Tänker trimma en 34hk motor i vinter,och här på boxerville finns de ju gott om motor gurus.
Köpte ett big bore cylinder kit hos classic.
Så vad rekommenderar ni för kamaxel till en måttligt trimmad 34 hk.
Förgasare blir ett par stromberg cd150.
1 2015-10-26 20:40:40 Senaste redigerad av 1965 (2015-10-26 20:46:16)
Det räcker med en Engle 100 och enkla hårda fjädrar.
Lycka till med dom förgasarna...

Lycka till med dom förgasarna...
X2
Med den typen av förgasare är jätte känsliga för vakum förändringen i insuget som blir när det är en vassare kamaxel
Fråga Folkamanen om han är gråhårigt efter försök att få till dom
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
hade ett Empikit för många år sen med strombergare. Högra förgasaren satt bakom fläktkåpan vid fläktinsuget. Oavsett hur vi bestyckade gick högra förgasaren på för lite soppa. Kunde inte konkurera med fläkten vid höga varv. Till en trimmad 34hk går det att köra industriförgasare 32pci eller 34pci. det går även att köpa 32pbic från Wolfsburg West och köpa insug av BH-tuning till dessa. BH-tuning = Bengt Holmen i Hyltebruk. Per-inge är nog gråhårig av andra orsaker som inte passar på detta forum. Eller är det bara ålder.
borde inte en förgasare med för lite luft gå för fett?
Insta: @tob_356
Här är mina insug, flänsen mot förgasaren anpassas efter viken förgasare som ska användas och åt vilket håll den ska sitta 
borde inte en förgasare med för lite luft gå för fett?
På den typen av förgasare lyfter trottelen av vakumet och lyfter nålen (samma typ som en motorcykelförgasare med trottel styrd bränslemängd)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Om fläkten suger fullt och förgasaren sitter för nära går luften åt fel håll i förgasaren. Det är nämligen luften som rusar förbi munstycket som tar med sig bensinen. Provade med en massa olika knep men insåg att konstruktionen var fel. Sålde dock med vinst.
10 2015-10-29 21:52:09 Senaste redigerad av 1965 (2015-10-29 22:06:47)
Finns ju några som kör med dessa kit, även i Sverige.
Vi får väl se hur de går.
11 2015-10-29 22:21:03 Senaste redigerad av folkamannen (2015-10-29 22:24:09)
Då vill jag ha namn och gärna nummer till dessa, känner bara en som har använt såna...men hans är i delar nu igen...
Jag är mest gråhårig på höger sida, kan bero på för lite luft i cupèn
Min vänstra förgasare flödar fortfarande över trots 32 justeringar...
men jag skall lösa det, skall, kan, vill...
Ett "problem" kan vara att dessa är gjorda för en (nästan eller milt) otrimmad motor.
Har bara sett några kit monterade på vw träffar genom åren.
Så luften är problemet.
Har bara sett några kit monterade på vw träffar genom åren.
Så luften är problemet.
Dom problemen vi stötte på när vi trimmade volvo B18-20 var närn man bytte kamaxel och förändrade vakumpulsen i insuget
Vi gick så långt att det monterades in en stålwire i trottelen för hjälpa den att lyfta
Elleman Jakopsen tillverkade en special kam för sådan typ av förgasare som är mera stängd (110-112 lobvinkel) (mindre puls i insuget)
Om man bara byter vippor till 1,25-1 i en VW motor(std kam) skall det nog funka men byter man kam till 108 graders lobvinkel så har man mycket jobb att det skall funka bra
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke