1

Hej kan man Linda om generator så man får 12v från en 6v?

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-11-09 10:57:50)

Det är ju klart att det går, men det är knappast värt mödan.
Det finns ju ganska prisvärda generatorer att köpa nya, och om du bevakar annonserna här dyker det ju emellanåt upp begagnade.
Men jag rekommendrar dig att köpa en ny, det är ju inte bara lindningarna utan även lager som man behöver byta.
Om du tittar inuti generatorn och ser hur lindningarna ser ut, så förstår du vad jag menar. Möjligen kan du lämna generatorn till nån verkstad som lindar om den, men som jag redan sagt tror jag inte det är lönsamt. Kolla exempelvis vad Classic VW up-north tar för en ny så förstår du vad jag menar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Okej tack för info.
Jag har den generatorer som är 90 mm i diameter. Så det e svårt att köpa en dom passar som är 12v

4

bubblasvante skrev:

Okej tack för info.
Jag har den generatorer som är 90 mm i diameter. Så det e svårt att köpa en dom passar som är 12v

Fela mig om jag har rätt, men du får i så fall köpa en generator med större diameter och även byta generatorfoten. Då växelströmsgeneratorerna är litet billigare än likströmmarna (i alla fall senast jag kollade) så är det lika bra att byta till en växelströmmare, som laddar effektivare, särskilt på låga varv och kräver mindre underhåll.
Om du byter till en växelströmsgenerator kan utrymmet vid bränslepumpen bli trångt, varför man i vissa fall även får byta den, mot en med lägre profil.
Nya växelströmsgeneratorer har också en inbyggd regulator så då sliper du installera ytterligare en mojäng med tillhörande kabeldragning i bilen.

Jag är litet osäker på det, men vill ändå minnas att det fanns likströmsgeneratorer med den klenare diametern, dessa på senare industrimotorer, släpmotorsprutor och andra liknande maskiner, om du nu skall ut på jakt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Kan inte byta generatorfot på den motorn.
Kanske är lättare att byta hela motorn istället.

6

Finns en firma i Kävlinge som lindar om generatorn dom kan säkert fixa din.
Har hört att dom är väldigt duktiga på det dom gör.
Ring och prata med dom.
Googla på Motor & Bilelektra

7

Tack kimma ska höra med dom

8

Då du hört me dom så skriv gärna här hur mycket kalaset skulle gå på och om det var möjligt.....ja är som i samma sits som dig..å en porsche 912 generator lät ju inte så billigt eller lätt att få tag i....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

9

Ca 2500kr plus moms trodde dom

10

bubblasvante skrev:

Kan inte byta generatorfot på den motorn.
Kanske är lättare att byta hela motorn istället.

Ajdå...
Jag läset även senaste svaret om vad en omlindning kostar.
Tja, jag hade ju tur och köpte en fullt fungerande AD-motor, 1600, visserligen med likströmsgenerator, för 750kr inget glapp, läcker ingen olja efter att ha bytt alla packningar inklusive stötstångsrören, går bra.
Sålde sedan likströmsgeneratorn för 500kr och tog en egenhöndigt renoverad växelströmmare från en synnerligen havererad AS-motor... Så det var nog min mest lyckade affär med begagnade bildelar, jag har gjort betydligt sämmre affärer... då jag köpt dyrbart skrot...

Om jag räknade rätt så skulle du få ge över tretusen bara för att få generatorn omlindad och renoverad... I min värld är det väldigt dyrt, då du kanske kan få tag i en komplett 1300, 1500 eller rent av 1600-motor för det priset eller billigare, men det är ju klart, man vet ju sällan skicket på begagnade motorer förän man kört dem iallafall några mil... ICQ/an

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Gamla 6 Volts Ford generatorer, kan man bygga om genom att byta fältlindningen till en 12V från 56 och uppåt, samt laddrelä för 12V..
Man behåller ankaret orört.

Rätt säker på att man kan göra samma med VW generatorn.

Har letat efter reservdels numret för Porsche 12V fältlindningen, men ingen tur än så länge.

kanske finns nån termos kille här som kan hjälpa till.

Annars får man ta isär en 6V mäta diametern på tråden och antalet varv, för att sen göra nya fältlindningar med halva diametern och dubbla antalet varv.
Men det är ju lättare att köpa som reservdel och montera i

Men nu är det rostlagning som gäller....

"ljushuvud"

12

Funderar på att fräsa upp foten så en 12v passar istället

13

Det måste väl vara fler som ställts inför samma problem, så det borde ju finnas tips om olika sätt att lösa detta problem..?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

De små är 90mm va?

http://www.ebay.com/itm/VW-Generator-Dy … 3ab3c44155

"ljushuvud"

15

Stämmer bra de.
Tack för tipset

16

Där har du ju hela kitet, rotor/ankare, fältspolar och även kullager.
Trevligt höstpyssel, du kan nog behöva en avdragare för att få i sär generatorn och få loss lagren.
Rita en skiss, eller fotografera, erfarenhetsmässigt vet jag att det går att få ihop delarna på olika sätt efteråt, men bara ett sätt är riktigt.
Särskilt "plåtbitarna" med brickor och distansringar mot fläkten och fläktkåpan.
Och "halvmånarna" alltså kilarna på axeln, himla lätta att tappa bort...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Är inte jätte duktig på bil el, men den förblir likström?

18

Ja den förblir Likström, men vad är felet med det?

Vad det gäller kittet så är jag rätt säker på att Ankaret inte behövs om man har ett bra original 6v ankare.

Jag var ute i vecka om slaktade en 6V generator och koppar tråden är 1mm på fältlindningen, men har inte fått isär så man kan se hur många varv det är

Och det var knöligt att få isär generatorn och en massa schims , men övning ger färdighet, kul med grundforskning.

Ingen som hittat reservdels numret på 121V fältlindningarna?

"ljushuvud"

19

bubblasvante skrev:

Är inte jätte duktig på bil el, men den förblir likström?

Javisst, växelströmmarna ser helt annorlunda ut såväl på insidan som på utsidan.
Om du köper kitet är det lika bra att byta även ankaret. Bra med nya grejer, det gamla ankaret kan ju ha förslitningsskador på axeln exempelvis.
I en mindre bil utan en massa effektkrävande förbrukare räcker det oftast med en likströmmare, men om du har för avsikt att sätta in en tyrannosaurius monsterstereo eller många effektkrävade extraljus eller laserkanonerna från dödsstjärnan, då bör du nog tänka om... Default/hmm
Det gäller ju sedan att se till att batteriet är frächt, och att kabeln mellan batteri, laddrelä och generator är i bra skick, liksom dess anslutningar.
Laddreläet är ju också en källa till irrittation och dysfunktion, hoppas att ditt är i bra skick, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

När jag handlade en 34hp industrimotor så satt/sitter det en 12volts generator på plats tunna modellen. (not4sale) !!
Men den är bara på 25amp. Så frågan e hur lite kan tänkas räcka i en bubbla utan några större förbrukare..??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Även Porsche 12V (bla tidiga 912) generatorerna har väl märkström på 25A om jag minns rätt. 90mm generatorerna är fysiskt begränsade i hur många A de kan lämna som jag förstått det. Man bör också ha en matchande regulator för att inte överbelasta generatorn. Ca 15A går åt bara till tändning och lampor.. Så det beror nog lite på vad man tänkt sig för extrautrustning, en högst "normal" bilstereo drar vanligen ca 3-6A, ett par vanliga extraljus (2x55W) ca 9A och ligger nog på gränsen (beroende på hur man brukar bilen).

22 Senaste redigerad av michaelth (2015-11-26 12:18:52)

Mao kommer troligen en dylik generatorn få en svår uppgift att återladda ett batteri, om man inte kör längre rundor.. ICQ/ad såg i någon hotrod tidning att det fanns tunna generatorer till ford sidventilare. Där tillverkaren applicerat en tunn växelströms generator i ett stål rör för att därigenom öka amperen/laddnings förmågan med bibehållen vintage look.. Frågan e ju från vilken eumoped bil eller japan/kina mini bil eller hoj dylika komponenter kan tänkas komma..
Anledningen till dylika funderingar..
En 30hp look alike fast lite volym större, liknande den maskinen som satt i "Fokker" Splitbussen.  som tyvärr brann upp/ner.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

michaelth skrev:

När jag handlade en 34hp industrimotor så satt/sitter det en 12volts generator på plats tunna modellen. (not4sale) !!
Men den är bara på 25amp. Så frågan e hur lite kan tänkas räcka i en bubbla utan några större förbrukare..??

Det tar ju en stund att ladda upp ett till hälvten urladdat batteri, det tar många kilometer...
Man får ju hushålla med strömmen på ett annat sätt då man har effektsvaga generatorer. Jag vill minnas att veteranbilar med likstömsgeneratorer är undantagna från halvljuslagen, fela mig om jag har rätt. Släck halvljuset och montera DRL med ljusstarka LED istället, liksom LED lampor i bak/bromsljus.
Förr fanns det en mindre remskiva att sätta på generatorn, så att denna snurrade snabbare och laddade bättre, och det blev även bättre fart på fläkten, naturligtvis. Men i modern tid, efter mammutarnas försvinnande, har jag inte sett sådana små remskivor i tillbehörskatalogerna/websidorna...nån som vet??

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24

Bra med kalkyler, hur mycket ström man gör åt.
Frederik räknar ju bra men kanske litet pessimistiskt, eller nattsvart....
Jag tänker på det där med extraljus... Handen på hjärtat, hur ofta och hur länge kör de flesta av oss på sena kvällar och på nätter med tända extraljus? Klart att det är väl kanske nån som gör så, men flertalet tar kanske ut bilen mitt på dagen, mitt på sommaren och om det finns extraljus kanske de bara används att ljustuta med.

På min bil mätte jag upp strömmen till tändspole, shuntventilen och chokeelementet på förgasaren, och det var mindre än 2,5 A, vid 12 V.
Det som drar mest under körning är halvljuset. En vanlig liten stereo drar 1-3 A beroende på hur högt du spelar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Nej jag menade inte att vara pessimistisk, jag kör ju en 912a med motsvarande generator och det går alldeles utmärkt. En annan jämförelse är att motsvarande 6V generator också lämnar ca 25A och med samma Watt på lamporna förbrukas dubbelt så mkt ström på den delen. Därför är det också ganska dumt att stoppa i halogenlampor (fusk H4) som jag gjort i min 60a (6V), då man rätt snabbt hamnar på minussidan. Jag kompenserar också med att ha LED i parkeringsljus fram, skyltbelysning och bakljus (blinkers hade jag, men man sparar så ytterst lite ström att det inte motiverade att de syndes/var fula genom 60ans vita blinkersglas). Kör mkt på parkeringsljus dagtid gör jag också. Nattsvart är jag nog däremot, då jag säkert kör mer natt och vinter i luftkylt än gemene man (därför jag la till beroende på hur man använder bilen om man har extraljus). Det är också så här års man ganska snabbt upptäcker om man kopplat in för mkt förbrukare, när helljusen, extraljus och vindrutetorkare ligger på.

25A generatorn funkar garanterat för vanligt brukande, bara man tänker på vad man stoppar dit extra. Om man 12V konverterar kan man ju lätt vilja ha både det ena och andra. Sen får man väl ha för vana att stoppa dit en laddare då och då om man kör mkt korta sträckor.