1 Senaste redigerad av Dennaan (2015-11-08 00:17:05)

Tänkte dela med mig av mitt senaste fynd.
rester av en Mo & Domsjö barndoor som jag bärgade ca 4 mil utanför Husum.

Den är kapad vid B-stolparna och allt golv inklusive ram. båda lastdörrarna fanns kvar i väldigt bra skick och med rätt SEKURIT glas.
Motorluckan pekar väl på att det är en tidig. men hur tidig?

Tyvärr finns varken ram eller chassienr då den någon gång blev nerkapad för att bli en EPA och det som blev kvar fick bli ett förråd.
Pratade med gubben som hade den och han visste tyvärr inte vart resten tog vägen utan det va hans morbror som kapade ner den. längre en så har jag inte kommit i processen.

skulle vara kul att lyckas forska fram rätt identitet även om det kanske är ett hopplöst fall. en bra start skulle vara att komma över Bilkalendern "vems är bilen" 50-53 för västernorrland, västerbotten och gå igenom Mo & Domsjös bussar.

http://i755.photobucket.com/albums/xx191/dennisjohansson1990/IMG_0124_zpsoe9wiijg.jpg
http://i755.photobucket.com/albums/xx191/dennisjohansson1990/IMG_0127_zps91cms4vy.jpg

http://i755.photobucket.com/albums/xx191/dennisjohansson1990/IMG_0138_zpsjikyl8aq.jpghttp://i755.photobucket.com/albums/xx191/dennisjohansson1990/IMG_0139_zpsupizvvrq.jpghttp://i755.photobucket.com/albums/xx191/dennisjohansson1990/IMG_0126_zps5p3qpup6.jpg

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

2

Härligt fynd..grattis! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

En till!

Häftigt!

Forska fram resten nu ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

4

Detta med bilkalendern var nytt för mig..

Finns denna men den är lite ny kanske.

http://www.tradera.com/item/100809/2445 … -58-ac-lan

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

Wompa skrev:

Detta med bilkalendern var nytt för mig..

Finns denna men den är lite ny kanske.

http://www.tradera.com/item/100809/2445 … -58-ac-lan

Det ypperliga hade varit om man fått låna en bok och läsa i.  betala sådär mycket pengar för en liten bok är jag inte speciellt sugen på ICQ/ag

Ac Volks.

6

Grattis !
Trots att den är uppkapad så är det ju mer kvar av den än av många lik som renoveras. ICQ/af

Det är en -52a. Dubbla reflexer kom 20-023751 och stora skyltbelysningen hängde med till 20-041711.

På Kungliga biblioteket i hufvudstaden finns allt som någonsin tryckts på Svenska således alla bilkalendrar också.
Finns väl minst 3-4 kända epor runt i landet, kanske en av dom.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7

Helt fantastiskt fin. Hoppas verkligen du går i mål med att få in den i registret igen. Mindre rost än på min 61:a   Default/hmm

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

8 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-11-08 08:56:43)

Kollat lite i Bilkalendern för Y- och Z-län från 59, den är sorterad på registreringsnummer. Tre avdelningar: Bilar, Lastbilar och Bussar med ca 190 fordon per sida. Bussar är bara några sidor, där finns inga VW. I avdelningen Lastbilar på 26 sidor finns VW men, det kanske är bara Pickups?

Gubbjävel; dvs originalfantast

9

Phileas Fogg skrev:

Grattis !
Trots att den är uppkapad så är det ju mer kvar av den än av många lik som renoveras. ICQ/af

Det är en -52a. Dubbla reflexer kom 20-023751 och stora skyltbelysningen hängde med till 20-041711.

På Kungliga biblioteket i hufvudstaden finns allt som någonsin tryckts på Svenska således alla bilkalendrar också.
Finns väl minst 3-4 kända epor runt i landet, kanske en av dom.

Javisst men det hjälper tyvärr inte mycket om man står utan chassinr..  ICQ/ac

Okej mer än jag visste tack för den infon  ICQ/ab

Hmm, ja då skulle man fått låna en sådan bok hit upp då på nått vis  Default/lol

Ac Volks.

10

Kurtivan skrev:

Kollat lite i Bilkalendern för Y- och Z-län från 59, den är sorterad på registreringsnummer. Tre avdelningar: Bilar, Lastbilar och Bussar med ca 190 fordon per sida. Bussar är bara några sidor, där finns inga VW. I avdelningen Lastbilar på 26 sidor finns VW men, det kanske är bara Pickups?

Jag skulle gissa på att även bussarna går under lastbil?

Ac Volks.

11

Ja, så kan det vara, men då blev det för många rader att snabbt skumma igenom för mig...

Gubbjävel; dvs originalfantast

12

Kurtivan skrev:

Ja, så kan det vara, men då blev det för många rader att snabbt skumma igenom för mig...

Okej!  ICQ/ab

Ac Volks.

13

Det går bra att låna böcker på bibloteket dom skickar efter dom från där dom finns.. ICQ/ag du vet sådanadäringa i papper ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

det här är riktigt roligt! Ännu en MoDo buss!!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

15

Roligt.  Synd att resten var borta. Det som finns är ju ruskigt friskt.

Ta reda på om gubben eller hans morbror stod som ägare på bussen, och ungefär vilket år dom skrotade den.

Stod nån av dom som ägare och du har en bilkalendern från skrotningsåret, så kan du på så vis  få fram regnr.

16

Demian skrev:

Roligt.  Synd att resten var borta. Det som finns är ju ruskigt friskt.

Ta reda på om gubben eller hans morbror stod som ägare på bussen, och ungefär vilket år dom skrotade den.

Stod nån av dom som ägare och du har en bilkalendern från skrotningsåret, så kan du på så vis  få fram regnr.

Jag ska kontakta honom i veckan igen och fråga mer angående det! som sagt jag ger mig inte på nått vis ska jag få fram det! ICQ/ab

Ac Volks.

17

Jag känner en kille som köpt en Epa barndoor i trakten...
Sjukligt jävla osanolikt att det skulle finnas två epa bd's såpass nära varann, men min är ju en september 51 enl växellådan å framvagnens nummer.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

18

Häftigt!
4 mil innebär Bjästa-Trehörningsjö-Nordmaling-Vatten. ICQ/ag
Kolla med den som kände till Epan. Tror att han har de bästa kontakterna vad det gäller att kolla upp identiteter. ICQ/ad

19

Dennaan skrev:

Pratade med gubben som hade den och han visste tyvärr inte vart resten tog vägen utan det va hans morbror som kapade ner den.

Gubbe och Morbror,då är vi inne på 1800 talet  ICQ/ag
Nä, tänkte på att de flesta MoDomsjö är -54/-55 så det borde gå ganska bra att hitta identiteten  ICQ/ad

20 Senaste redigerad av 1965 (2015-11-08 22:02:30)

Den vi kapade ner var en gul/svart 58a.
På Modo museet i Moliden borde det väl finnas några bilder.

21 Senaste redigerad av Dennaan (2015-11-10 11:05:43)

Har nu kollat runt i en bilkalender och fått fram ett gäng -51or och någon -55a i MoDos ägo både 223or och 222or. Dock verkar just -52orna svårhittade. Leveranskort på MoDos bussar skulle smalna av sökningen  till högst 20 bussar.

Search continues!

Ac Volks.

22

Har väll inte legat i speciellt mycket i sökningen annat än att försöka få kontakt med gubben jag fick den av. Tyvärr känner han inte för att svara på mina samtal längre...

Även fått lite hjälp från Motorhistorikerna i örnsköldsvik med att få fram gamla regnummer på sex bussar, fem -51or och en -55a som alla ägts utav MoDo.

Så vad ska man nu göra av den om det slutar med att jag inte får fram någonting? spara så man har reservplåt om man dyker på ett annat objekt? Eller kanske någon annan behöver?

Som sagt friskt skal med friska lastdörrar och rostfri motorlucka.

Skulle någon erbjuda mig att göra klart det sista på min -62a soltaksbuss (motivationen i botten) så har vi en deal   ICQ/af 

Eller byte mot någonting körbart av luftkyld typ  ICQ/ad

Så finns intresse kontakta mig så får vi se.  Default/lol

Ac Volks.

23

Känns som att du borde kunna lösa det där med registreringen. Har du plats för den så varför inte låta den stå tills du kanske av ren slump hittar ett chassi?

24

Plats finns så det är inga konstigheter! Men den står nog kvar sålänge någon inte lockar med något jag inte kan motstå!  ICQ/ae

Ac Volks.

25

Kebabtallrik?