26

chromecop skrev:

"....Har då bråttom får de lov att signalera det..."

det var ju PRECIS DET de gjorde genom att upprepade gånger blinka med helljuset!

Men hur kunde jag veta att det var en utryckning och inte någon kissnödig gubbe i sin BMW?

Sen vet jag inte vad en bagare kan göra en dålig dag på jobbet för att äventyra andras säkerhet, men att ligga nära ÄR trafikfarligt, även om det uppenbarligen är tillåtet att blinka med helljusen.

Nåväl jag behöver inte älta det här mer nu, att folk kör som idioter är jag van vid, att polisen gjorde det också var nytt för mig. Men det finns betydligt roligare saker att diskutera på detta forum nu när själva sakfrågan är utredd.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Igår hände det igen! Den här gången på E4 mellan Upplands Väsby och Arlanda. Som alla som trafikerar denna sträcka vet, så är det kö vid rusningstrafik. Jag ligger i vänsterfil och det lunkar på i en 50-70 km/h (köerna har alltså släppt lite) högerfilen lunkar på betydligt långsammare. Jag håller avstånd till framförvarande bild, som i sin tur ligger efter nästa osv. Med andra ord, en intensivt trafikerad väg.

Då börjar någon frenetiskt att blinka med helljuset, precis bakom mig. Först ser jag det inte ens, för bilar som ligger nära andra bilar utan mittbackspegel syns inte. Blasé som man ju blir av dessa helljusblinkningar i tid och otid tänkte jag "du får då allt ta och hålla dig, jag byter inte fil bara för att du inte kan planera din körning". Vi swichar förbi bilarna i andra körfältet och det flyter på okej för att vara denna sträcka, men att gå ut i högerfil skulle innebära en kraftig inbromsning så jag lunkar på. Bilen bakom mig blinkar fortfarande. Efter någon kilometer eller så blir det en större lucka i högerfilen ledig och jag kan byta fil utan tvära kast, lika förvånad som jag blev förra gången, visar det sig vara en polis som vill om!

Polisen gasar sen upp i hög fart för att några hundra meter tvingas göra en idiotinbromsning i de nya köer som bildats längre fram (det här var vid Rosersberg, köerna släpper inte förran vid Arlanda ett par ytterligare kilometer längre fram), precis bakom den bil jag tidigare låg bakom! (jag kände skadeglädjen över att den fil jag tvingats ut i, flöt på bättre i de nya köerna, så jag slapp undan situationen före polisen utan att jag ens haft det för avsikt)

Hur kommer det sig att vissa poliser uppenbarligen kör på detta sätt?

För det första: Jag menar med en dåres envishet att jag inte kan "lämna fri väg" om jag inte vet at det är ett uttrykningsfordon, helljusblink har alla på sina bilar och många använder det frekvent. Så det är inget signum på att man ska flytta på sig för en polis.

För det andra: I båda dessa situationer finns det en logisk och uppenbar förklaring till att jag ligger i vänsterfil, förra gången för att det var en vänsteravfart, denna gång för att det är intensiv köbildande trafik i båda filer. Aldrig någon gång för att jävlas! Föraren av polisbilen i fråga måste ju också göra en bedöning om det är rimligt att kräva av medtrafikanten att göra ett säkert filbyte. Som filbytare är man ju vållande vid en olycka.

Jag blir illa berörd av detta och mår dåligt. Nästa gång kanske polisen stannar mig och får för sig att bötfälla/arrestera mig för motstånd mot ordningsmakten utan att jag ens visste att det var ordningsmakten jag gjorde motstånd emot. Vad gör jag då? Har jag något att komma med, eller är det till att pröjsa böter/skaka galler?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

Ja är med i ett räddningsvärn för att på kalla fri väg så är det blåljus o siren som gäller. Borde vara så för herr polis oxå.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

29 Senaste redigerad av michaelth (2015-10-30 12:28:37)

Även o märkta polisbilar brukar ha siren och blå ljus.. Så om det är ett känste ärende, får dom anvönda dom.. Annars är dom som vilken annan bilist som helst.
Ring till polisen och fråga.
Visst man skall kunna alla lagar som man ev utsätter sig då dom är ofentliga handlingar kan man inte skylla på att man inte vet.. Men frågar du polisen så måste dom ju ge dig ett korrekt svar, och kunna hänvisa till gällande lag.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Känslor och juridik går inte hand i hand och en dålig polis är en dålig polis även om det inte är rättvist.

Ljus och ljudsignal finns för att varna andra bilister för direkt fara eller påkalla uppmärksamhet om fara. Vanliga dödliga får inte använda dessa medel utom vid fara och då med måttlighet. Det finns många myter men även tips hur man använder sig av dessa varningssignaler för att kommunicera i trafiken men oftast begår man då ett lagbrott med böter som påföljd om det uppdagas, t.ex.

Använda signalhorn längre än nödvändigt för att avvärja fara
500:-

Underlåtelse att använda signalhorn vid fara
1 000:-

Varnat för poliskontroll, t.ex. blinkat med helljuset
1 000:-
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35982

När det gäller hur polisen får agera vid ett tjänsteärende är det utrett tidigare i tråden, sammanfattningsvis kan det vara ett brådskande ärende utan att blåljus och signalanordning används och man bör lämna fri väg om ett bakomvarande fordon signaler med helljuset. Det är inte upp till var och en att avgöra om det är en vanlig bilist eller ett utryckningsfordon, även om känslorna svallar. Visar det sig senare att det var en privatperson som ville fram först så är det ändå den föraren som bryter mot lagen genom att använda ljus eller ljudsignal och det är inte ditt problem, du har gjort vad som varje bilist borde göra, visat hänsyn och lämnat fri väg.

Man varken ska eller bör bryta mot trafiklagarna för att lämna fri väg, om du orsakar en trafikolycka och har brutit mot reglerna blir du vållande även om du menar att du lämnade fri väg för ett utryckningsfordon. Så Kee, ditt agerande i trafiksituationerna är föredömligt och ansvarsfullt, dina känslor däremot kan man förstå men tack och lov bygger inte lagarna på folks känslor i trafiken..

Det är förbjudet att hindra utryckningsfordon om man har möjlighet att, utom fara, lämna fri väg, ingen situation är den andra lik så därför är det svårt att lagstifta i presumtivt syfte men med ett sunt förnuft kommer man långt. De människor som sitter i utryckningsfordon är i beredskap för en kommande situation och agerar kanske stressat och därmed inte alltid fullt så logiskt men är man tydlig som medtrafikant brukar det lösa sig galant. Det skrevs om detta för några år sedan och de ambulanschaufförer som uttalade sig var överens om att bilister som visar tecken och stannar för att lämna fri väg var att föredra, även på smala körbanor klarar en ambulans eller polisbil att passera.

Ej lämnat fri väg eller stannat för utryckningsfordon 
1 500:-

De rötägg inom poliskåren som utnyttjar sina tilltänkta befogenheter på ett felaktigt sätt skiter sig förhoppningsvis själva i näven en vacker dag och det är inte vi som ska döma dem, karma is a bitch   ICQ/ag

http://3.bp.blogspot.com/-JqS0kjCPYe4/UomiwmNiBVI/AAAAAAAAFa0/jLIBW2ZSL0E/s1600/karma.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.