1 Senaste redigerad av volvson (2015-11-08 23:25:32)

Tjena!

Jag ska bygga motor till folkan min och funderar hit och dit över vilken nivå jag ska lägga allt på. En liten tanke som slog mig var om man skulle öka slaglängd till 82mm och köra på en cylindersats för detta delvis 90,5 x 82 mm. Vad skulle det krävas av topparna för att detta skulle bli ett bra alternativ? Dubbbelport såklart, men skulle original ventiler vara tillräckligt eller måste man dimensionera upp?

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Om det var min motor skulle jag byta insugsventil till 40mm. Med 90,5 finns det mycket mer plats i toppen som med en större insugsventil och en något vassare kam än original ger mycket bang för pengarna.

3

Tack Hans för bra svar! Då är jag minsann lite klokare.

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-11-09 20:18:33)

Hur kommer sig att du funderar att sätta in en 82mm vev
Man får fila ut en del matrial i blocket 
Om jag fick välja så skulle det sitta en 78mm så slipper man försvaga blocket genom att fila bort matrial
Bara minna tankar om man vill ha en stabil botten del
Topparna skulle jag välja 40mm ventil (räcker till mer än 165 hk  ICQ/ab )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Micke har en bra ide. Om du använder en 78 vev och köper en strokad 90.5 sats så kan du använda originalstakar och vändhöjden blir rätt utan chims under cyllarna. Du får fila lite i blocket och det krävs lite öppning för vevstaksbulten när den går ut från blocket. De motorer jag har byggt med 78x94 har ofta haft samma hk som 84x94. Med en seriöst renoverad bottendel och renoverade originalstakar +en Engle 120-125 och 1-1.25 så har du en motor som är svårslagen på gatan. Och sist men inte minst viktigt du har normal tomgång.

6

Ska jag vara ärlig Micke så var det bara en av alla mina funderingar som hinner passera en vanlig måndagskväll. Jag har däremot insett att det kommer bli att köra på original slag, 90,5 mm cylindersats, värre kam och nå lämpliga fuggar. Jag tror det kommer duga bra åt mig som läget är just nu (...och så måste jag nog inse att jag har på tok för lite erfarenhet av att skruva motor). Det är ändå ruskigt bra att få höra er kunniga diskutera. I framtiden kanske man tar sig an och bygger nå värre med ökat slag osv. Tar av mig hatten för er grabbar, tack för hjälpen! Jag lägger tipsen på minnet så länge och kanske de också hjälper nån annan.  ICQ/af

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

7

volvson skrev:

Ska jag vara ärlig Micke så var det bara en av alla mina funderingar som hinner passera en vanlig måndagskväll. Jag har däremot insett att det kommer bli att köra på original slag, 90,5 mm cylindersats, värre kam och nå lämpliga fuggar. Jag tror det kommer duga bra åt mig som läget är just nu (...och så måste jag nog inse att jag har på tok för lite erfarenhet av att skruva motor). Det är ändå ruskigt bra att få höra er kunniga diskutera. I framtiden kanske man tar sig an och bygger nå värre med ökat slag osv. Tar av mig hatten för er grabbar, tack för hjälpen! Jag lägger tipsen på minnet så länge och kanske de också hjälper nån annan.  ICQ/af

Ps tänk på att inte sätter i för vass kam i maskin för då blir det tråkigt att köra
För detta är jätte vanligt att man svävar i väg och resten inte stämmer ihop
Då kan det bli så här drar soppa som den i mellan 50-110 kmt över så drar det lite (för vass kam)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

W100 kam eller 1,4 : 1 vippställ på originalkam rekommenderas...

9

Hans Landelius skrev:

Engle 120-125 och 1-1.25 så har du en motor som är svårslagen på gatan. Och sist men inte minst viktigt du har normal tomgång.

Har W125 med 1:1,25 vippor i min 78,4x94 motor, Tomgången är bra och det är en svårslagen gatmaskin. Drar på fint i grunden och mycket kraft i slutet. Men det är ju en ganska vass kam...

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10

Bra där! Jag eftersträvar ju en motor med brett och fint register som inte ska kännas "jobbig" att köra.

Hur mycket borde man göra åt topparna? Tänkte med portning. Jag har sett att Micke har nån riktigt bra tråd kring flödesoptimering i toppar, men tänkte att det är lika bra att fråga er. Jag hade nog inte tänkt köpa mig nå nya trimtoppar typ 044:or. Är det dumt? Jag har en förhoppning att klara mig med de toppar jag har, eventuellt försöka öka flödet i dessa.

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

11

volvson skrev:

Bra där! Jag eftersträvar ju en motor med brett och fint register som inte ska kännas "jobbig" att köra.

Hur mycket borde man göra åt topparna? Tänkte med portning. Jag har sett att Micke har nån riktigt bra tråd kring flödesoptimering i toppar, men tänkte att det är lika bra att fråga er. Jag hade nog inte tänkt köpa mig nå nya trimtoppar typ 044:or. Är det dumt? Jag har en förhoppning att klara mig med de toppar jag har, eventuellt försöka öka flödet i dessa.

Ja det gör du lätt  ICQ/ab
Med rensning av kanalena och trevinkel fräsning bör du komma mellan 110-125 cfm(@12mm) på 043orna
Har kört ett gäng toppar som man har filat med dremel dom ligger på dessa siffror ICQ/ab
Så  gör försök själv
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Härligt att höra! Då ska jag läsa på lite och sen fram med dremeln. Tusen tack!  ICQ/ab

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

13

Jag kanske är miljöskadad men jag anser inte att kammar under 300 grader är vassa. Här gäller det mer att inte porta bort sig dvs för stora kanaler och dålig gashastighet. Byggde på 90-talet en 1914 med e-125 och 044 toppar med 40x35.5. Bromsade ut 150hk på Bugruns glädjebänk.

14

Vad händer egentligen rent tekniskt när man ökar antalet durationsgrader på kammen?

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

15

Ventilernas öppningstid(duration) ökar och detta mäts i grader.

Man kan diskutera om det verkligen måste vara så hög duration på en gatmotor, högre fyllnadsgrad kan uppnås på andra vis och med ett bredare register så snöa inte in på durationssnacket.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

16

Duration är den hur länge ventilen är öppen och mäts i vevaxelgrader.
Öppnar den tidigt och stänger sent så ventileras mycket tillbaka i kanalen på låga varv när gashastigheten är låg och luftens massa inte hjälper till att "trycka på". Motorn får dålig verkningsgrad vid låga varv och dessa kammar vill ha rätt högt komp för att komma till sin rätt. Detta kan dock utnyttjas när man bygger vassa gatmotorer då de blir lite snälla innan varvet gör att gashastigheten ökar och motorn börjar ge effekt, det som brukar kallas för att kammen kickar in. Har man nu för små kanaler som inte klarar av att flöda tillräckligt så kommer motorn att få ett smalt effektregister där den peakar.

Totaldurationen är väldigt sällan intressant då ventilen i princip är stängd och inget flöde uppstår i början och slutet av cykeln därför är det många som specar det man kallar för 050-duration. Det är helt enkelt när ventilen är öppen 0,050", 1,25 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

För oviktigt vetande så är en STD Typ 1 kam 224,6 Grader D på insug profilen är 104,6 utblås är 228,3 G D profilen är 110,2
Så trycker man in en kam som är 276 grader så är det mycket stor skillnad
det finns kamaxlar som är från 260 Grader öppåt  för bra körbarhet Då står det inget W framför siffrona och man får leta lite efter en sådan kam
Där i mot  leker man med vipporna så ändras durationen och lyfthöjden
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Hittar inga cylindrar för 78mm vev. ska man använda sig av 94x82 och fräsa ner dem i blocket 4mm?
//Kenth

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

19

Nej det är mycket bättre att svarva av cylindrarna men det blir teoretiskt 2 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

En 78 vev med vw-stakar är bolton på längden om man använder 82x94.

21

Hur menar du nu Landelius? 78 vev och 82x94 cylindrar. Vad får man för komp då?

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

22

Vad kompressionsförhållandet blir beror på vilken volym det är i cylinder och förbränningsrum (inkl vändhöjd).

94x78 blir 2165cc (541cc per cylinder).
Volym vändhöjd 1,5mm = 10,41cc
Volym förbränningsrum mäter man med vätska.

Riktigt bolt-on är det inte, med 78mm slag och vw-journaler får man slipa ur blocket en del (slipa på vevstakar också?).
Men jag antar att Hans syftar på att man inte behöver ändra längd på cylindrar, vevstakar etc för att få ihop med ok vändhöjd med den kombinationen.

23

Svårt att få 1,5 i vändhöjd om man inte kortar cylindrarna med den kombinationen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Vadå svårt?

25 Senaste redigerad av MrPete (2015-11-26 08:43:30)

Inte om man använder A-kolvar.. men det för med sig andra nackdelar som att man istället behöver shimsa under cylindrar och får en bredare motor.

Edit: räknade lite snabbt..

78 - 69 /2 = 4,5+

39,6 - 35 = 4,6-

Längden på cylindrar samma på både std och strokerkit?

I så fall skiljer det ju bara 0,1mm