släppt ner bussen 3 cm till!
Förut tror jag att jag hade 2-3 och ja set blir stor skillnad när man åker!
Lite bilder på de!
Kom på en till sak! I detta läget så är också 175/65 R15 typ max i storlek på däck bak
sen får man börja tubba hjulhusen bak
dock är väl inte det någon vits om man inte ska höja bakramen eller vill köra större däck för att kunna lägga centrumbulten vid skärmkanten 
Men här är den i alla fall på backen!
Saknar i nuläget motor och dom små detaljerna men de fixar jag längre fram 
Hoppas ni gillar den 
Jäklar va du jobbar på. Snyggt.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay 67 The Wolf Wagon...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.