1

Ställbara svärd på en Ghia, för- och nackdelar? Om bra, vilka ska man köpa?

2

Som vanligt finns det nackdelar och fördelar med ställbara svärd
Fördel är det lätt att få i den höjden man vill ha  nackdel är dom gillar inte det på besikningen
Jag kör sway-a-way prylar för dom kan sådana saker
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Banansvamp (2015-11-03 12:10:24)

En annan nackdel är ökad ofjädrad vikt  ICQ/ad

Fat chick fanatic

4 Senaste redigerad av Fredde.B (2015-11-04 13:27:34)

kört i 7 år med ställbara svärd men bara justerat höjden en gång...en nackdel bortsett från att det sällan eller aldrig behövs på besiktningen är att det begränsar hur breda däck man kan ha......skulle inte rekomendera någon att köpa det....man kan säga ett det löser ett problem som inte finns....förstår om man har det på en buss, säkert bra vid däckbyte om man kör ordentligt sänkt men på en bubbla kan man lägga pengarna på andra saker......

en annan nackdel med dom är att det inte går att jacka dom, iaf dom jag sett.

Btw...bilprovningen har aldrig nämnt eller ens höjt ögonbrynen över att ja har haft justerbara svärd.......

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

5

Jag har inte full koll på hur svärden ser ut på en ghia men på typ1 före irs så behöver svärden förlängas för att man inte ska få toe in när man sänker lite mer.
Dom raka svärden som dom flesta tillbehörsfirmorna säljer känns dock som en onödig investering då man lär jacka ur dom för att få ett schysst stuk på bilen.
Tvivlar även på att dom är förlängda så den enda nytta man har av dom som jag ser det är om man behöver finjustera höjden vid en lätt sänkning.
Jag har själv gjort justerbara svärd till typ1 med både kickup och förlängning och syftet med dom var att slippa köra med toe in och urjackade svärd. Själva justeringen lade jag till som en bonus då det är väldigt behändigt att kunna finjustera höjden med bara svärden.
Nackdelen är ju att det bygger utåt men det går ju att slipa/fräsa bort lite material, anpassa däck/fälgar om det ligger inom gränsen.

På typ2 är det nästintill ett måste redan vid en lätt sänkning om man vill slippa stå o bända ner hjulet med ett spett eller släppa på navet med hjulet fastbultat vid hjulbyte.
På split o bd har det ett ännu större syfte men det är en annan historia.
Så även på typ2 ser jag justeringen som en bonus.

När det gäller bes med justerbara svärd så har jag inte hört om någon som haft problem vid bes och vad jag vet så sitter det justerbara svärd på nästan ett 3-siffrigt antal VW:s runt om i landet.

6

Justerbara svärd togs fram för racing i första hand och det är för att snabbt och enkelt kunna justera höjden för att få optimalt grepp på olika banor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Åhfan det var mer än vad jag visste Svwerker, man lär sig något nytt varje dag ICQ/ab

8

Tack för alla svar. Ska nog avstå. Även om det hade varit bra ibland vill jag tro. Tänker mig max 4 cm sänkning, hade varit skönt att kunna justera och bestämma sig senare.