1

Just nu håller jag på att kolla hur man ska koppla all världens kablar mellan alla prylar i motorn och jag har ett flertal kopplingsscheman så det ska nog gå bra till slut. Däremot är jag väldigt grön inom området och vet knappt vad som är vad på en motor, därför stöter jag på en del problem.

Om ni kikar på bilden nedan som är över min motor, har jag allt som behövs för att koppla elen så att teoretiskt sett skulle kunna starta motorn?
http://www.niklasmalmstrom.se/wp-content/uploads/2011/07/IMAG0393-e1310231269943.jpg

Och ja, jag vet att den ser ut som skit  ICQ/ae

2

Ska du bara ha igång motorn så hoppar vi över generatorn och håller oss till tändningen. den gröna sladden från fördelaren ska in på ena sidan på tändspolen, spontant skulle jag säga att den gröna och gråa sladden ska byta plats. den grå går då från andra sidan på spolen(samma sida som den svarta) till choken och "elventilen" på sidan av förgasaren. svart sladd till spolen är + från tändningen...

Det bör räcka för att få igång motorn...

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Kom just på att det kan ju vara den svarta sladden på spolen som är fel oxå, så för att få det rätt får du kolla märkningen på spolen, den gröna (till fördelaren) ska sitta på "1" och den svarta och gråa ska sitta på "15" (kan stå "+" oxå..)

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

Tackar. Men motorn ser komplett ut annars? På de elscheman jag har står det något om regulator, men hur ser den ut och vart sitter den? :S

5

Med regulator menas laddrelä. Det är väldigt olika var de sitter. På 6v satt de monterade uppe på generatorn. Senare bubblor satt de monterade under baksätet på vänster sida, medan de satt framför batteriet på Typ 2 som sitter brevid motorn på höger sida.

Lite bilder på laddrelän:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=100&p=8