1 Senaste redigerad av lupus (2015-10-29 14:57:43)

Nu har jag fått tillbaka bilen från Bosse på Bug n Bus, det slutade med att jag köpte en standard 1600cc motor av honom då jag ville regga bilen utan problem samt börja med en driftsäker motor.

När jag kört lite med bilen inser jag att jag sannolikt kommer att nöja mig med denna motor en tid framöver och vill därför sälja trim motorn som satt i. Motorn är helt ny och köpt på Big boys toys nu  https://www.vwheritage.com/

Jag vet inte mycket om hur motorn är bestyckad, Bosse har startat den om sagt att den låter arg. Jag har haft mycket kontakt med vwheritage som meddelat att dessa motorer är byggda i Europa och kan variera lite beträffande kam och top beroende på köparen. Jag har kvitto på motorn men det framgår bara att den är custom. Jag har inte satt ihop motorn själv så mitt råd är att den som köper den själv går igenom motorn så att den är rätt monterad.

Motorn säljes med diverse tillbehör som är nyköpta till motorn (värmeplåtar fördelare etc) . Nypris kostade motorn 2100 gbp och skulle sannolikt kosta ännu mer idag. Min prisidé är 14000, men om priset är fel så är jag mottaglig för bud. Jag har även två weberförgasare med gasreglage som kan säljas till men killarna på VWheritage trodde att dessa var för klena för denna motor.

http://www.theengineshop.info/acatalog/ … 776cc.html

(annonsen är ändrad därav kommentarer nedan)

2

Du har PM

T2b taigagrön ´77

3

Pm

4

Vad är det för pris på grejerna?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

5

Behåll motorn, det är ingen som märker att det är något högre effekt i bilen vid besiktningen.
Att byta den mot en sliten original i okänt skick kommer att ge dig problem längre fram.
Enda anledningen till att byta motorn är ifall du är ibehov  av pengar.
Kör med den motorn du har så kommer du att kunna njuta många problem fria mil

6

Håller med di kommer nog kunna bes utan problem med den motorn

7

Såg annonsen först nu.Är den fortfarande till salu?Antal hästar?Pris?Passar den i en typ 1-67?Är intresserad i så fall om den är vass nog.

8

Behåll! Kör o njut!!  ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Hej!
Är intresserad av din motor och gärna med och budar om det blir budgivning. Ser motorn ut som på bilden eller är den komplett? Maila gärna lite mer bilder om du har till [email protected]. Ha de gött!
Mvh Anton J

Frågor man inte lär man sig inte något!

10

Igår var jag och hämtade bilen och nu står skönheten på min uppfart. Anledningen till annonseringen var att jag orolig för att det inte skulle gå att regga bilen med denna motor. Tack vare många trevliga spekulanter och andra forummedlemmar så är jag nu mindre orolig. Bilen kommer att åka till BugNBus i morgon för ett utlåtande och lite översyn. Om jag ej går igenom bes så får jag återkomma till er som hört av sig.

Jag fick lite bud via PM och det högsta var på 9000kr, har själv ingen aning om det är rätt med jag har kvitton på över 35k och det var ex avgas och förgasare.

Tack för all hjälp!

11

Bump

12

Jag kommer ej att ha möjlighet att svara på PM den närmaste tiden då jag jobbar på sjön. I skrivande stund har jag en mycket seriös och trevlig spekulant.

13

Jag är nu tillbaka och motorn är kvar, det som ska förtydligas är att det är long block dvs det är endast motorblocket men med diverse tillbehör som krävs för montering. Jag har ingen detaljkunskap, men det är värmeplåtar fördelare etc.

14

Jag är nu tillbaka och motorn är kvar, det som ska förtydligas är att det är long block dvs det är endast motorblocket men med diverse tillbehör som krävs för montering. Jag har ingen detaljkunskap, men det är värmeplåtar fördelare etc.

15

Ett foto vore bra då ser man ju direkt vad det är som ingår.

T2b taigagrön ´77

16

Min kamera har precis gått sönder, motorn finn i Stockholm och enklast är om köparen kommer hit och rotar i alla lådor med delar. Jag är inte så kunnig på motorer ännu, så det finns säkert massor av delar som köparen kan ha nytta av.

17

Nummer till dig

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

18

Jag har försökt att köpa denna motor i snart 2 mån inte lätt tyvärr.....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

19

Ghia64 skrev:

Jag har försökt att köpa denna motor i snart 2 mån inte lätt tyvärr.....

Hör gärna av dig om det är någon information du saknar? Jag trodde jag varit tydlig, jag har jobbar i flottan och har varit till sjöss vilket jag både skrivit i annonsen och till intressenter som dig. Jag begär 14k vilket jag haft en trevlig intressent på som nu dragit sig ur.  Om jag kan vara tydligare är jag öppen för kritik.

20

ingen kritik, vet att du var iväg, skrev till dig att jag tar den för 12.... inget svar efter att vi pratat och numera p.m då är det bättre du hade avisat mig än att vi försökte lösa det med frakt?  MVH henke

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

21

Skönt att höra!  Nu är i alla fall motorn såld för 13000 till en mycket trevlig värmlänning. Ett stort tack till alla er intressenter som hjälp mig att reda ut motorns beskaffenhet.