1

Har en hel hög dubbelportstoppar liggande.
7 av 8 har någon form av spricka i förbränningsrummet..

Vad för typ av sprickor, om några kan man acceptera?

Skall byta styrningar, fräsa vinklar och plana osv så kommer läggas en del jobb på dem, men är inte  jättesugen på att köpa en uppsättning nya.



http://forumbilder.no/images/2015/11/05/image.jpg

Mellan ventilsäten:
http://forumbilder.no/images/2015/11/05/imagea0ec6.jpg

Mellan säte och stift:
http://forumbilder.no/images/2015/11/05/imagecb87e.jpg

2

Mellan säten brukar inte vara någon fara.. du kan ju kolla om sprickan fortsätter ner under sätet i kanalen.

Sprickor mellan säte och tändstift är värre.. använd dem som övningsmaterial för portning, byte av styrning eller ventilsätesfräsning..

3

Små sprickor mellan sätena funkar på originalmotorer och lätt trimmade motorer men större sprickor mellan sätena blir ett problem vid högre komp och varmare motorer. Sprickor mellan tändstift och ventiler ger ofta poffar i avgasrör och smällar upp i dubbla förgasare. den senare typen går till metallåtervinning. Frågan är varför de flesta dubbelportstoppar från senare modeller med doghousekylare alltid är så kassa. Jag har sparat en hel packe 311 dubbelportstoppar som är helt sprickfria. Min obekräftade teori är att ettan och treans förbränningsrum pga värmekammaren går varmare och därför spricker mellan tändstift och ventil. nr 2 och 4 har mer sällan spricker mot ventilen. Även dubbelport 1300 har mindre sprickbildning. Enkelport 1600och 1500 har nästan aldrig sprickor i topparna. Det gemensamma mellan alla toppar är att otåliga motorrivare alltid drav av minst en pinnskruv till avgas. Dom riktiga galningarna stannar inte vid en, dom letar efter dagens högsta vinst och testar alla avgaspinnskruvarna och drar av samtliga. Skrotlådan nästa. Om man river en motor med sopslut avgas ta tigersågen och såga bort avgassystem +värmekammare. Sen kan du i lugn och ro spräcka muttrarna och rädda pinskruvarna. Ta aldrig fram 13mm nyckel och testa avgasmuttrar. resultatet finns över hela Sverige i form av kassa toppar.

4

Så toppen på bild 2 skulle ni köra med?
Om den då inte är djup ner under sätet.

Planen är 1600cc 9:1 i komp typ 80-90 hästars motor.