1

Jag har precis skaffat en -74 pickup.
alla växlar funkar fint, frid och fröjd.
Men backväxeln hoppar inte riktigt i sitt läge, skorrar och lever fan.
Jag antar att det inte bara är att fylla olja i lådan och smörja  växelförarpinnen.
Finns det någon som har någon annan ide ang detta problem.
Kopplingswiren kanske är för spänd/slapp.
Tacksam för svar.
///L.O.B

*Member of Bugpeople*

2

Kolla först knuten till växelstaget bak vid lådan, kolla sedan att bussningen under spaken är hel... är länkaget glappfritt och fungerande så är felet säkert i växellådan. Då kan du börja med att lossa noskonen och kolla den lilla plastbussningen till hockeyklubban, är den i bra skick är det förmodligen backdrevet som är kass.. eller så har länkaget innen i lådan till backdrevet glappat upp sig..

Om jag ska va pessimist...ditt backdrev är slut!

Men kolla allt annat först!

3

L.O.B skrev:

Jag antar att det inte bara är att fylla olja i lådan och smörja  växelförarpinnen.
Tacksam för svar.
///L.O.B

leden mellan länkaget o lådan bytte jag på den när de började krångla.

4 Senaste redigerad av kee (2011-07-09 18:03:21)

jonas n skrev:

Om jag ska va pessimist...ditt backdrev är slut!

Av det som föreslagits tror jag tyvärr främst på detta.  ICQ/ac

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Men det som är bra! det är inte jättesvårt att byta det:) Dock krävs vissa specialverktyg...

6

jonas n skrev:

Men det som är bra! det är inte jättesvårt att byta det:) Dock krävs vissa specialverktyg...

Ok det låter ju bra, men kan du precisera dig. Antar att jag måste öppna lådan, vilket skrämmer mig lite.

*Member of Bugpeople*

7

Du behöver ett verktyg för att ta loss dom stora lagerhållarna till diffklumpen, och ett verktyg för att lossa piniongmuttern. Jag har tillverkat båda dessa verktyg själv, så det är inga större bekymmer. Sen måste du ju ha tag på ett friskt backdrev också, om det nu är det som är felet..

8

L.O.B skrev:

Tacksam för svar.
///L.O.B

kan även vara växel föraren i lådan som fått sig en törn, då man inte känner växel läget riktigt trots justering

9

Tillsvidare så får jag planera min körning. Backa går ju men hjälpligt Default/lol
Skickar upp bilen på pallbockar nästa helg så får jag se om något av de "enkla" metoderna funkar.
Kommer säkert fler frågor så ha tålamod.

*Member of Bugpeople*