Tänker bygga mig en ny fräsch motor nu i vinter, tänkte först köpa en motviktsvev med originalslag och bygga en 1641 som varvar endel, men så börjar man fundera om man ändå inte skulle öka slaget? Vad blir det för merjobb med att byta till en vev med mer slag, kanske en 74mm eller 76mm?
2 2015-10-26 08:41:15 Senaste redigerad av germanbug (2015-10-26 08:43:52)
Jag bygger en ny motor (1904) med 74mm slag. Och det är minimalt med bearbetning för att det ska gå helt fritt. Använder även nya std-vevstakar som är rundade/bearbetade i storändan.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Det är ju mindre jobb att gå upp till 94 borr än att ta upp för strokervev.
Ali G
Det är ingen dpr-vev då motvikterna inte är påsvetsade. Troligen CB eller Empi eller än värre Century gjuten.
Veven är CB. Och stakarna är original.
germanbug skrev:Jag bygger en ny motor (1904) med 74mm slag. Och det är minimalt med bearbetning för att det ska gå helt fritt. Använder även nya std-vevstakar som är rundade/bearbetade i storändan.
Är det en DPR-vev med stakar du har där?
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983


