1

Har nu fått igång 1600'n och efter att ha kört lite visade det sig att det läcker olja vid avgasröret.

Varför går det olja där? Eller är det något som är tokigt som gör att det kommer dit olja?

Grön pil på bilden.

Sedan undrar jag om man kan plugga dessa hål (röda pilar) för att få max kylning på motorn?

http://forumbilder.se/EC9G6/vw1.jpg?width=150

Mvh
Andreas

2

Du ska plugga dessa om du inte har värmekammare. Oljeläkage från avgaset låter inte så bra. Är det inte från ventilkåpan? Om det är från avgaset så mår nog inte tvåans cylinder så bra när det gäller ventilstyrning eller kolvringar. Kolla tändstiftet!

Bubbla -62

3

GB63VW62 skrev:

Du ska plugga dessa om du inte har värmekammare. Oljeläkage från avgaset låter inte så bra. Är det inte från ventilkåpan? Om det är från avgaset så mår nog inte tvåans cylinder så bra när det gäller ventilstyrning eller kolvringar. Kolla tändstiftet!

Pluggar man dessa på ett så kallat ormbo tar man bort förvärmningen som en centrummonterad förgasare är fullkomligt beroende av för att fungera korrekt så plugga du dessa om du vill ha en sämre gång på motorn.

i övrigt skall det INTE läcka någon olja där ur. absolut inte.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

4

Sen är det ju också så att de flesta ormbon har en fullständigt felaktig utformning av förvärvärmningsrören  ICQ/ac

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Nu är det ju så att de röda pilarna inte pekar på förvärmningen av förgasaren utan på värmerören från fläktkåpan. Den gröna pilen pekar där det läcker olja.
Det är ju en liten bild men det ser ut som att förvärmningen är ansluten och ja den är inte lika bra som på orginal där avgaserna går från en cylinder och mynnar ut i ljuddämparen. På ormboet blir det pulserande mellan tvåan och fyran.
Att inte plugga värmeutblåsen gör att du förlorar värdefull kylluft i onödan.

Bubbla -62

6

Gröna pilen = FÖRVÄRMNING av förgasare , det skall INTE läcka olja här.
Röda pilen = PLUGGA för allt i världen här blåser de kylluft till motorn rakt ut i motorrummet och runt runt runt istället för att göra nytta.

Själv tänker jag bygga om mitt ormbo för att få fullt fungerande förvärmning så som vw-ingengörerna tänkte sig.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.