clhaksd skrev:Ok, tack för svar, finns det möjligen andra orsaker till detta oönskade läckage? Jag får börja med att renovera bensinpumpen så får vi se om det löser sig, eller snarare blir tätt. Claes
Det är ett vanligt fel då membranet i pumpen är placerat horisontellt över öppningen där tryckstången från kamaxeln kommer upp ur motorblocket.
Det är ju klart att om motorn inte startar och du chokat väldigt mycket kan bränsle tränga ned förbi kolvringarna, om dom är slitna, och sedan hamna i tråget, men det känns väldigt långsökt om motorn går bra i övrigt.
Sedan kan man ju tänka sig ett sabotage... har du någon hotbild riktad mot dig?
Det är väl än mer långsökt, men en granne med motorcykel hade fått en flaska diskmedel nedhälld i sin tank.... helsjukt...
Det talas här om att de där membranen i gamla pumpar inte tål den blyfria bensinen och därför börjar att läcka. Jag har också haft utspädd och bensinluktande olja, upptäckte också att motorn blev mer och mer orkeslös särskilt vid acceleration. Det var pumpen och den modellen gick inte att skruva isär, så det fick bli en annan ur "ha att bra lådan" och då gick den motorn och bilen mycket bättre. Senare byttes även den pumpen mot en nyinköpt för säkerhets skull.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."