1

Hej
jag ställde en fråga i wbx-forumet ang. hydrauliska lyftare men jag flyttar den hit ist. om jag fattat det hela så passar dom ju även i vissa fläktkylda motorer också. alltså, jag har sett att dom finns i priser från 9 euro styck till över 300 kr. st. på  olika webshoper  men hur är det med kvaliten ? finns det några jag inte ska köpa? det är ju lite svårt att se vem som är tillverkare men på cip1 skriver dom att dom har 3 olika leverantörer, " We offer a few different versions of this hydraulic lifter, Genuine VW, Moresa Brand (OE Supplier) and a good reproduction version". samma fråga gäller även teleskopiska stötstångsrör, finns det några som ni kan/inte kan rekomendera?

2

På teleskoprör finns några alernativ, beroende på budget såklart..

Empi, ca 500:- funkade fint för mig iaf
Jpm, dyra men bra ca 1800:-
Csp, dyra och vra med verktyg för att hålla ihop dem vid montering.
Jaycee, ser fina ut och har vad jag vet bra omdöme 8-900:-

Annars är cb's rostfria windage-rör bra tycker jag.. dock ej teleskop.

3

Det som är radien på lyftare och hårdheten på dom som är skilnaden
Ofta är det sämre kvalitet på stålet som gör att priset  på dom billiga är det ofta pressmetal (sinter)
Sen är radien så dom snörrar på kamen ( när det grop så har det varit förliten radie och kamaxelen o lyftarn går sönder )
Om det finns orignal så köpern man sådana
Stötstångs rör till WBX kan vara lite jobbiga att hitta efter som dom är större i motorsidan  topp sidan är samma som typ1
Man kan göra en distans så man kan använda typ1 
Plast EMPI skall inte monteras  dom skall ligga i sopbingen (typ 1)
Som vanligt är det priset som bestämer kvaliteten  även på stötstångsrören
Har testat ett gäng olika rör  finns mycket bra rör till typ1  som Csp/Jpm  som har en klass för sig själva (typ)
sen kommer jacks rör  (jaycee ) finns kopior på dessa som funkar bra (Typ1)
Logmechs rör funkar bra  cirka 900-1000kr (efter som logmech är svenska rör så fixar han till så det funkar för WBX oxå  ICQ/ab  )
sist kommer EMPI som har en skiftande kvalitet  (vissa är täta vissa läcker i oringana)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

tack för input. att hitta original blir inte lätt, har försökt hos min lokala vw handlare. det blir nog tyska csp som får leverera. jag tycker också att deras rör ser fina ut