Har en 1302a där jag inte får någon ström till instrumenten, om jag e rätt på de skall strömmen komma från ljuskontakten? eller! 
Jag menar till instrumentbelysningen!

Hej!
Du har förstås redan kontrollerat att glödlamporna är hela? Jag vill minnas att det finns två stycken i hastighetsmätarhuset till 1302, möjligen bara en....
Har du p-ljus?
Om inte så kolla säkringarna.
I strömställaren till ljuset "ljusknappen" finns det en reostat, ett varierbart motstånd. Du reglerar detta genom att vrida på knappen, kolla först om din knapp är vriden så långt medurs som möjligt, då skall det lysa i instrumentet med full styrka.
Om inte kan reostaten vara trasig. Det finns en utgång på strömställaren som heter 58d, den är till instrumentbelysningen. Om reostaten är trasig kan du koppla kabeln från 58d till 58 istället, den är till parkeringssljus och bakljus egentligen. Men om du kopplar instrumentbelysningen dit tänds den tillsammans med p-ljuset, men går då inte att reglera.
Jo då allt ljuse funkar men inte någon ström ut från brytaren till instrumentbelysningen. Men som du sa så kan jag ju flytta kabeln till någon med ström! tack för hjälpen 
Ingen orsak.
Den där består av ett trådlindat motstånd. Tråden kan gå av, eller så är det em massa oxid på denna eller kontaktytan som löper mot tråden. Jag minns nu inte om man kan komma åt och inspektera eller spruta in elektronikspray i den typen av strömställare som du har i din bil, i en del modeller kan man se reostaten genom ett litet hål.
Men det kan ju vara idé att kolla detta innan du gör en fast inkoppling på 58.... eller handen på hjärtat, hur ofta vrider man ned instrumentbelysningen egentligen, den är ju rätt så svag även då den lyser med full styrka.
Trådkapning... Typ3 -65 (12v) när jag kopplar in belysningen/klockan så fungerar ljuset i instrumenterna och klockan , fine men nu kommer det. När jag bromsar.. går helljuset på och släpper jag bromsen.. halvljus. Letat som en galning i elchemat men blir inte klok på varför, allt fungerar som vanligt när klockan/belysning kopplas ur.
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html
Trådkapning... Typ3 -65 (12v) när jag kopplar in belysningen/klockan så fungerar ljuset i instrumenterna och klockan , fine men nu kommer det. När jag bromsar.. går helljuset på och släpper jag bromsen.. halvljus. Letat som en galning i elchemat men blir inte klok på varför, allt fungerar som vanligt när klockan/belysning kopplas ur.
"Trådkapning" tja det var ju litet ordvitzigt i denna tråden...
Sådana där mystiska fel är alltid intressanta, för oss som står bredvid, för dig är det ju inte lika roligt...
Till vilken anslutning (kolla om du hittar något tvåsiffrigt nummer) har du kopplat instrumentbelysningen? och var, strömställaren till ljuset? säkringsdosan? eller nån annanstans?
"Jordfel" kommer säkert många att ropa unisont i kör, och det kan det vara, något som är vanligt är att man tror att den svarta kabeln som försörjer de tre kontrollamporna för laddning, blinkers och oljetryck, att man tror att detta är en minuskabel, den är ju svart... men det är fel, det är plus och kopplar man fel där kan man få de mest bisarra symptom, men jag tror inte ditt fel är relaterat dit.
Du får minnas baklänges, vad är det för kopplingar du gjort i elsystemet den senaste tiden? Möjligen kan man finna någon felkoppling där som kan orsaka detta fel.
Annars kan jag ju misstänka att då fått en överledning mellan utgående kabel från bromsljuskontakten, 54, med "S" på hel-/halvljusreläet, eller kanske till 56a som är direkt till helljuset.
De två säkringarna längst till vänster i säkringsdosan är till bland annat bromsljus och helljus, här kan det ha blivit någon överledning, en borttappad skruv, stukade kontaktbleck eller kvarglömd skruvmejsel....
Jag förutsätter att du kopplat klockans belysning på 58d på strömställaren till ljuset. Och att klockans hölje är ordentligt jordat i karossen. Går klockan riktigt föresten?
