1

Hej. Söker en startmotor till min bubbla. Står på classic vw att alla 12v startmotorer passar alla fram till -67?

Ja har en typ 3 låda på min bubbla. Okänd årgång. Som ja söker 12v start till. Så ha nån kännedom om de e samma på alla typ 3or och typ 1or vore de perfekt. Och om nån sitter på en fungerande som passar är de ännu bättre!

Mvh

2

Ja det är samma men det är från -68, inte till -67.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Okej,så om ingen har på forumet har,så passar den nya från classic vw? Eller har jag fel?

Mvh

4

rogersalin skrev:
Svwerker skrev:

Okej,så om ingen har på forumet har,så passar den nya från classic vw? Eller har jag fel?

Mvh

Hej!
Jag brukar alltid rekommendera att man köper nya startmotorer och generatorer.
Visst du kan få tag i en begagnad som håller i många år, om du har tur.
Men risken eller snarare "chansen" att få tag på en som bara är obetydligt bättre än den havererade du redan har är överhängande.
Det finns, i alla fall i min värld, få saker som skapar så mycket irritation och svordomar som dåligt fungerande startmotorer och generatorer. Om du nån gång skall satsa på nya delar så är det här!
En äkta Bosch startmotor ligger väl på omkring 1800-1900 kr + frakt hos Up-North.
Jag har visserligen själv reparerat och renoverat startmotorer, men det tar minst en hel kväll i anspråk, och delarna är dyra och i bland svåra att demontera och sätta på plats igen, så jag anser det inte vara värt mödan.
Killarna på Up-North är bra på att svara rätt på VW-frågor, de vet absolut vilken startmotor du skall ha!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Dessutom kan man inte provköra dessa startmotorer utanför bilen, som man kan med exempelvis Volvos, eftersom äldre VW´s startmotorer saknar yttre lagringspunkt på utgående axeln, denna sitter ju i växellådans kopplingskåpa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Dessutom kan man inte provköra dessa startmotorer utanför bilen, som man kan med exempelvis Volvos, eftersom äldre VW´s startmotorer saknar yttre lagringspunkt på utgående axeln, denna sitter ju i växellådans kopplingskåpa.

Okej tack för infon:) jobbar som bilmek på berners,så skruva isär grejjer ha ja inge problem med,mest att de ska bli rätt grejjer så man slipp jävlas. Tog isär min start å kolen såg bra ut så de e vell nån lindning lr diod som pajjat. Men ska leta nr på vxllådan först så ja vet vilken årsmodell ja söker till. Mrtuning hade nya startmotorer till 1200/1300/1302/1303 för 895kr. Visst lär de va nå skräp men de e ju garanti på grejjerna:)

7

Jag har en. Kolla här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=38943