Ska isolera ett skåp mest pga ljudnivån, syncro med grova däck och ett tomt skåp låter en hel del.
Vad ska man använda frigolit eller glasull? kanske någon matta?
Vill inte få massa kondens så det börjar rosta och lukta sommarstuga.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Isolering
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ska isolera ett skåp mest pga ljudnivån, syncro med grova däck och ett tomt skåp låter en hel del.
Vad ska man använda frigolit eller glasull? kanske någon matta?
Vill inte få massa kondens så det börjar rosta och lukta sommarstuga.
Om det är för att minska ljudnivån och buller då har BRL. Se bra grejor!
Om du vill isolera mot kyla
https://www.reimo.com/se/50015-reimo_x_ … lek_10_mm/
Testar med glasull på ena sidan och matta på andra sidan, så ser vi var det blir fukt.
Testar först på min lilla resonanslåda till bil "caddy" fungerar det bra blir det på bussen.
Så här funkar det i bostäder iallafall och bör gå att översätta till husbussar. Det finns säkert delade meningar om detta men så här tänker jag:
Kondens blir det när den fuktiga luften, andedräkt/svett/matlagning/mm, inne i bussen kan tränga ut i isoleringen. Där blir det kondens om den fuktmättade luften når sin daggpunkt, den temperatur som gör att vattenmolekyler bildas. Daggpunkten är olika för olika relativ fuktighet. Det är således viktigt att se till att plasta igen noga på insidan med diffusionstät byggplast och därför avsedd tejp så ingen fuktig luft hittar ut i isoleringen.
Det är därför det sitter, eller borde sitta, plast bakom innerpanelen.
Det låter väl logiskt? Men rostar gör det ändå...
Om du vill isolera mot ljud så funkar ull bara till viss del, ett tung material som butylgummi är bättre och det ska helst vara skiktat med lättare material. Alla ljuddämpande material som används i industrin är två eller treskikts. Vibrationsdämpande mattor gjorda av butylgummi. Jag har hört från säkra källor att den här mattan faktiskt funkar rätt bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000018990/
Bitumen dämppapp-folie mot plåten sedan reimos (använde jag) eller annan med slutna porer (typ liggunderlag) limmad mot dämppappen.
Blir både ljud och komfort isolering och inget problem med kondens.
Funkade fint i en 86'a 112i kombi som jag registrerade om till buss. Det blev konstigt tyst efteråt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Isolering
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.