Ditt garage ser ut att bli väldigt bra grymt jobb 
Gnosjö
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ditt garage ser ut att bli väldigt bra grymt jobb 
Jag var egentligen för trött att jobba när kvälsmaten var äten och hundarna fått sin kvällsrunda..... men mina tama jobbare är inte här längre,så... en liten sväng ut i garaget blev det i alla fall..
![]()
Tillverkade en enkel fixtur, sedan vart det att svetsa karm gångjärnen, mot ett 80*120*5mm plattjärn..
Eldade på från båda sidor, och svetsarna blev helt okey.. men jag kunde inte hålla mig.. så fram med grovslipskivan och lamellslipskivan.. sen blev dom bättreja jag vet en färdig svets är just det... men e man dum så e man...
![]()
Detta är färgen jag handlade på Hjem &fix.. 40 glans delar kombinerad grund och topfärg i ett,en mycket flexibel färg. dvs borde vara bra mot slag och stötar.. sen är det viktigt med skyddsutrustning vid målningen (det är det iofs alltid) så den e nog bra...inget vattenlösligt skit...
![]()
Slipade till/rundade av fram/nederkanten på den andra porten, och ställde i karmen.. nu skall jag bara justera in lämpliga glipor mellan portbladen och karmen, sedan placera mittstolpen på lämplig plats, och svetsa fast i vänster porten.. det blir sas dubbelfalsat..en platta som täcker över portskarven från insidan också.
Jag gillar looken utan dörrhandtag eller lås.. kanske bara sätter på insidan på denna porten..hmmm![]()
pix..
Färgen.. dvs första burken som sas blir test...
HETA nysvetsade gångjärns halvor... riktigt kul att bara kunna märla på...![]()
Slipade/tillfixade.. dom blir säkert bra med lite färg på..
Bägge portarna står i karmen.. jag måste säga ..jag gillar looken på dessa portarna..![]()
Pluggsvetsade gångjärn.. där blir det nog inget slipat på den svetsen..om det inte sitter några svetsloppor på ytan.. jag gillar pluggsvetsar, det blir starkt, och krafterna förmedlas runt i materialet
Gångjärnet kommer förankras, svetsas i både utsidan och insidan av karmen... starkt som f...![]()
Ytterligare en dag till ända.. men om man gör lite varje dag så blir det färdigt tillslut (hoppas jag)![]()
Over and out / Michael
Nu vill vi se portarna upphängda på plats.
Detta är oliiiiiiiiiidligt (lånar från P Harrysson) spännande.
Voff! Voff!
sorry annat tråkigare (vardagsliv med fruns tokiga tider dvs. mycket tidiga mornar= tidigt i säng =inget gjort i garaget) har kommit imellan så nä..
Enda garage jobbet jag gjort, e storstädning av det gamla garaget, där jag bla körde bort säkerligen 100kg svarvspån, rest stålbitar och annat metall, och in med bruks vattenbufflarna på 2 pelarlyften, för olja/oljefilter byte och en fix av en brusten avgasrörsupphängning (Yaris 15000mil).. Men det e ju trista jobb, sedan att jag var på 2 olika veteran marknader och handlade bla. lite vw delar.. men det e ju också vardag
sedan att det är vissa turer med dödsboet vi är inblandade i.. gör att lusten till det mesta sjunker
.. men nu med alla olika HAYBURNER S (engelsk reklam tidning) exemplar (dvs dom olika hade kvar på lager,) Är här hemma, så skall väl förhoppningsvis lite inspiration komma... eller åtminstone lust att jobba med bussen, och därför rappa på med garaget..
Portarna.. tja det måste kapas upp 5 slitsar till i karmen, sedan sticka in plattjärnen och svetsa fast..
Fästa "mittstolpen i v dörren..
Lyfta av portarna , grundmåla insidan /issolera.
Klippa till innerplåtarna och grunda insidor.
Limma/popnita fast på portarna när dom ligger raka i jämn våg..
Hänga upp i ett torrt varmt utrymme.. det får bli det gamla garaget
Måla karm och portar..
Montera karm. hänga/lyfta dit portar..
montera/justera in spärrregelverket som håller vänster porten..lås och handtag..
sedan e det massor annat kvar till det är vindtätt..
Bla. färdigställa el rörinstalationen på framsidan till fönster ,ytterbelysningar och huvud centralen.
Issolera klart den sidan.
OSB och gips
Glesa./isolera Gipsa högtaket. väggar /fackverks balken och lågtak..
Täta loftet mot garage volymen
dra i el eller om jag gör det innan jag gipsar ifall det blir strul..
slipa golv.
Spackla/väva .
sätta kantstenplattor längs sockeln..
Måla tak väggar, och ev. golv.. eller bara vattenglas på det sistnämda..
Montera el/lysrör/uttag centralen..
In med 4 pelar lyften.. borra koppla fast.
Då är vi i mitten av oktober
eller
NOT...
Dags för bussen och cabben
håller denna tidsplanen e jag lycklig men .. Men..nä.. lite i taget.. jag får se det som att det blir JÄTTETREVLIGT när allt är "färdigt"
Så jag återkommer... med lite bilder när jag kör in bilarna
Löf skrev ju i någon tråd, att lägga upp bilder tar mek tid.. och med så många som jag lagt upp hitintills, kan jag klara mig utan nu.
Over and Out / Michael
Skönt att höra att du inte är sysslolös..har själv en tidskamp då vädret snart omöjliggör färdigställandet av uteprojekten..men snart flyttar jag inomhus och sätter igång med rensning och färdigställande av uthuset..sen och först då kommer det att mekas inför sommaren..lite i taget,jo så är det...
Åkte till Öland efter jobbet idag och kom alldeles nyss fram..dags att hälsa på onkel och moster igen samt besöka skördefesten..skönt att komma iväg en stund,livet är inte bara att jobba,man måste ju njuta lite också.. 
sååå lite meck i helgen..
Förra helgen var jag på Gotland hos min kära gamla mor.. så då var det inget meckande..
Tänker på hur olika mäniskor ser på storleken av saker..
Då jag är uppväxt i en gammal snickarverkstad, där bandsågen är ca 3 m hög med över 1 meter stora hjul och motorn startas med ett så kallat på drag för stjärn triangel koppling av 3 fasen... och den gladeligen äter sig genom3 tum ek plank..
Så.. i veckan berättade en kollega att han varit 6 mil bort, och handlat div grejer hos en kille som var tvungen att tömma sitt garage..
då tänkte han på mig, för killen hade även en bandsåg som han ämnade sälja för 200kr...
Så jag frågade kollegan.. om det var ett hembygge.. nädå gjutet stativ..och den hade 3 fasmotor..
Jamen hur stor var den frågade jag... nä den var ganska så stor..
och då han inte hade släp med fick den vara kvar..
Så i mina tankar ser jag en bandsåg som väger minst 500kg eller mer..
Jag fick numret.. och ringde imorse.. frågade igen hur stor den var.. och ägaren sa.. ja den är väl så hög som jag är...
så givetvis blev jag besviken.. då det rangliga stativet under sågen var nästan högre än själva sågen.. bordet i aluminium har någon gång fått en smäll så det är helt böjt.. och dragavlastningen till den extremt korta sladden var avbrutet..
Men för 200 kr ,och resan redan gjord..
Efter att jag satt dit ny dragavlastning för strömsladden och skruvar fast bultarna i stativet, och bytt rotations riktning på motorn funkar den hjälpligt.. men den e billigt skit..
Men portarna.. igåt markerade jag och snittade upp dörrkarmen för gångjärnen.. stack dom på plats och med lämpliga distanser mellan karm och portar kunde allt spännas ihop och svetsas..
Därefter tvättade jag fort allt fett/olja från plåtarna, och grundade insidan med stuprörsfärg..
idag efter bandsågs inköpet passade jag in 50 mm frigolit isolering i den ena porten, och limmade fast med små kittsträngar.
sedan kapade jag till ett innerskinn till den ena porten , grundade och kittade fast på den ena porten.. med träreglar och skruvtvingar,klämde jag ihop längst kanterna, så kitten jämnades ut.. sedan la jag en plywood skiva uppå och knallade runt en stund så plåten häftar fast i kittet.. nu får första porten härda någon dag..
Kontainer fyndade en el fläkt till garaget.. den har varit för att suga spån till 2 cykloner/spånsäckar.. och gratis också.. liksom kompisen hittade en 12 volt elmotor med vinkelväxel, som jag tror blir perfekt till min nu handvevade sick och fals ..
Sen när jag var iväg idag hämtade jag hem en bubbla skärm ,som jag tradyrat för ca 9 månader sedan.. men som aldrig blivit av att hämta..
så lite händer det...
Pix..
"Nya" utsugsfläkten
Motorn med vinkel växel..
Gångjärnet fast spännt för svetsning..
Gångjärnen fastsvetsade i karmen..
Och portarna svingar på gångjärnen..
Den stoooora bandsågen

begagnade framskärmen..
Grundade portinsidor..
Här är alla frigobitarna inpassade och den sista skall limmas fast..
Här är inner skinnet fastlimmat..
sååå det var det hela för kvällen..
/ Michael
Bra jobbat..en bra bandsåg är guld värt och ska bli det första jag köper när jag kommit i ordning i verkstaden..för 200:-hade jag nog köpt den där också,går ju att använda till lite småjobb iallafall..felet med begagnade sågar dock är att det det är många som är ute efter en "lagom stor"vilket gör att rätt såg blir onödigt dyr och försvinner lika fort som en Arboga pelarborrmaskin när de blir till salu.. 
Jo förvisso är det så... Men en Arboga pelarbormaskin har jag ju redan..
Det tråkiga i kråksången är.. Jag kunde fått en såg gratis när jag köpte min svarv på jobbet.. Men då var inte bygglovet för garaget i hamn och en 2,5meter hög sak i gjutjärn tar såååååå mycket plats och ställa den ute till jag ev fått bygglov kändes sådär.. Dumt nu... 
Jättedumt om du frågar mig..

Tack kompis.. Behöver du mer salt
Sen kort efter köpte jag insustrisymaskinen 4pelarlyften och en stor smådelstvätt..kollade även då på den stora sågen och funderade hur mycket kommer jag att såga.. Vet inte var den blev av men bara att flytta den krävde en stor truck.. Nä mitt bandsågs behov är inte så stort även om det är trevligt när man skall klyva en 4tums ek planka... 
Nä..lagom är nog bäst,men visst är det härligt med överdimensionerade prylar.. 
smyger väl vidare...borrade och satte försänkta popnitar i den första porten. sedan slipade dom jämna med plåten.. försänkte medvetet lite för lite..så det blir slätt efter planslipning....
Som man brukar säga om flygplan.. man sätter popnitar förutom limmet, eftersom folk inte tror bara lim kan hålla 
Häromkvällen, svetsade jag botten och tak i mittpost röret, som skulle vara fäst i ena porten ,och den andra porten slår emot. dvs ett 50*50*2 mm rör. sedan primade och limmade/kittade jag fast det på porten, och satte 10 stycken självborrande montage skruv in från porten..
I dag blev det att åka till Hjem&fix och handla en del färg rollers och masktejp... bra o ha
sedan fortsätta att issolera och sätta innerskinnet på den andra porten... en hel del pyssel.. borrade alla hålen, och försänkte för nitarna. sendan upp med ena sidan ..prima kitta .. lade strängar varje 10 cm .. tipps värm kitt patronerna innan så flyter kittet upp lättare..
Sedan hängde jag upp den första porten med ett spännband i mina lastöglor i toppen av portarna.. detta för att enklare kunna måla alla ytor på en gång..
Plåtarna har en viss skyddsolja vid leverans..
tvättade flödigt med Aceton i trasor 4 gånger och ändå blev trasan svart.. ett jädra klet..
Pix.
Nitar på rad...
Röret på plats.
ett lock som överfalsar den andra porten på insidan ,och håller spärrmekanismen för portarna kommer senare att kittas och nitas fast..
färg lev... varje burk kostar över 200kr..
men så är det bra skit också...

Andra porten issolerad.. väntar på plåten.. vilken var min först falsade ytterskinnplåt, som jag nu skurit ner till rätt mått.står här bakom porten..
ena sidan först.. straxt efter denna bilden åkte det varma kittet på plats.
Efter lokal regndans ..och nerklämmning av kanterna mha brädor och flera skruvtvingar, därefter nitades plåten fast.
Första porten hängdes och och jag började tvätta rent utsidorna inför hammarlacken..
Dee var deet hele.... 
/ Michael
Bör kunna bli en rejäl skur efter den dansen..men vad gör väl det,du har ju rejält med tak över huvudet...
snyggt blir det iallafall.. 
Fy fan va fint! Snart e dom på plats ju!=)
Imponerande! Vilket hand- (och fot=D)lag du har.
Vad väger portarna in på tror du?
Tackar...
Vikt.. ja jag har funderat på det.. tunnplåten var ca 100kg.. =4 plåtar.. 1250*2500 mm
men då både en remsa på längden kapades bort liksom bredden.. så säg 80kg /2 portar..
+
Sen handlade jag 2 styck 2mm 1000*2000mm plåtar för portarna och karmen..80kg???
liksom en del 1,5mm plåt..20kg
en bit 50*50*2 mm järnrör-- 5kg
25mm axel 4kg
5mm tjockt platt järn 2kg ??
lås handtag , färg
5kg.. och sist men minst
50MM tjockt frigolit..
Men nä jag gissar ca ca ca 60-70 kg per port...+ karmen..
Garage bygget involverar många olika sysslor.. en framtida grej e att sätta upp ..gips skivor i taken.. en syssla jag gärna skulle vilja slippa.
Det ena taket är ju under loftet, där det är 2550 mm takhöjd.. det e ju enkelt med dom flesta skivlyftar.. men högdelen med sina 4000 mm takhöjd är värre.. jag var och kollade efter hyr lyftar, men då jag i sådant fall måste ta ledigt vid hämtning och lämning, och då har tidspress vid själva uppsättningen, har jag letat efter en egen.. då hyrpris ofta är ca
pris ca 150-250kr/dygn.. beroende på storlek,blir det ju en del pengar..
Harald Nyborg säljer en sak.. som tyvärr bara lyfter 3300mm.. hmm men vad hindrar att höja den höjden med 700mm..
Sagt och gjort.. jag åkte in till en affär nära mej.. och se
en transportskadad kartong på den översta lyften, gjorde priset 200kr billigare. "Ingen vill köpa något i en trasig kartong" Win win. alla nöjda o glada..
kollade .. en repa på ca 15 mm i underkant av lyften, som knappt går att se..
sedan letade jag efter en färgspruta, med vilken hammarlacken kan sprutas.. oförtunnad..(då den ej skall spädas).. så en billig dylik från biltema handlades in..199kr..
liksom plan b 180mm mohair rollers. med litet teleskophandtag..
Gips skivelyften vart ihopmonterad på mindre än 1 minut väl hemkommen
och den trasiga kartongen utförpassad...
Efter att popnitarna var planslipade på andra porten, avfettad och gniden med "skotteduk" hängde jag upp den i en takstol.. och ut åkte storpallen på vilken en plyfaskiva innan var skruvad, liksom 4 arbetsbockar..
Provade att spruta hammarlacken med min billiga biltema elspruta.. men det gick inte, det blev ingen färgdimma.. bara som en färgstråle.. så.. 180 mm mohair rollers togs fram..
Man kan se lite ränder i färgen, fast jag "slätat" färgen..
Jag kommer slipa lite lätt på den torra färgen, sen få vi se om det blir ett sprutat lager uppå.. har läst om att späda färgen med ca 20% ... en del använder lacknafta andra tinner.. vi får c... eller om jag rollar på ytterligare ett lager bara sådär..
enligt tillverkaren får man inte späda färgen..
Pix.
Gips lyften.. som i lågläget är 1200mm =okey att höja 700mm
Billig "skitspruta" och rollers... liksom min gamla el spruta med vilken jag framgångsrikt sprutat innerdörrar med oljefärg...
Port 2 nervält från "arbetsbordet" storpall som innan hade en skruvad 10 mm plyfa uppå.. ut med pallen

Med ett bra öga på nära håll kan man skönja fartränder i silver hammarlacken..(lager 1...)
Bägge portar målade runtom.

Vi får c hur länge färgen behöver för att härda/torka.. i det nu ganska så kalla garaget.. iofs. är det kanske en fördel ur målnings synpunkt att det inte är för varmt..
så vi får se vad nästa garage händelse är...
/ Michael
Vänta inte för länge med att lägga nästa lager färg,har för mig att jag blev förvånad över hur kort tid man hade på sig..efter passerad tid var man tvungen att vänta tills färgen var genomhärdad och det var omvänt förvånansvärt länge..läs bruksanvisningen noga såvida inte Hammarlacken förändrats senaste åren..just in case.. 
Har för mig det står 4 timmar... men det får härda nu, jag vill ju kunna slipa av lite ruff,/dammkorn och någon liten rinning. så det blir blankt. och små spackla.....
ja jag vet garage portar... e ju skadad vetja.. 
Hmm provade att spruta portarna med 20 %förtunning med lacknafta (som andra lager..)... no bueno.. fick rinningar.. så fick låta torka.. gjorde om övningen med endast 10%.. sprutade på ..som en god vän sa.. det det ut som det regnat..
nåväl förra helgen, bar kära frun och jag ut karmen.. och jag bultade fast den i porthålet....
Därefter limmade jag fast gångjärns sprintarna med stark locktighte, (ja jag vet felstavat) fetta in med molydenfett, mässing ringarna och i portarnas gångjärn..
Fastspända på en säckkärra lyckade jag rulla ut portarna.. pust... Ställde/spände dom mot en fast skruvad träpall (stor) med spännband ,och sänkte ner på gångjärnen med hjälp av träreglar.. sakta.. och kontrollerat.
Porten är inte riktigt färdig än.., då den stående spärrmekanismen på insidan, jämte en täckplåt remsa, skall nitas/bultas fast på ..
Trist när färg skall torka..
Jag har länge funderat på hur exakt jag skall fästa lyftbalken uppe vid loftet.. nu satte jag upp min aluminium ställning framför loftet.. och med en plyfa skiva ,fick jag ett golv jag vågar gå ut på..
Jag gillar inte höjder.. och att stå på en stege 3-4 m upp i luften och bygga tak/lyftkonstruktioner är inte såååå kul..så en del tid har ägnats åt att förstärka takstoler, och sätta reglar tvärs mellan dom, i vilka I balken senare skall bultas.
Jag har även funderat på dörren, genom vilken man kommer kunna äntra loftet ..
Jag ville ha en hyfsat smal dörr.. och inte onödigt hög.. visst allt går att köpa.. men
Åkte till den lokala bygghandeln i fredags, och hittade där en gammal dammig dörr utan karm...fick ner priset från 500kr till300kr.
med lås och hälften av gångjärnen...
visade sig att det är en " brand & ljud dörr"
mao bra skit... svintung..
Så väl hemma breddsågade jag ned dörren, från att varit en 9*20 dörr till7*20 .. sågade ut spånskivan med sänksågen ur kanten, och återlimmade den rensade kant trä biten..
karmen kommer från en gammal altandörr.. den fick smalnas av 29cm.. och nya hål göras för låsbläck och gångjärn..
Gångjärn.. jag det fanns ju bara på dörren, så igår svarvade jag 3 stycken lämpliga tappar, och kapade ut 3 mm stålplåt som hålborrades och svetsades fast..
Spacklade dom gamla hålen i karmen med vanligt 2k karosseri spackel.
Sedan upp på loftet med karm och.... dörr med hjälp av elvinschen
Jag är väl inte helt på det klara exakt i vilken nivå det nya innertaket skall komma... då det är beroende på antalet cm isolering ovanför, på tunnaste punkten
så där blir det kanske att göra om och göra rätt... åtminstone någon gång..
isoleringen på den tunnaste punkten blir ca 60mm och minnst 200mm på alla andra ställen ovan trappan och lyft platsen..
Bilder...
Portarna är inte så knöliga som eftermiddags släpljuset på den ojämna färgen på visar.. funderar på en annan kulör..
kanske ljusblå hammarlack
eller klar röda

Dörren ..9*20
Breddkapad

Riggade upp dörren så jag kunde såga ut den med sänksågen..
Gångjärnen.. i delar
Svitsade..

Ställningen till loftet..
Och nyss när jag kände mig klar för kvällen..
Tvärsträvan i förgrunden kommer försvinna.. tyvärr tänkte jag lite dumt, då takstolarna skulle varit med uppflyttad underliggare är ju bara 2 stycken... men då detta bara är ett förråd, får dom nog vara kvar såhär... eller om jag bygger om dom

Tvärbalkar i dom förstärkta takstolarna...
... så frågan är hur tunn isolering kan man axeptera lokalt..
jag vill ju ha en hyfsat bra höjd under el vinschen då stroppar osv tar höjd.
Som det är nu 180cm innan gips lyftbalk och vinsch..
Sedan frågan diffusions spärr eller inte..
det pågår en del funderingar om eller inte... ,att i en lokal som inte alltid värms upp... skall man ha plastfilm eller inte, då det kan bli kondens på baksidan..
gamla hus har ju klarat sig länge utan........
Over and out..
/ Michael
Hjälp..ser inte bilderna..?
För övrigt..härligt att höra av dig,funderade på att ringa dig igår..det har varit väldigt tyst på sistone,så bra med ett livstecken.. 
Snyggt som vanligt 
Nu ser jag bilderna.. 
Så fint att portarna är uppe. Vilket hantverk. en blir nästa lite tårögd. Voff!
Fråga om diffusionsspärr av plastfilm eller ej finns minst sagt delade meningar om. En del säger vindtät papp ytterst och plastfilm innerst mot uppvärmd luft. Och så finns det förespråkare som säger vindtät papp både ytterst och innerst. Men är du helt säker på att inte alltid ha uppvärmt i garaget så tror jag på det blir bäst med vindtät papp ytterst och innerst och ingen plastfilm alls.
Tja insidan blir osb mot regelstommen sedan gips på väggar och dubbelgips med förskjutna skarvar i tak.. I alla hörnor tänker jag mig att kitta fast plåtvinklar i tunplåt för att sko hörnor och extra tätning.. Frågan e ju hur mycket fukt som kommer gå genom några lager färg och sen gips/osb... Vindväv är ju utåt...
.Och ni andra tack... Det går trögt periodvis då vi har en del arbetstids förlängning på jobbet= övertid utan övertids tillägg.... Som gör den gamla kroppen tröttare än den borde vara...
Men lite i taget... 
Jag kollade runt en massa ang diffusionsspärr när jag byggde en frigga nyss, "alla" säger att man inte ska ha det om man inte har ca 20 grader varmt året om, då riskerar man fukt på fel sida = mögel och annat skit.
Sidor Föregående 1 … 17 18 19 20 21 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.