1

Hallå!

Har en VW pickup 79 luftkyld med insprutning.
Bilen hade stått ca 5-6 år när jag köpte den, vid provstart var det gashäng så stängde genast av då det inte kändes ok att tokvarva när bilen stått så länge.
Efter bytt olja/filter, tänddelar , ny soppa & batteri provstart igen.
Bilen har fortfarande "gashäng" . Hittar en tomgångsmotor (som inte går att få tag på) så provar plugga = ingen tomgång alls. Sätter dit en som ser likadan ut från Volvo mekanisk sprut med fel Bosch-nummer, motorn är svag sur-smäller och ingen tomgång..

Vad gör man ? Googlat på andra motoralternativ då jag tröttnat men inte kommit fram till några vettiga luftkylda.. Bilen gick när den ställdes undan så borde iof inte vara raketforskning att få till den, men börjar tröttna (kört ut den igen & tagit in andra projekt)

Tips ?

Post's attachments

image.jpeg, 144.38 kb, 750 x 734
image.jpeg 144.38 kb, 176 downloads since 2015-11-08 

Vw pickup latebay

2

Det är inte en tomgångsmotor, rätt benämning är tillsatsluftslid. Dess uppgift är att släppa luft förbi det stängda gasspjället och på det sättet höja tomgångsvarvtalet vid kall motor. Den innehåller en bimetall som värms upp med hjälp av ett motstånd och av strålningsvärmen från motorblocket.  Du kan bra använda den från den från Volvo K-jetronic insprutningen, det är endast marginell skillnad. möjligen är det någon luftläcka någon annastans också som gör att tomgångsvarvtalet är för högt.

3

Tack för svaret , då vet jag att jag troligen kan använda tillsatsluftliden jag fick tag på men får felsöka mer

Vw pickup latebay

4

Matz_vega skrev:

Hallå!

Har en VW pickup 79 luftkyld med insprutning.
Bilen hade stått ca 5-6 år när jag köpte den, vid provstart var det gashäng så stängde genast av då det inte kändes ok att tokvarva när bilen stått så länge.
Efter bytt olja/filter, tänddelar , ny soppa & batteri provstart igen.
Bilen har fortfarande "gashäng" . Hittar en tomgångsmotor (som inte går att få tag på) så provar plugga = ingen tomgång alls. Sätter dit en som ser likadan ut från Volvo mekanisk sprut med fel Bosch-nummer, motorn är svag sur-smäller och ingen tomgång..

Vad gör man ? Googlat på andra motoralternativ då jag tröttnat men inte kommit fram till några vettiga luftkylda.. Bilen gick när den ställdes undan så borde iof inte vara raketforskning att få till den, men börjar tröttna (kört ut den igen & tagit in andra projekt)

Tips ?

Tips gör rent spridana  kolla upp dit bränsle tryck  för om man monterar dit fel soppa pump med högre  soppa tryck (typ gammal volvo som pumpar som ger 8bar )  orkar inte regulatorn med då surar man hela tiden Tror du skall ha 2.5bar systemtryck
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

De pumpar som är gjorda för K-jetronic, och även KE-jet., har större diameter än de som är avsedda för L-, LE-, LU- och LH-jet samt Motronic för att de inte skall förväxlas.

6

Har inte bytt bränslepump mvh

Vw pickup latebay