Kul att se den live i Lördags.
Mycket ball kärra!
Plåtisar utan snobbring gör sig bäst, tycker jag.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Soltaks 51:an
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kul att se den live i Lördags.
Mycket ball kärra!
Plåtisar utan snobbring gör sig bäst, tycker jag.
Behåll Gulglasen och Amercan Eagle fälgarna
blir redigt fräänt ! 
snart är det pålsboda!!! 
Hellberg skrev:snart är det pålsboda!!!
Yes Hellberg! jobba på så möts vi där för Thermoskaffe eftersom ingen av oss är välkommen i thermosklubben......
jag kör splitten var dag till jobbet:)
Haha... Jag är inte närvarande själv, men nog finns där andra som håller fanan högt! 
hotvw skrev:Hellberg skrev:snart är det pålsboda!!!
Yes Hellberg! jobba på så möts vi där för Thermoskaffe eftersom ingen av oss är välkommen i thermosklubben......
jag kör splitten var dag till jobbet:)Haha... Jag är inte närvarande själv, men nog finns där andra som håller fanan högt!
Skulle tro det:)
Hej!
Dax att uppdatera vad som hänt med 51:an!
säsongen har varit lång och är inte slut än, men till idag har bilen rullat 1100 mil sedan besiktning.
Dessa mil har varit helt bekymmersfria, förutom 2st soppa torsk, dessa beror på att bränslekran fortfarande inte är monterad.
Fantastiskt facit med helt okänd 30 hästare och 60 talslåda, den har förvisso dragit en del olja ,men........
Dagarna innan BugRun på Mantorp monterades ett bälte i bilen och en hjälm lånades
När jag rullade fram var det ganska nervöst, killen på plattan gjorde tecken för att värma däcken! med 30hp näe....
När jag står och väntar på grönt är jag först jävligt nervös för att få kärringstopp med allt folk på läktarna! men det försvinner och fokus är total på att starta rätt..........
Tja 25,5 sekunder! det jag direkt konstaterade är att förbättringspotential finns.
Efter körningen gick jag och mina vänner i Lokala Stödgruppen för Volkswagenberoende över till grill och öl, det var här nånstans tankarna på försäljning dök upp! jag blev väldigt sugen på en splittbuss, så annons på Samba författades.
Snabbt hörde en tysk av sig och ville pröjsa 150000, detta tyckte jag var för lite då det inte räcker till en körbar buss!
I mitten av September fick jag besök av en trevlig herre som bjöd 135000, han kunde nog betala mer......men jag hade redan tidigare fattat beslutet att behålla bilen och förbättra den!
Det är inget som slår att sätta sig i en bil med öppet soltak 04.30 en varm sommarmorgon och braka iväg till jobbet i soluppgången!
Under den fyra timmar långa resan till BugRun classic fanns mycket tid att fundera, i backarna innan Kålmården när jag blev omkörd av lastbilar med släp
fattades beslutet att skaffa mer hästar.........
I slutet av Maj gästades lokala stödgruppen av Henrik Bergau och Tobias Lindbäck, under kvällen ställde jag frågor om vintagetrim av 30 hästars motor....
Efter mycket funderande så bestämde jag mig för att låta bli 30hp motorerna och lämna dessa till Lindbäck, Bengt Holmèn med flera...
Mitt önskemål är ca 90 hästar, jag tror att det blir både svårt att få det ur en 30 hästars motor och få lång livslängd utan att spendera allt för mycket, sen tror jag det är ett ganska avancerat motorbygge! åtminstone som första bygge.
Min tanke är att bygga en motor som den skulle kunnat se ut 1966, då är bilen 15 år gammal och ganska bedagad! Bilen är då billig så en grabb skulle kunna ha råd att handla den, men motorn behöver åtgärdas.
1966 fans det ju block med 69mm slag, weber 36idf var alldeles ny och vertexmagneter har ju funnits ett tag!
Snabbt fixades dom viktigaste prylarna............
Block, magnet, och nämda förgasare även ett Denzel fullflödesfilter, för ordentlig oljerening behövs ju på en högprestanda maskin!
Mitt hembyggda Sebringsystem som under sommaren skänkt mig så mycket glädje skall ju användas även på denna, jag bygger ett nytt som är mera seriöst och som det även går att hänga på en krök och en extra dämpare på.
Åker man sebring då är det svårt att smyga hem på kvällarna.
Ett av sommarens bästa minnen är när vi kör genom tunneln på Essingeleden på väg till Tierp mitt i kvällstrafiken, vi skrämmer slag på omgivningen då jag ger spettet på trean i tunneln, det låter fantastiskt!
Det som händer just nu är att bilen är höjd lite fram och jag har monterat 165 or bak.
Dom gula glasen har tagits bort, tanken var att få lite bättre lyse, det känns som man ser bättre med vitt ljus.
Det är jävligt mörkt när jag kör hem från jobbet i Finspång ca 22.30 på kvällarna.
Skall fixa en uppsättning dubbdäck och några rejäla stålplåtar att lägga under fronthuven, ifall jag behöver bilen och det är halt.
Du har jobbar på bra iår! Bra att du sparade den, den är grym!
Trevligt projekt. Intressant att vi lyckades inspirera dig till att INTE bygga trettiohästare
Men, ska man upp i 90 hästar, så är de moderna motorerna klart mer lämpade 
Nice update.. 
Låter trevligt med 60tals retromaskin mer bilder på den
förövrigt en mycket trevlig bil 
Alltid trevligt att bilarna används och med en motor som matchar stuket blir det grymt 
Trevligt projekt. Intressant att vi lyckades inspirera dig till att INTE bygga trettiohästare
![]()
Men, ska man upp i 90 hästar, så är de moderna motorerna klart mer lämpade
Jo Tobias! jag funderade mycket på 30 hästars trim efter vårt samtal i den regniga Nykvarsparken i våras!
Första funderingen gällde om det överhuvudtaget var ok med 30 hästars motor i bilen, då det borde vara 25 hästare!
Det är ju inte bara backtagning som är problem när man kör 30 hästare, att komma iväg snabbt när det blir grönt är det ju vissa problem med....
Professorn skrev ju om trimning i Wheels på det tidiga 80-talet, "torken på botten var ju det som gav kanonstarter på gatan".
I min värld är det stor cylindervolym, nu kom funderingarna efter att läst hela din blog! slaget var ju givet 69,5 med ny vev, över 70 med porsche!
Men hur stora cyllar får man i motorn? kunde man använda cylindrar till senare motorer? flytta dragstänger? toppar går okrasa att svarva upp för moderna cylindrar? det blev mycket att fundera på! jag ville verkligen inte göra en långbänk av motorbygget oxså! det tog ju 6 år att få bilen på gatan.
Näe du, som professorn skrev 30 hästarn lämnar vi till orginalrenoverarna! och nu för tiden till dom hårda trimmarna.....
1776 är nog grejen för mig, stadiga cylindrar, snäll kam och 1:25 vippor hoppas jag skall ge mig mina hästar under många mil!
Det är det som är det fina med den här hobbyn. Man väljer själv hur man sätter upp sitt regelverk. Jag gillar din filosofi med en 51:a som byggts om runt 66/67. Själv håller jag mig till VW världens motsvarighet till hot roddarnas sidventils V8: 25/30-hästaren
Jag ska också bygga 1776 cc till Ghian (-67) i vinter med enkeltoppar och Speedwell/Stromberg förgasare.
W100 är inköpt till den motorn och utväxlade vippor ska jag ha liggande någonstans...
Min 1776cc motorn i bussen har originalkam och 1,25 vippor. Mycket trevlig åkmotor.
Vi får ta ett snack när du hämtar motorn, Mats.
Eller du kanske inte behöver den längre?...
Jag ska också bygga 1776 cc till Ghian (-67) i vinter med enkeltoppar och Speedwell/Stromberg förgasare.
W100 är inköpt till den motorn och utväxlade vippor ska jag ha liggande någonstans...Min 1776cc motorn i bussen har originalkam och 1,25 vippor. Mycket trevlig åkmotor.
Vi får ta ett snack när du hämtar motorn, Mats.
Eller du kanske inte behöver den längre?...
Klart jag ska ha den! Det har bara varit sånt som faktiskt är viktigare än VW motorer!
Hur ser nästa vecka ut?
Ja det är ingen fara. Den står inte i vägen.
Hängde bara inte med om delarna på den passade in på 1776 cc konceptet.
Nästa vecka kan funka Mån-Ons kväll. Ring innan bara.
Nicklas sa att jag skulle ha värmekammare och kåporna undertill!
Detta för att skapa gammalt stuk.....

Underbart 
Såg att du var ute och finåkte lite i solskenet idag..svårt att inte lägga märke till.. 
Såg att du var ute och finåkte lite i solskenet idag..svårt att inte lägga märke till..
Näe.... Inte finåkte!
Brukskör till Finspång då min polo är trasig....
Vet att du bruksåkte,men det såg fint ut.. 
Vet att du bruksåkte,men det såg fint ut..
Det är fint till jobbet i höstsolen! Men lite trist på natten hem.....
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Soltaks 51:an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.